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브랜드 마케팅을 위한 스크린 세이버 디자인 연구 - 유고 나카무라 디자인 중심으로 -

Title
브랜드 마케팅을 위한 스크린 세이버 디자인 연구 - 유고 나카무라 디자인 중심으로 -
Other Titles
A Case Study of Interaction Design for Brand Loyalty - Underpinning the Screen Saver Design
Author
고은영
Keywords
Brand Marketing; Screen Saver; Yugo Nakamura; 브랜드 마케팅; 스크린세이버; 유고 나카무라
Issue Date
2010-05
Publisher
사단법인 한국브랜드디자인학회
Citation
브랜드디자인학연구, v. 8, NO. 2, Page. 211-222
Abstract
인간의 커뮤니케이션은 기술의 발전에 의해 진화되어왔다. 오늘날, 디지털 기술 기반의 커뮤니케이션은 상호작용 성을 바탕으로 글로벌화를 가속시키고 있다. 때문에 세계시장을 공약하는 기업의 홍보 마케팅은 온라인상에서 나날이 다양해지고, 치열한 양상을 보이고 있다. 본 연구는 수많은 정보가 넘쳐나는 온라인 시장에서 새로운 브랜드 마케팅 전략의 하나로 주목받고 있는 스크린세이버 디자인을 다루고자 한다. 연구의 진행은 첫째, 스크린 세이버의 개념과 유형을 알아봄으로써 디지털 환경에서의 마케팅 수단으로서의 스크린 세이버의 의미를 이해한다. 둘째, 유고 나카무라(Yugo Nakamura)의 디자인 세계를 이해하기 위해 존 마에다(John Maeda)의 영향과 유고 나카무라의 디자인 특성을 살펴보고, 셋째. 스크린 세이버를 웹과 연동시킴으로써 브랜드 마케팅으로 활용한 유고 나카무라의 에코토노하(Ecotonoha), 유니클락(Uniqlock), 플레이무지(PlayMUJI)의 특성을 분석하였다. 유고 나카무라의 스크린 세이버 디자인 대한 탐구와 성공 사례 분석은 온라인 시장에서 더욱 새롭고 창의적인 디자인 마케팅 전략을 제시하는 밑거름이 될 것이다.;Communications have evolved through the continuous technological development. Today, the digital technology-based communications have accelerated globalization on the basis of the interactions. Thanks to this trend, corporate publicity marketing committed to the global market has become diversified more via the online world with increasingly fierce trends. This study examines screen saver designs that have attracted as one of the new brand marketing strategies on the online market with overflowing information. First, this paper studies the concepts and types of screen savers as a way to understand the implications of screen savers as a marketing means under the digital environment. Second, it also studies the influence of John Maeda and the design characteristics of Yugo Nakamura to understand the design world of Yugo. Third, it links the screen savers with the web to analyze the characteristics of Ecotonoha, Uniqlock, and PlayMUJI of Yugo Nakamura that are facilitated as brand marketing. A search on screen saver designs and a case study of Yugo Nakamura would be a steppingstone to present even newer and more creative design marketing strategy in the online market.
URI
http://www.earticle.net/Article.aspx?sn=120428https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/185438
ISSN
1738-0863
Appears in Collections:
COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > ETC
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