110 0

한·미 FTA가 우리나라 광고산업에 미친 영향에 관한 연구

Title
한·미 FTA가 우리나라 광고산업에 미친 영향에 관한 연구
Other Titles
The Effects of Korea-US FTA on Korean Advertising Industry
Author
한상필
Keywords
국제광고; 광고산업; 한·미 FTA; 광고회사; International Advertising; Advertising Industry; Korea-US Free Trade Agreement; Advertising Agency.
Issue Date
2014-02
Publisher
한국광고학회
Citation
광고학연구, v. 25, NO. 2, Page. 119-137
Abstract
이 연구는 한․미 FTA가 우리나라 광고산업에 어떤 영향을 미치고 있는 가를 알아 보기 위하여 국내 광고전문가를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 한미 FTA 체결은 미국에 비해 열세에 있는 광고산업의 경우 글로벌 광고회사들과 무한경쟁을 해야 하는 매우 파급효과가 높은 자유무역협정으로 광고계에서 관심을 가지고 연구해야 할 분야이다. 연구결과, 우리나라 광고인들의 한·미 FTA에 대한 이해도, 관심도와 정보습득 수준은 어느 정도 높은 것으로 나타났으나, 미국 대비 국내 광고산업의 경쟁력은 매우 낮은 것으로 조사되었으나, 글로벌 광고전문 인력 양성, 광고의 과학화 촉진, 규제완화 등에는 긍정적인 효과를 미칠 것으로 조사되었다. 한·미 FTA시대와 같은 새로운 글로벌 시장환경에 절적하게 대처하기 위한 광고업계의 대응방안이 광고계 차원에서 합리적으로 모색된다면, 향후 이루어질 세계의 다양한 지역과 국가와의 FTA 체결 후에도 우리나라 광고산업의 양적, 질적 발전에 토대가 될 것으로 기대된다.;The purpose of this study was to study the effects of Korea-US FTA on Korean advertising industry. The findings of this study showed the tasks of Korean advertising industry due to the settlement of the FTA between Korea and United States are globalization of advertising system, training of advertising professionals and upgrading international advertising levels. Based on these findings, this study suggested several plans for increasing the international competitive power of Korean advertising industry.
URI
https://www.earticle.net/Article/A214108https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/185001
ISSN
1225-0554
Appears in Collections:
COLLEGE OF COMMUNICATION[E](언론정보대학) > ADVERTISING & PUBLIC RELATIONS(광고홍보학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE