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채널 브랜딩을 위한 CATV Station ID의 시각적 표현 연구 -생활정보채널을 중심으로-

Title
채널 브랜딩을 위한 CATV Station ID의 시각적 표현 연구 -생활정보채널을 중심으로-
Other Titles
A Study on the Visual Expression of CATV Station ID for Channel Branding -Focus on Life-Information Channel-
Author
김성훈
Keywords
Channel Branding(채널 브랜딩); Station ID(스테이션 아이디); Motion Graphic(모션그래픽)
Issue Date
2011-12
Publisher
한국디자인문화학회
Citation
한국디자인문화학회지, v. 17, NO. 4, Page. 72-81
Abstract
과거 지상파 방송을 통해 정보를 접하던 대중은 케이블, 위성과 같은 통신 미디어 기술의 발전으로 인하여 다양한 미디어 매체를 통해 많은 채널 선택권을 가지고 방송을 시청한다. 이런 미디어 패러다임으로 인해 각 방송사는 자신들의 채널에 대한 대중들의 이미지 향상을 위하여 채널 ID의 중요성을 인식하고 Station ID 모션그래픽을 통해 채널이 가지고 있는 고유의 개성을 대중들에게 인식시키고 있다. 본 연구에서는 CATV의 생활정보채널을 중심으로 대중들의 채널 브랜딩을 위한 Station ID의 구현 방법을 분석하고 효과적인 모션그래픽 방향을 파악하고자 분석대상인 올리브tv, 홈스토리, 온스타일, 스토리온 채널을 분석 하였다. 분석은 모션그래픽 시각적 표현요소 고찰을 통하여 이미지, 타이포그래피, 색감, 움직임의 4가지 요소를 바탕으로 세부 15가지 항목으로 분석하였다. 분석 결과 각 채널이 가지고 있는 컨셉과 타겟에 따라 다양한 디자인 방식으로 나타났다. 공통적 결과로 실사 이미지의 사용률이 높았고 타이포그래피와의 조화를 잘 표현하였으며 cut, fade와 같은 화면전환으로 영상속도에 긴장감을 주었다. 이와 같이 채널이 추구하는 목적성에 맞는 Station ID가 구현되고 이로 인해 대중들은 채널의 고유한 정체성을 인식하게 되었으며 이는 방송 미디어의 발전으로 이어나가게 될 것이다.;General public, who hear information via terrestrial broadcasting in the past, watch broadcasting with numerous channel option through various media because of development of communication media technology like cable, satellite. Having realized the importance of channel ID due to this media paradigm, Each broadcasting company is making general public recognize their unique characters that those channels have, through Station ID motion graphic. In this study, Olive tv, Homestory, Onstyle, StoryOn channel have been analyzed in order to analyze the method of realizing Station ID for public`s channel branding as well as grasp effective direction of motion graphic, by having focus on CATV`s living information channels. The analysis has been done with detailed 15 kinds of items, based on 4 elements of image, typography, color sense and movement through consideration of motion graphic`s visual expressing elements. As a result of the analysis it has shown various design types depending on concept and target that each channel has. As a common result, using rate of actual image was high and harmony with typography was well expressed, and tension was given to video speed with screen conversion like cut, fade. Like this, Station ID fit to pursued objectivity and general public got to recognize channel`s unique identity due to this, and this will be continued to development of broadcasting media.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE06542503https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/184963
ISSN
1598-6497
Appears in Collections:
COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > ETC
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