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체험형 미디어 공간에서의 인터랙티브 전시영상 활성화 방안 연구

Title
체험형 미디어 공간에서의 인터랙티브 전시영상 활성화 방안 연구
Other Titles
The Study on the Interactive Display Video Activating Plan in Experience-Type Media Space
Author
김성훈
Keywords
Experience-Type; Media Display Space; Interactive Display Video
Issue Date
2012-12
Publisher
한국디자인지식학회
Citation
디자인지식저널, v. 24, Page. 214-223
Abstract
디지털 미디어 시대로 빠르게 변모함에 따라 삶의 수준이 향상되면서 문화·예술에 대한 수요와 지적 호기심의 증가로 최근에는 디지털 미디어를 활용한 전시공간에 대한 관심이 높아지고 있다. 관람객과의 직접적인 교감을 연출하는 인터랙티브 미디어를 활용한 체험형 전시영상이라는 새로운 형태의 전시방법이 등장하면서 전시환경의 상호 교환적 커뮤니케이션의 효과가 극대화되고 있으며, 이에 따라 인터랙티브 전시영상의 효과적 활용에 대한 연구가 다각적 방면에서 필요한 시점이라 하겠다. 이에 본 연구에서는 체험 전시환경의 변화와 디지털 미디어 기반의 인터랙티브 전시영상에 대한 연구의 필요성과 중요성을 논의하고, 체험형 미디어 전시공간에 적용된 인터랙티브 전시영상의 유형별 사례고찰을 통해 효과적인 활용 방향성과 상호작용성을 극대화하는 방안을 모색하고자 하였다. 체험형 전시환경에 적용된 인터랙티브 전시영상은 가상현실(Virtual Reality), 증강현실(Augmented Reality), 반응영상(Media Interactive) 등으로 최신의 디지털 미디어 기술을 토대로 전략적으로 관람객(체험자)의 관심을 유도하고, 다양한 인터랙티브 기능과 커뮤니케이션 컨텐츠를 통해 전시에 대한 몰입과 높은 만족도를 이끌어 내고 있다. 결론적으로 관람객(체험자)과 인터랙티브 전시영상 간의 커뮤니케이션과 인터랙션에 인지적 측면을 중심으로 다양한 매체와의 혼합을 통한 재미있고 흥미로운 전시영상 컨텐츠 개발과 관람객(체험자)의 인지 및 지각 심리적 특성과 인터랙티브 특성을 고려한 구현 방안 등이 필수적으로 동반되어야 함을 인식해야 할 것이다.;The effect of display environment"s mutual communication gets maximized upon appearance of display method in new style of experience-type display video which utilizes interactive media of directing direct communication with audiences, thus now is the time that the studies on effective utilizing of interactive display video are required in various fields. Therefore, this study discusses the necessity and importance of the study on interactive display video based on the display media and change of experience-display environment, and seeks the plan to maximize effective utilizing directivity and interaction through consideration of each interactive display video type applied in experience-type media display space. The interactive display videos applied in experience-type display environment strategically lead the audience(participants)"s interest based on up-to-date digital media technology with Virtual Reality, Augmented Reality, Media Interactive, and draw immersion in display and high degree of satisfaction through various interactive functions and communication contents. This means that we should essentially consider the development of interesting display video contents through combination with various media focused on cognitive aspect on communication and interaction between audience(participants) and interactive display video, and the plan for realizing the characteristics of audience (participants)"s awareness and perceived psychology and the interactive nature.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE02063164https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/184958
ISSN
2092-7045
DOI
10.17246/jkdk.2012..24.021
Appears in Collections:
COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > ETC
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