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효과적인 서비스디자인을 위한 스마트 미디어 활용성 연구

Title
효과적인 서비스디자인을 위한 스마트 미디어 활용성 연구
Other Titles
A Study on Smart Media Utilization for Effective Service Design
Author
김성훈
Keywords
Smart Media(스마트 미디어); Service Design; (서비스디자인); Application(어플리케이션)
Issue Date
2013-06
Publisher
한국디자인문화학회
Citation
한국디자인문화학회지, v. 19, NO. 2, Page. 147-157
Abstract
현대 산업의 특징인 서비스산업의 대두로 인하여 서비스디자인의 중요성이 높아져 디자인 학문분야에서 서비스디자인의 효과를 높이기 위한 연구가 활발하게 진행되고 있다. 또한 스마트 미디어 환경으로의 진화로 인해 사람들은 스마트 디바이스를 중심으로 하는 정보 커뮤니케이션 패러다임으로 시간적, 공간적 제약이 없는 미디어 활용에서의 특징을 보이고 있다. 본 연구에서는 이런 스마트 미디어 환경에서의 콘텐츠인 스마트 어플리케이션이 효과적인 서비스디자인을 구현하는데 어떤 영향을 미치는 지에대한 활용성에 대한 연구를 진행하고자 한다. 연구 방법으로 스마트 미디어와 서비스디자인의 이론적 고찰을 바탕으로 서비스디자인의 다양한 방법론에서 서비스디자인 청사진과 AT-ONE의 주요요소인 서비스스케이프, 고객 여정, 물리적 증거, 터치포인트, 협력자, 제공, 요구, 경험의 8가지 요소를 도출하였고, 서비스디자인이 중요한 교통/지도, 금융, 항공, 도서, 여행의 분야에서 서비스 앱이 8가지 주요요소에 미치는 영향을 분석하였다. 그 결과 서비스 공간에서 서비스 활용성 향상, 서비스 제공의 시/공간적 제약 탈피, 고객의 서비스 사용의 시행착오 감소, 선행 경험을 통한 서비스 선택의 폭 확장, 커뮤니티 형성을 통한 서비스 교류, 서비스의 주요 콘텐츠 이외의 부가적 서비스 콘텐츠의 제공용이와 같이 긍정적 결과가 도출되어 향후 효과적인 서비스디자인을 위하여 스마트 앱의 활용은 활발해질 것으로 전망한다.;Since the rise of service industry, which is an outstanding characteristic of modern industry, the importance of service design gets higher and accordingly, researches on raising effect of service design are developed actively in design study area. Also, due to the evolution to smart media environment, people show the characteristic of media utilization which has no limitation in time and space with information communication paradigm centered on smart devices. This study intends to proceed a research on the influence of smart application, which is the content in such smart media environment on the realization of effective service design and the utilization thereof. As the method of research, service design blueprint and 8 factors, the major factors of AT-ONE, which are service scape, customer itinerary, physical evidence, touch point, cooperator, supply, demand, experience, were derived in various methodology of service design on the basis of theoretic consideration of smart media and service design, and analyzed the influence of service app on the 8 major factors in the areas of transportation/map, finance, flight, books, travel where service design is vital. As the result, it is prospected that the utilization of smart app will be activated for more effective service design for the future by deriving positive results such as service utilization improvement in service space, escape from time/space restriction of service provision, decrease in trial and error of customers` service use, expansion of service selection range through precedent experience, service exchange through community formation, and easy supply of additional service contents besides major contents of service, etc.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE06542807https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/184952
ISSN
1598-6497
Appears in Collections:
COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > ETC
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