87 0

효율적 커뮤니케이션을 위한 프레젠테이션 스토리텔링에 관한 연구 -TED의 프레젠테이션 사례를 중심으로-

Title
효율적 커뮤니케이션을 위한 프레젠테이션 스토리텔링에 관한 연구 -TED의 프레젠테이션 사례를 중심으로-
Other Titles
The Study on the Methodology of Storytelling Presentation in Effective Communication -Focused on Semiotic Analysis Method in TED Presentation-
Author
김성훈
Keywords
Presentation(프레젠테이션); Storytelling(스토리텔링); Narrative Structure(서사구조); TED Talks(테드 강의)
Issue Date
2014-09
Publisher
한국디자인문화학회
Citation
한국디자인문화학회지, v. 20, NO. 3, Page. 177-187
Abstract
스토리텔링(storytelling)은 제품, 마케팅, 광고, 등다양한 분야에서 많이 사용되었다. 1990년대 중반 이후 미국을 시작으로 효율적인 커뮤니케이션을 위한스토리텔링의 중요성이 사회의 모든 분야에서 재평가받기 시작하였다. 이후 스토리텔링(storytelling)은 소비자와 공감을 이끌며 상품의 이야기 구축과 가치 창출에 기여해왔다. 오늘날 마케팅은 과거와는 근본적으로 다른 방식으로 제품을 판매한다. 전통적인 방식이제품 사용의 필요성을 강조하는 방식으로 구매를 이성적으로 설득했다면, 이제는 먼저 이야기를 통한 고객과의 감정적인 연결고리를 만들어 내는데 집중한후 제품을 판매한다. 본 연구의 목적은 이러한 스토리텔링(storytelling)을 서사적으로 분석하고, 이를 통해 설득적인 프레젠테이션의 요소를 확인하는데 있다. 이를 위해 2009년부터 2011년도 TED 프레젠테이션 중 영감과 설득(Inspiring, Persuasive)의 분류지표 범주에 있는 세가지 사례를 분석하였다. 각 사례는 스토리텔링의 서사구조에서 프레젠터(화자)가 청중을 설득하는 방법을파악하기 위해 프레젠터(화자)의 다섯 가지 기능과 설득의 4가지 요소를 기준으로 분석하였다. 사례분석을통해 첫째, 질문으로 관객의 몰입을 유도하는 공통점을 파악하였다. 둘째로 다양한 예를 통한 논리와 검증절차를 따른다는 점, 마지막으로 프레젠터(화자)의 관점 즉 서술적, 지시적, 정서적, 증언적, 이념적, 그리고소통의 기능 중 프레젠터가 필요한 방식을 선별하여사용함을 알 수 있었다. 그 결과로서 프레젠터(화자)는 스토리의 정당성을 확인받기 위하여 신뢰를 근거로 역사적 사실, 본인의경험, 관계 등의 예시를 통해 청중과의 공감대를 이끌어 낸다는 것을 알 수 있었으며, 이를 통하여 스토리텔링이 화자의 기능적 요소와 어떠한 상호작용을 하는가에 대한 분석을 하였다는 것에 그 의의가 있다.;The term storytelling is broadly being used in thevarious field of production, marketing, and advertising.Since the mid-1990s, the benefit of the storytelling hasbeen gaining in importance in the U. S. marketplace andhas built interest and value of services or products byestablishing successes to communicate with consumers.Marketers today sells their product fundamentallydifferent than marketers of before. The former focuseson creating an emotional connection with the consumerby telling a story first and selling the product second,while the latter provides a reason to purchase byhighlighting the needs for the product.This study aim to investigate the key factors forpersuasive communication through analyzing thenarrative structure of the storytelling. For this purpose,this study has examined three examples from TEDpresentation that were posted between 2009 and 2011within the category of inspiring and persuasive. Thethree TED presentation were analyzed for presenter’spersuasive method in terms of the presenter’s fivefunctions and the four persuasive techniques of thepresentation to discover the interaction within thenarrative structure of storytelling. Through this caseof analysis, the first result is that the audience isimmersed in emotion with a question. The second resultis to follow the logical procedure as a various casestudy. The last result is the presenter select to use inthe five functions of the presenter such as narrations,directions, emotions, testimonies, ideologies andcommunications.The main findings of the study are that thepresenter tries to draw sympathies from the audiencethrough historical fact, individual experiences andrelationship based on the reliability for story legitimacy.It was also found that the understanding psycho socialneeds of audience is the key factor to accomplishpersuasive presentation. This study investigated theinterrelation between storytelling and the five functionsof the presenter by analyzing presentation criteria.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE06543090https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/184940
ISSN
1598-6497
Appears in Collections:
COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > ETC
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE