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국내 다양성영화 포스터의 시각적 상징성에 관한 연구 - 롤랑바르트의 기호학을 중심으로 -

Title
국내 다양성영화 포스터의 시각적 상징성에 관한 연구 - 롤랑바르트의 기호학을 중심으로 -
Other Titles
A Study on Visual Symbolism in the Korean Diversity Film Posters -Focus on Semiology of Roland Barthes-
Author
김성훈
Keywords
기호학; 서사구조; 신화; 영화포스터; Semiotics; Narrative Structure; Myth; Movie Poster
Issue Date
2015-03
Publisher
한국디자인문화학회
Citation
한국디자인문화학회지, v. 21, NO. 1, Page. 165-176
Abstract
2009년 이후 탄탄한 스토리와 구성, 제작비의 증가,문화적 공감대 등의 다양한 이유로 대중들은 외국 영화보다 한국 영화를 더 선호하기 시작하였다. 그 중다양성영화는 2013년 이후 관람객이 꾸준히 증가하고있으며, 상업영화와 일정한 긴장관계를 유지하며 창작의 독립성과 고유성으로 예술적 영향력을 미치고 있다. 또한 관객에만 치중하여 전 방위 마케팅을 펼치는상업영화와는 달리 저예산으로 인하여 영화포스터를통한 의존도가 높다. 본 연구는 영화의 내용을 함축적으로 표현하며 영화의 상징적 시각 이미지로 사용되는 영화 포스터 중국내 다양성 영화 포스터를 분석함으로써 다양성 영화 포스터가 홍보의 한 매체로서 영화의 내용을 커뮤니케이션 할 수 있는지 기호학적 방법을 통해 확인하였으며 다양성 영화 포스터가 대중들의 관심을 유도하고 감독의 의도를 명확히 파악할 수 있는 기틀을다지는 데 그 목적이 있다. 이를 위해 영화의 홍보 단계에서 포스터의 비중이 높은 국내 다양성 영화 중예술영화에 해당하며 2014년에 10,000명 이상이 관람한 네 편의 영화를 분석사례로 선택하였다. 강력한 상징성과 최대한 절제된 카피 문구로 관객의 흥미를 유발시키는 영화포스터를 롤랑 바르트의 기호학적 관점에서 함축의미와 신화체계를 통해 살펴보았다. 또한영화의 상징적 이미지가 전달하고자 하는 메시지를대비, 역설, 결합, 연상, 반복, 최소지향의 여섯 개의표현형식으로 구분하고, 서사적 관점에서 분석함으로써 시각이미지와 텍스트의 의미작용을 살펴보았다. 그 결과 바르트의 기호학의 의미생성이론을 적용한사례 분석을 통하여 영화포스터가 내포하고 있는 영화 내용에 대한 의미작용과 신화요소를 파악하였다. 또한 독창적이면서도 신선한 내용으로 작품성과 예술성을 자랑하는 다양성 영화포스터는 이미지와 카피텍스트의 짧은 문장을 통하여 영화의 핵심 주제를 표현한다는 것과 감독이 영화를 통해 전달하고자 하는사회적 메시지를 포함한다는 것을 알 수 있었다.;Since 2009, Korean film has begun to earn popularity from domestic audiences based on persuasive storylines and plots with big-budgets and relatable messages. Especially many art, independent and documentary film have increased their box office records since 2013. Under the term “diversity film”, it have shown originality and artistic value differentiating themselves from mainstream film. Diversity film tends to promote through film posters as having a small budget, whereas commercial film invests in marketing and promotion to maximize box office success. This study aims to investigate whether posters of the diversity film function as a means of promotion through analyzing them from the viewpoint of Semiotics and to increase the awareness of and interest in the diversity film through analyzing the symbolic meanings in their film posters. For this purpose, this study has examined four art films released in 2014 which had audience numbers over 10,000. The four film posters with symbolic images and implicit languages which obtain attention and create interest from audience were analyzed through Roland Barthes’ Semiotics to investigate meanings and symbols in myth implied on film posters. Also messages implied in a film were classified into six factors such as contrast, paradox, combination, connotation, repetition, and minimalism and the relation between the meaning of images and texts was analyzed through Neonatology’s viewpoint It was found that semiotic codes and factors of myth implied on film posters signifies the main idea of films by analyzing four art films through Roland Barthes’ Semiotics. Also the film poster of diversity film shows originality and artistic value and expresses the main idea of the film through the visual image and short copy including the film director’s social messages.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE06543203https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/184937
ISSN
1598-6497
Appears in Collections:
COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > ETC
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