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네트형 토석류 방호시설에 작용하는 충격에너지에 따른 앵커부 인장력 산정

Title
네트형 토석류 방호시설에 작용하는 충격에너지에 따른 앵커부 인장력 산정
Other Titles
Estimation of Anchor Capacity According to Impact Energy on Net Protection System for Debris Flow
Author
유한규
Keywords
Net Protection System; Brake Frame; Debris Flow; Anchor Capacity; Impact Energy; Full Scale Impact Test; 네트형 방호시설; 브레이크 프레임; 토석류; 앵커 인장력; 충격에너지; 실대형 충격실험
Issue Date
2018-02
Publisher
한국방재학회
Citation
한국방재학회논문집, v. 18, NO. 2, Page. 155-166
Abstract
네트형 토석류 방호시설의 안정성을 확보하기 위해서는 네트부의 설계뿐 아니라 전 시스템을 지지하는 앵커부의 설계도 중요하다. 그러나 설계된 네트의 형태와 에너지 흡수율에 따라 앵커에 작용하는 인장력이 달라지기 때문에 설계하기 어려울 뿐만 아니라 국내에서는 앵커설계에 대한 지침이 제시되어 있지 않다. 이에 본 연구에서는 정재하 실험을 통해 개발된 브레이크 프레임에 대한 에너지흡수율을 평가하고, 실대형 실험을 통해 방호시설의 변형과 충격에너지에 따른 앵커부 인장력을 분석하였다. 일반적으로 충격에너지가 증가함에 따라 방호시스템의 최대 변위가 증가하고, 브레이크 프레임의 에너지 흡수율도 증가하는 경향을 나타내었다. 또한 앵커부에 작용하는 인장력도 증가하였다. 본 연구에서는 앵커설계 시 사용할 수 있는 충격에너지-인장력 간의 경험식을 실대형 실험결과를 바탕으로 제안하였다. 이는 향후 앵커설계 시 유용한 자료로 활용될 것으로 판단된다.;In order to ensure the stability of net protection system for debris flow, not only the design of net but also the design of anchor which is supporting whole system is of equal importance. However, as the tensile forces acting in the anchor vary according to the net types and the energy absorption, it is not easy to design the anchor capacity for this protection system. The guidelines for anchor design are also not established yet in Korea. In this study, a specific brake frame was developed for this system and the energy absorption by the brake frame was estimated based on static load test. Based on full scale impact tests, the deformation of net protection system and tensile forces in the anchors were analysed according to impact energy level. Generally, as the impact energy increases, not only the maximum displacement of the protection system and the energy absorption by the brake frame increase, but the tensile forces acting in the anchor also increase. Based on the experimental results, an empirical relationship between the impact energy and tensile force was established which can be used in anchor design. The results obtained from this study are planned to be utilized for design of anchor in the future.
URI
https://www.j-kosham.or.kr/journal/view.php?doi=10.9798/KOSHAM.2018.18.2.155https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/183000
ISSN
1738-2424;2287-6723
DOI
10.9798/KOSHAM.2018.18.2.155
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