260 0

Program Annotation: 졸업연주 프로그램 중 F. Schubert, J. Ibert, 김순남, D. Shostakovich, M. I. Glinka 의 성악작품 해설

Title
Program Annotation: 졸업연주 프로그램 중 F. Schubert, J. Ibert, 김순남, D. Shostakovich, M. I. Glinka 의 성악작품 해설
Other Titles
An Analytical Study on Vocal Works by F. Schubert, J. Ibert, Kim Soon-Nam, D. Shostakovich and M. I. Glinka
Author
정재형
Alternative Author(s)
Jeong, Jae Hyung
Advisor(s)
이원준
Issue Date
2023. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
This program annotation is a study on a graduation recital program for fulfillment for the master's degree, which consists of four different languages and works representing various musical movements by musical period in consideration of voice type and musical capabilities. Franz Schubert(1797-1828) was a pioneer in the Romantic period of German art song(Lied) and composed over 600 songs. Schwanengesang(Swan song D. 957) is a collection of 14 songs written at the end of his life and published posthumously, featuring the recitative melody, the stark contrast of the dynamics, and the melancholy atmosphere that were difficult to see in his previous works. This program annotation studies the characteristics of his later songs by analyzing No. 9 Her Image(Ihr Bild), No. 11 The City(Die Stadt), and No. 13 The Double(Der Doppelg̈nger). Jacques François Antoine Ibert(1890-1962) was a composer of 20th century, but did not follow the particular musical movements that were popular at the time and accepted them all in his own way. At that time, he was very interested in incidental music due to the development of the film industry. Having been suggested by a film company, he composed the song cycle Quartre Chansons de Don Quichotte(Four songs of Don Quixote). This program annotation studies the mixture and harmony of French impressionism and Spanish exotic musical element in this song cycle. Kim Soon-Nam(1917-1986), a composer who defected to North Korea, was recognized for his genius in music by European and American composers of the 20th century. He tried to harmonize Korean traditional music with Western music. His song Azalea Flower(진달래꽃) incorporates the scale and rhythm of Korean traditional music into western classical music, and another song Sheep(양) embarked on a new chapter in Korean art song based on atonality. Dmitri Dmitriyevich Shostakovich(1906-1975) pursued his own unique world of music despite of constant monitor and persecution of socialist Soviet Union both ideologically and musically during his whole life. His song cycle Spanish songs(Испанские песни, Op. 100) is based on Spanish folk songs with Russian style accompaniment. This program annotation studies the harmony of two different musical style by analyzing No. 1 Farewell, Granada!(Прощай, Гренада!), No. 2 Little Stars(Звёздочки), No. 3 First Meeting(Первая Встреча). Mikhail Ivanovich Glinka(Михаил Иванович Глинка, 1804-1857) is the acknowledged founder of the Russian nationalist school and fountainhead of Russian classical music. He received international recognition for his opera, A life for Tsar(Жизнь за царя) in which he endeavored to express authentic Russian subject and music without being influenced from Italian opera. This program annotation studies Russian nationalism opera by analyzing Susanin’s aria They sense the truth!... My dawn will come(Чуют правду!... Ты взойдёшь, моя заря!). The purpose of this study is to assist singers who would like to perform this repertoire to understand composer’s intention, presenting musical theories from the performer’s perspective along with the periodical, social and historical background that influenced each composer’s work.|본 프로그램 어노테이션은 석사과정 학위 취득을 위한 졸업연주 프로그램에 대한 연구로, 본인의 성종과 음악적 역량을 고려하여 시대별로 다양한 음악사조를 대표하는 작품들과 서로 다른 4개의 언어로 구성되었다. 슈베르트(Franz Schubert, 1797-1828)는 낭만주의 시대 독일 예술가곡(Lied)의 개척자이며 600여곡이 넘는 가곡을 작곡하였다. 《백조의 노래》(Schwanengesang, D. 957)는 슈베르트의 마지막 가곡 작품들을 한데 모아 출판한 가곡 모음집으로서, 그의 이전 작품에서 보기 어려웠던 낭송조의 선율, 다이나믹의 극명한 대비, 우울한 분위기 등이 나타난다. 필자는 제 9곡 ‘그녀의 초상’(Ihr Bild), 제 11곡 ‘도회지’(Die Stadt), 제 13곡 ‘도플갱어’(Der Doppelgänger)의 분석을 통해 그의 후기 가곡에서 나타나는 특징을 연구하였다. 이베르(Jacques François Antoine Ibert, 1890-1962)는 20세기에 활동했으나 당시 유행하던 특정 음악적 사조를 따르지 않고 그들 모두를 자신만의 방법으로 수용한 작곡가이다. 당시 영화 산업의 발전으로 극음악에도 많은 관심을 보였던 그는 한 영화사의 제안으로 연가곡집 《돈키호테에 의한 4개의 노래》(Quatre Chansons de Don Quichotte)를 작곡하였다. 필자는 이 연가곡집에서 보이는 프랑스의 인상주의와 스페인의 이국적 음악어법의 혼합과 조화를 살펴보았다. 20세기 유럽과 미국의 작곡가들에 의해 천재성을 인정받은 월북 작곡가 김순남(1917-1986)은 우리 전통 음악과 서양 음악 어법의 조화를 모색한 인물이다. 그의 가곡 ‘진달래꽃’은 우리 음악의 음계와 장단을 서양 음악 어법에 접목하였고, 가곡 ‘양(羊)’에서는 무조성을 바탕으로 하여 우리 가곡의 새로운 장을 열었다. 쇼스타코비치(Дмитрий Дмитриевич Шостакович, 1906-1975)는 사회주의 소련의 사상적 · 음악적 감시와 압박 속에서도 독창적인 음악세계를 추구하였다. 연가곡집 ‘스페인 노래’(Испанские песни, Op. 100)는 스페인의 민요선율에 러시아 스타일의 반주로 만들어졌다. 필자는 제 1곡 ‘잘 있거라, 그라나다!’(Прощай, Гренада!), 제 2곡 ‘작은 별들’(Звёздочки), 제 3곡 ‘첫 만남’(Первая Встреча)의 연구를 통해 서로 다른 두 음악 양식의 조화를 알아보았다. 글린카(Михаил Иванович Глинка, 1804-1857)는 러시아 국민악파의 창시자이며 러시아 고전음악의 아버지로 불린다. 그의 오페라 《Жизнь за царя》(황제에게 바친 목숨)은 그의 이름이 국제적으로 알려지게 된 계기가 된 작품이다. 이 오페라에서 글린카는 이전까지의 이탈리아 오페라의 영향에서 벗어나 진정한 러시아의 소재와 음악을 표현하고자 하였다. 필자는 주인공 수사닌의 아리아인 ‘그들이 진실을 알았다!... 너 새벽이여, 어서 밝게 빛나라!’(Чуют правду!... Ты взойдёшь, моя заря!)를 통해 국민주의 오페라에 대해 연구하였다. 본 연구는 본인을 비롯해 이 레퍼토리를 연주하고자 하는 성악가들에게 각 작곡가의 작품에 영향을 끼친 시대적․사회적․역사적 배경과 함께 연주자적 관점에서의 음악적 이론을 제시함으로서 작곡가의 의도를 파악하여 효과적인 연주에 도움을 주는 것에 목적이 있다.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000654638https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/179728
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > MUSIC(음악학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE