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Impact of Strategic Human Resource Management in Travel Agencies on Work Engagement: A Digital Transformation Strategy

Title
Impact of Strategic Human Resource Management in Travel Agencies on Work Engagement: A Digital Transformation Strategy
Other Titles
여행사의 전략적 인적자원관리가 직무참여에 미치는 영향: 디지털 트랜스포메이션 전략
Author
김남조
Keywords
여행업; 전략적 인적자원관리; 직무참여; 디지털 트랜스포메이션 전략; Travel Industry; Strategic Human Resource Management; Work Engagement; Digital Transformation Strategy
Issue Date
2022-06
Publisher
대한관광경영학회
Citation
관광연구, v. 37, NO. 4, Page. 67-86
Abstract
COVID-19는 여행업의 디지털 트랜스포메이션을 가속화하였다. 급변하는 디지털 트랜스포메이션으로 인하여 이에 대응할 인력이 부족하다는 문제점이 제기되고 있다. 그러나 디지털 환경에 적합한 인력과 전략을 보유한 조직은 이러한 환경에서도 살아남을 수 있다. 이는 전략적 인적자원관리의 중요성을 나타내지만, 이에 따른 논의는 미진한 실정이다. 이에 이 연구는 여행사의 전략적 인적자원관리가 직무참여에 미치는 영향을 디지털 트랜스포메이션 전략의 관점에서 접근하여 규명하고자 하였다. 설문조사는 2022년 3월 3일부터 30일까지 진행되었으며, 251부의 유효표본을 확보하였다. 분석 결과, 전략적 인적자원관리 요소 중 권한 부여, 고용안정, 성과평가는 직무참여에서 긍정적인 역할을 하는 중요한 요인으로 밝혀졌다. 반면, 훈련은 직무참여에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 밝혀졌다. 이 연구의 결과는 디지털 트랜스포메이션 상황에서 여행사의 전략적 인적자원관리가 직원의 직무참여에서 중요한 역할을 하고 있음을 나타낸다. 또한 대유행으로 인한 인력감축으로 업무참여가 문제가 되고 있으므로 기존과 달리 빠르게 디지털화되는 상황을 고려하여 입체적인 인적자원관리가 이루어져야 함을 시사한다. 조직과 관리자는 직원에게 적절한 권한과 책임을 부여하여 직무참여를 유도하고 고용안정에 대한 인식을 바탕으로 객관적인 성과평가를 지향하여야 한다. 이러한 연구결과는 디지털 트랜스포메이션을 겪고 있는 여행업에 인적자원관리 전략을 제공할 수 있으리라 기대된다.;Digital Transformation (DT) is accelerating as the travel industry is affected by COVID-19. This process has caused a problem of a lack of adequate response personnel. However, organizations with the right people and strategies for the digital environment can survive in this environment. This suggests a need for more effective strategic human resource management (SHRM), but the current discussion is insufficient. Therefore, this study examines the effect of travel agencies' SHRM on work engagement from the viewpoint of DT strategy. A survey was conducted from March 3 to 30, 2022, and 251 valid samples were obtained. The analysis found that among the elements of SHRM, empowerment, employment security, and performance appraisal positively affected work engagement. However, training was found to have no significant effect. These results indicate the importance of SHRM provided by travel agencies to employees in DT. It suggests that three-dimensional human resource management should be implemented considering the rapidly digitizing situation since work engagement is a problem due to the lack of adequate response personnel from the DT in a pandemic. Organizations and managers should increase their work engagement by giving appropriate rights and responsibilities to employees. In addition, awareness of employment security should be instilled, and extra efforts should be made for fair performance evaluation. The results of this study are expected to provide a human resource management strategy for the travel industry undergoing DT.
URI
https://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3952190https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/177222
ISSN
1226-2501
DOI
10.21719/IJTMS.37.4.4
Appears in Collections:
COLLEGE OF SOCIAL SCIENCES[S](사회과학대학) > TOURISM(관광학부) > Articles
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