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코피티션(Coopetition) 전략의 연구동향과 향후 연구방향

Title
코피티션(Coopetition) 전략의 연구동향과 향후 연구방향
Other Titles
Coopetition Strategy: Research Trends and Future Research Directions
Author
박병진
Keywords
Coopetition; Competition; Cooperation; 4th Industrial Revolution; Coopetition Review; 코피티션; 경쟁; 협력; 문헌연구; 4차 산업혁명
Issue Date
2022-04
Publisher
한국전략경영학회
Citation
전략경영연구, v. 25, NO. 1, Page. 81-110
Abstract
본 연구는 1996년 코피티션(경쟁과 협력의 동시 추진전략)이란 용어가 학계에 소개된 지 25년이 지난 시점에서 그동안 코피티션 전략의 연구 흐름을 조망하고 향후 과제를 제안하는 것에 그 목적을 두고 있다. 우선 그 중요성에 비해 국내에서 아직 코피티션에 대한 연구가 활발하지 않다는 점을 감안하여 코피티션의 개념과 주요 논문을 기존 리뷰 논문들을 바탕으로 정리하였다. 나아가, 2011년 이후 발간된 241편의 SSCI 논문을 분석하여 최근의 동향을 알아보고, 2010년 이전과 이후의 연구를 비교분석하였다. 또한, 주요 연구주제를 코피티션 추진동인(drivers), 과정(processes), 결과(outcomes)의 DPO 프레임워크에 맞춰 살펴보았다. 마지막으로 향후 연구과제를 개념과 방법론적인 측면에서 살펴보고, 4차 산업혁명 및 중소기업 관점, 생태계 또는 네트워크 차원의 연구, 그리고 긴장감, 경쟁-협력 밸런스, 신뢰 등 코피티션 추진과정상의 주요 이슈들을 중심으로 향후 연구를 진행할 것을 제안하였다. 코피티션 전략은 한국기업들의 특수성을 고려할 때, 특히 4차 산업혁명시대에 미래자동차산업 등 융복합이 이루어지는 분야에서 활발하게 이루어질 것으로 전망되는 바, 그 중요성은 앞으로 더욱 커질 것이므로 국내에서 관련 연구가 보다 활성화될 필요가 있다고 사료된다.;The purpose of this study is to review the flow of coopetition research for 25 years after the term “coopetition” was introduced to academia in 1996, and to propose future research agendas. First, considering that research on coopetition has not been active in Korea compared to its importance, the concept of coopitition was explained and major papers were introduced based on existing review papers. Furthermore, 241 SSCI papers published between 2011 and 2020 were analyzed to identify recent research trends, and coopetition studies before and after 2010 were compared and analyzed. In addition, the main research topics were examined according to the DPO framework of coopetition drivers, processes, and outcomes. Finally, we propose to examine future research tasks in terms of concept and methodology, and conduct future research focusing on major issues, such as the Fourth Industrial Revolution, SME perspective, ecosystem or network-level research, as well as issues in the coopetition process, including tension, competition-cooperation balance, and trust. Considering the uniqueness of Korean companies, coopetition strategy is expected to be actively implemented, especially in the areas where convergence takes place in the era of the 4th Industrial Revolution. As the importance of the coopetition strategy will be greater in the future, coopetition research needs to be more active in Korea.
URI
https://www.kci.go.kr/kciportal/landing/article.kci?arti_id=ART002835314https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/176496
ISSN
1226-8437;2733-970X
DOI
10.17786/jsm.2022.25.1.004
Appears in Collections:
COLLEGE OF BUSINESS[S](경영대학) > BUSINESS ADMINISTRATION(경영학부) > Articles
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