215 0

의과대학 학생의 온라인 수업에서 자기주도학습 양상에 대한 질적 연구

Title
의과대학 학생의 온라인 수업에서 자기주도학습 양상에 대한 질적 연구
Author
강예지
Keywords
온라인 수업; 의과대학; 자기주도학습; 질적연구; Online class; Medical school; Self-directed learning; Qualitative study
Issue Date
2021-02
Publisher
학습자중심교과교육학회
Citation
학습자중심교과교육연구, v. 21, NO 4, Page. 319-343
Abstract
이 연구는 최근 COVID-19로 인해 전면 온라인 수업 실시하게 된 의과대학 사례에 주목하며, 이 과정에서 학생들의 학습이 어떤 자기주도적 양상을 가지고 있는지를 분석하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 2020년 1학기 온라인 수업을 통해 교육과정을 이행한 학생 12명을 대상으로 질적 연구를 진행하였다. 연구 결과, 의과대학 학생들은 변화된 학습 상황에 적응하기 위해 자신에게 적합한 물리적 환경을 새롭게 선택하고, 교수자가 업로드한 강의 동영상의 수강 순서를 자율적으로 배치하며 수업을 이수했다. 이 과정에서 방대한 학업량을 자랑하는 의과대학 학생들에게 학습 일정을 자신의 학습 패턴에 맞춰 관리할 수 있다는 점이 가장 선호되는 부분 중 하나였다. 또한, 학생들은 온라인 동영상 재생과 관련한 반복, 배속, 멈춤 등의 기능, 인터넷을 사용한 정보 검색을 온라인 학습에 적극 사용하였다. 이러한 정보 검색은 때때로 학생 개인의 흥미와 관심이 있을 시 추가적인 심층 학습을 발생시켰다는 점에서, 온라인 수업은 공식 교육과정의 내용을 넘어선 확장된 학습의 기회를 주기도 했다. 이러한 연구 결과는 강의식 수업을 기반으로 한 수업 설계, 의학지식 중심의 암기식 학습 양상을 보였던 기존의 의과대학 학생들의 학습 특성들과는 다르게, 온라인 학습 상황 속에서 자기주도적으로 변화된 상황에 적응해나가며 수업을 이행하는 의과대학 학생들의 경험을 논의했다는 점에서 의미가 있다. 이 연구는 향후 의과대학 교육과정의 개선을 위한 유용한 기초자료가 되리라 기대된다. This study focuses on the recent cases of medical schools implementing full-scale online classes due to COVID-19 and aims to analyze the aspects of self-directed learning among medical students. For this purpose, a qualitative study was conducted on 12 students who followed the medical school curriculum through online classes during the first semester of 2020. As a result, medical students adapted to the online learning environment by selecting the best-fit learning environment for their studies, and autonomously arranging the video lectures the professors uploaded to fit their schedules. One of the most preferred aspects of this transition was that the medical students—who boast an intense academic workload—could now manage their study schedule to suit their learning patterns. Students also actively utilized the tools available on the online education system such as repeat, speed, stop, and internet searching for information. Such online information-seeking behavior while listening to online classes sometimes created additional in-depth learning opportunities for students, when their interests aligned with the course material. This means that online classes gave extended learning opportunities beyond the formal curriculum. These research findings are meaningful as they discuss the experiences of medical students adapting to the changes in their learning environment by leading self-directed study in an online education system, unlike the traditional lecture-based course design and memory-based learning. This study hopes to serve as a useful foundation for future improvements in the medical school curriculum.
URI
https://scholar.kyobobook.co.kr/article/detail/4010028134304https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/175698
ISSN
1598-2106; 2671-776X
DOI
10.22251/jlcci.2021.21.4.319
Appears in Collections:
COLLEGE OF MEDICINE[S](의과대학) > MEDICINE(의학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE