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관광지 서비스 품질, 관광지 이미지 및 재방문의도 간 관계에서 한류의 조절효과 : 주한 아프리카 유학생을 대상으로

Title
관광지 서비스 품질, 관광지 이미지 및 재방문의도 간 관계에서 한류의 조절효과 : 주한 아프리카 유학생을 대상으로
Other Titles
The Moderating Effects of Korean Wave on the Relationships among Destination Service Quality, Destination Image and Revisit Intention: A Case of African Students in Korea
Author
정철
Keywords
관광지 서비스 품질; 관광지 이미지; 재방문의도; 한류; 아프리카 관광객; Destination service quality; Destination image; Revisit intention; Korean wave; African tourist
Issue Date
2021-01
Publisher
한국관광학회
Citation
관광학연구, v. 45, NO 1, Page. 153-174
Abstract
최근 한류는 아시아를 넘어 미국, 유럽, 중동, 아프리카 권역까지 그 영향력을 넓혀가고 있으며, 한류 콘텐츠의 영역 또한 폭넓게 확장되고 있다. 이에 이 연구는 아시아 지역에 치우쳤던 한류 연구대상의 범위를 확대해 한류의 영향권으로 들어선 아프리카를 연구대상 국가로 선정하였다. 이 연구는 주한 아프리카 유학생을 대상으로 관광지 서비스 품질, 관광지 이미지, 재방문의도 간 영향 관계를 규명하기 위한 목적에서 수행되었다. 또한, 관광지 서비스 품질 및 관광지 이미지가 재방문의도에 미치는 영향에 있어 한류의 조절효과를 확인하고자 하였다. 구조방정식 모형 분석을 통한 연구모형 검증 결과, 관광지 서비스 품질은 관광지 이미지의 관광자원, 인프라, 환경 등에 모두 유의한 영향을 미치고 있으며, 인프라 요인에 가장 큰 영향을 미치는 것을 확인하였다. 관광지 이미지의 세 가지 요인 중 관광자원 요인만이 재방문의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 서비스 품질은 재방문의도에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 관광지 서비스 품질과 재방문의도 간 관계에서 한류의 조절효과는 없었지만, 관광지 이미지와 재방문의도 간 관계에서 한류의 유형별 조절효과가 부분적으로 나타나고 있음을 확인하였다. 이러한 연구 결과를 토대로 지속적인 방한 아프리카 관광객 유치를 위해서는 관광지 내 서비스 종사자들을 대상으로 환대 및 정보제공 중심의 교육을 진행하여 높은 품질의 서비스를 제공하도록 노력해야 하며, 다채롭고 흥미로운 관광자원을 지속적으로 개발해야 할 필요가 있다. 더불어, 한류의 K-pop을 활용한 다양한 한류 콘텐츠 개발은 아프리카 관광객의 재방문을 높일 수 있을 것으로 판단된다. Korean wave has recently been spreading across borders throughout Asia, and its scope has expanded. This study focused on how Korean wave has spread over in Africa which is a region newly influenced by Korean wave. The purpose of this study was to examine the relationship among tourism service quality, tourism image, and revisit intention focused on African students residing in Korea as well as the moderating effect of Korean wave between tourism service quality/tourism image and revisit intention. The results from structural equation modeling showed that destination service quality significantly affected destination image(tourism resource, infrastructure, environment) and the biggest effect was observed on ‘infrastructure.’ Only ‘tourism resource’ among three factors of tourism image had influence on revisit intention, and tourism service quality did not have any effect on revisit intention. Korean wave had no significant moderating effect on relationships between tourism service quality and revisit intention; however, there was a moderating effect of Korean wave between destination image and revisit intention in part. Our findings suggest that in order to attract more African tourists, a high quality of service should be provided through hospitality, information service training for the service staff and a variety of interesting tourism resources should be continuously developed. Moreover, the development of a variety of Korean wave contents using K-pop would encourage African tourists to revisit Korea.
URI
https://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3848447https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/175170
ISSN
1226-0533 ; 2713-6388
DOI
10.17086/JTS.2021.45.1.153.174
Appears in Collections:
COLLEGE OF SOCIAL SCIENCES[S](사회과학대학) > TOURISM(관광학부) > Articles
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