308 0

세팍타크로 선수의 자기관리가 집단효능감 및 집단 응집력에 미치는 영향

Title
세팍타크로 선수의 자기관리가 집단효능감 및 집단 응집력에 미치는 영향
Other Titles
Effect of Sepaktakro Player's Self-Management on Collective Efficacy and Group Cohesion
Author
남영현
Alternative Author(s)
NAM YOUNG HYUN
Advisor(s)
이성노
Issue Date
2022. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
ABSTRACT Effect of Sepaktakro Player’s Self-Management on Collective Efficacy and Group Cohesion NAM, Young Hyun Dept. of Physical Education The Graduate School Hanyang University The purpose of this study is to provide basic data for self-management programs and present personal self-management to improve performance in games by investigating and analyzing the effect of self-management on group efficacy and group cohesion of Sepaktakraw players. The subjects of the study were 239 questionnaires used for the final analysis by visiting athletes in person or distributing a total of 300 questionnaires online in 2021 with Sepaktakraw players located in the whole country. In the survey tool of this study, it was composed of general characteristics, self-management (life management, mental management, training management), group efficacy (patience factor, preparation factor), and group cohesion (individual-social cohesion, group-social cohesion, and task cohesion). The results obtained in this study are as follows. First, men were significantly higher than women in group social cohesion, a sub-factor of group cohesion, according to men and women's gender. Second, the difference in self-management, group efficacy, and group cohesiveness according to region was higher in the non-metropolitan area than in the metropolitan area in training management the sub-factor of self-management, preparation factor the sub-factor of group efficacy, and group-social cohesion the sub-factor of group cohesion. Third, in the difference according to individual exercise time, all sub-factors of self-management, task cohesion the sub-factors of group cohesion, patience factor and preparation factor the sub-factors of group efficacy, were higher ‘over than 2 hours’ than ‘less than 1 hour. Fourth, in the difference according to group exercise time, mental management the sub-factor of self-management, task cohesion and personal social cohesion the sub-factors of training management group cohesion, patience factor and preparation factor the sub-factors of group efficacy were higher ‘over than 4 hours’ than ‘less than 4 hours. Fifth, the unemployment team showed higher levels than middle and high school students in mental management and life management, which are sub-factors of self-management, and in the task cohesion, which is a sub-factor of group cohesion, and perseverance, which is a sub-factor of group efficacy. Unemployment teams appeared high. Sixth, in the difference according to career, mental management, training management, and task cohesion, which are sub-factors of self-management, were higher for more than 7 years than less than 3 years for the sub-factors of group cohesion. 7 years or more were higher than those of less than 3 years and less than 3-7 years. Seventh, there were no significant differences in self-management, group efficacy, and group cohesion in the differences according to position. Eternally, it was found that mental management and life management of self-management had a positive effect on task cohesion, group social cohesion, and individual social cohesion, which are sub-factors of group cohesion. Ninth, it was found that the mental management and life management of self-management had a positive effect on the perseverance and preparation factors, which are sub-factors of group efficacy. Tenth, the preparation factor of group efficacy had a positive effect on group social cohesion, which is a sub-factor of group cohesion, and the patience factor of group efficacy was found to have a positive effect on individual social cohesion, which is a sub-factor of group cohesion. Perseverance and preparation factors of the students were found to have a positive effect on task cohesion. |국문요지 본 연구는 세팍타크로 선수의 자기관리가 집단효능감 및 집단응집력에 미치는 영향에 대해 조사, 분석하여 시합에서 경기력을 향상시킬 수 있도록 자기관리 프로그램에 기초자료를 제공하며 개인적 자기관리를 제시하는 것이 목적이다. 연구대상은 2021년 전국 지역에 소재한 세팍타크로 선수를 대상으로 직접 방문하거나 온라인을 통해 설문지 총 300부를 배포하여 이중 239부의 설문지를 최종분석에 사용하였다. 본 연구의 조사도구에서는 연구 대상자의 일반적 특성, 자기관리(생활관리, 정신관리, 훈련관리), 집단 효능감(인내요인, 준비요인), 집단 응집력(개인-사회응집력, 집단-사회응집력, 과제응집력)으로 구성 하였다. 본 연구에서 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 남자, 여자 성별에 따라 집단응집력 하위요인인 집단사회응집력에서 남자가 여자보다 유의하게 높게 나타났다. 둘째, 지역에 따른 자기관리, 집단효능감, 집단응집력 차이는 자기관리 하위요인 훈련관리, 집단효능감 하위요인 준비요인, 집단응집력 하위요인 과제응집력에서 수도권보다 비수도권이 높게 나타났으며, 집단응집력 하위요인 집단사회응집력에서 비수도권보다 수도권이 높게 나타났다. 셋째, 개인운동시간에 따른 차이에서 자기관리 모든 하위요인과 집단응집력 하위요인 과제응집력과 집단효능감 하위요인인 인내요인, 준비요인에서 1시간미만 보다 2시간이상이 높게 나타났다. 넷째, 단체운동시간에 따른 차이에서 자기관리 하위요인인 정신관리, 훈련관리 집단응집력 하위요인인 과제응집력, 개인사회응집력, 집단효능감 하위요인인 인내요인, 준비요인에서 4시간미만보다 4시간이상이 높게 나타났다. 다섯째, 소속팀에 따른 차이에서 자기관리 하위요인인 정신관리, 생활관리에서 중고등학생보다 실업팀이 높게 나타났으며, 집단응집력 하위요인인 과제응집력과 집단효능감 하위요인인 인내요인에서 중고등, 대학팀보다 실업팀이 높게 나타났다. 여섯째, 경력에 따른 차이에서 자기관리 하위요인인 정신관리, 훈련관리와 집단응집력 하위요인인 과제응집력에서 3년 미만보다 7년 이상이 높게 나타났으며, 집단효능감 하위요인인 인내요인, 준비요인에서 3년미만, 3-7년 미만 보다 7년 이상이 높게 나타났다. 일곱째, 포지션에 따른 차이에서 자기관리, 집단효능감, 집단응집력 모두 유의한 차이가 나타나지 않았다. 여덜째, 자기관리의 정신관리, 생활관리는 집단응집력 하위요인인 과제응집력, 집단사회응집력, 개인사회응집력에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 훈련관리는 집단응집력 하위요인인 과제응집력에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 아홉째, 자기관리의 정신관리, 생활관리는 집단효능감 하위요인인 인내요인, 준비요인에서 모두 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 열째, 집단효능감의 준비요인은 집단응집력 하위요인인 집단사회응집력에 정적인 영향을 미쳤으며, 집단효능감의 인내요인은 집단응집력 하위요인인 개인사회응집력에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났고, 집단효능감의 인내요인, 준비요인은 과제응집력에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000629981https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/174738
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > ARTS AND PHYSICAL EDUCATION(예체능학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE