428 0

에드가 바레즈의《사막》(Déserts) 분석연구

Title
에드가 바레즈의《사막》(Déserts) 분석연구
Other Titles
Analysis of Edgard Varèse's Déserts : An Electro-acoustic Focus
Author
박주연
Alternative Author(s)
Park Juyun
Advisor(s)
Richard Dudas
Issue Date
2022. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
프랑스에서 태어나 미국에서 주로 활동한 작곡가 에드가 바레즈(Edgard Varèse, 1883-1965)는 전자음악 장르의 개척자들 중 한 명이다. 그는 구체음악 이 등장하기 수십 년 전부터 기존의 악기가 아닌 새로운 매체 혹은 악기의 등장 을 바라고 기존에 없던 새로운 소리를 찾아 평생을 탐구한 작곡가이다. 바레즈 는 음계, 화성, 리듬 등에서 제약 없이 자유로운 소리를 원하며 기계기술의 발 전에 큰 기대를 걸었다. 녹음기의 등장과 함께 본격적으로 기계를 이용한 음악 들이 나타난 이후, 그는 공식적인 첫 번째 전자음악작품인 《사막》(Déserts, 1954)을 발표한다. 이 작품은 그가 평생을 걸쳐 추구해왔던 새로운 소리의 가능 성을 보여주는 첫 발걸음이다. 본 논문에서는 앙테르폴라시옹(Interpolation)이라 불리는 《사막》의 3개의 전자음악섹션을 그래픽 악보로 제작하고 분석하여 그의 음악세계를 고찰하였다. 또한, 이 작품은 1954년에 완성된 이후 전자음악섹션이 여러 번 수정되어 1961 년에 최종 개작되었는데, 1954년도 버전의 음원과 1961년도 버전으로 추정되는 음원을 비교하여 수정된 사항들을 비교분석하였다. 《사막》의 전자음악섹션들을 살펴보면, 첫 번째 버전의 음원에서는 녹음된 악기소리가 많이 변형되지 않았고, 2채널 스피커 간의 패닝(panning) 또한 소노 그램 분석 이미지 상에서 크게 드러나지 않을 정도로 아주 약하게 사용되었다. 그러나 이후 수정된 버전의 음원에서는 비슷한 사운드 구성을 가진 구간에서 전 자음들이 기존의 악기소리를 대체하였고, 녹음된 악기소리를 사용하였다 하더라 도 전기·전자적 변형 처리를 하여 사용하였다. 패닝 또한 소노그램 분석 이미 지를 통해 확인할 수 있으며, 바레즈가 이를 통해 공간성을 강화하였음을 알 수 있다.| Edgard Varèse (1883-1965), a composer born in France and mainly active in the United States, is one of the pioneers of the electronic music genre. Decades before the advent of musique concrète, he was a composer who sought a new sound that did not yet exist, hoping for the development and use of new media and instruments and instruments instead of existing ones. Varèse wanted to use sounds freely without restrictions on scales, harmonies, rhythms, etc., and placed great expectations on the development of mechanical technology. After mechanical music appeared in earnest with the advent of the tape recorder, he released his first official electronic work, Déserts (1954). This work is the first step in showcasing the possibilities of new sounds that he has pursued throughout his life. In this paper, I analyzed three electronic music sections of Déserts which Varèse called Interpolations, taking into consideration his musical sound world, and then say I created a graphic score at the end of the sentence. Also, since this work was completed in 1954 when tape recording technology was still in its infancy, the electronic music section was revised several times and finally remodeled in 1961. When listening to the electronic music Interpolations that Varèse composed for Déserts, and viewing the sound as a sonogram, the most striking differences are that the sound sources in the first version are only minimally processed, and that the stereo panning is so weak that.in the later revised and modified version of the interpolations, the instrumental sounds in each section are often substituted with electronic sounds, and even if the recorded instrument sound is retained, it haas been heavily transformed through electronic transformation. Panning can also be confirmed in the sonogram analysis, and it shows that Varèse use the spatialization throughout the revised version. Therefore I was able to compare the sounds of the original 1954 version with the final 1961 revision, and base my analysis on the changes and differences between the two.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000628309https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/174641
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > MUSIC(음악학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE