469 0

국내기업 적용을 위한 학습민첩성의 개념정의와 구성요인에 관한 탐색적 연구

Title
국내기업 적용을 위한 학습민첩성의 개념정의와 구성요인에 관한 탐색적 연구
Other Titles
An Exploratory Study on Conceptual Definition and Sub-Factors of Learning Agility
Author
송영수
Keywords
학습민첩성; Learning Agility; 델파이 기법; 초점집단면접; FGI; 핵심인재; Learning Agility; Delphi Method; Focus Group Interview; FGI; High Potentials
Issue Date
2020-12
Publisher
한국경영교육학회
Citation
경영교육연구, v. 35, NO 6, Page. 163-187
Abstract
[연구목적] 학습민첩성은 Lombardo and Eichinger(2000)가 그 개념을 최초로 주창한이래 다양한 관점에서 개념정의와 구성요인 연구가 이루어졌으나 국내기업에의 적용을위한 목적에서의 연구는 상대적으로 미흡하였다. 이에 실천적 관점에서 국내기업에의 적용을 위한 학습민첩성의 개념정의와 구성요인을 탐색해보고 시사점을 제공하고자 하였다. [연구방법] 본 연구는 선행연구에 대한 문헌고찰, 국내 인적자원개발 관련 산학연 전문가를 활용한 델파이 기법, 초점집단면접을 연구방법으로 채택함으로써 삼각검증을 실시하였다. 먼저 문헌고찰을 통해 사전적 구성요인을 도출하였고, 산학연 전문가 23명으로부터3차에 걸친 델파이조사를 통하여 개념정의와 구성요인을 확인하였고, 2차와 3차 델파이조사 뒤에 초점집단면접을 실시하여 최종적인 개념정의와 구성요인을 확정하였다. 이 과정에서 내용타당도비율(CVR)을 파악하여 델파이조사의 타당도를 검토하였다. [연구결과] 국내기업에의 실질적 적용을 위한 학습민첩성의 개념적 정의에 있어서 포괄적 접근 관점에서의 개념정의가 이루어졌다. 구성요인은 크게 성장지향, 자아성찰, 관계지향, 변화지향, 유연한 사고, 도전적 실험의 6개가 도출되었다. [연구의 시사점] 학습민첩성 구성요인을 확인함으로써 실천적 관점에서의 교육과정 개발과 상관관계 분석을 위한 토대를 제공할 수 있다. [Purpose] Since Lombardo and Eichinger(2000) advocated the concept of learning agility, a lot of studies had been conducted worldwide. But the research for the purpose of applying to Korean companies is relatively insufficient. The purpose of this study is to explore the conceptual definition and constructs of learning agility from a practical point of view. [Methodology] For this purpose, we conducted triangulation by adopting literature review, 3-round Delphi method, and 2-round focus group interview. 23 experts from universities, research institutes and industries participated in the Delphi survey. CVR(Content Validity Ratio) was used as a criteria for the selection of constructs. [Findings] The characteristic of learning agility concept derived from Delphi method and FGI is that it takes the comprehensive approach. 6 major constructs of growth-oriented, self-reflective, relationship- oriented, change-oriented, flexible thinking, and challenging experiments are derived. [Implications] Identified constructs provide a foundation for curriculum development and correlation analysis from a practical perspective. As a result, it can help reinforce learning agility in Korean companies.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE10516826&language=ko_KR&hasTopBanner=truehttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/173215
ISSN
1598-8651; 2714-027X
DOI
10.23839/kabe.2020.35.6.163
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > EDUCATIONAL TECHNOLOGY(교육공학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE