635 0

2015 개정 고등학교 음악 교과서에 수록된 민요 만들기 교수·학습 방안 연구

Title
2015 개정 고등학교 음악 교과서에 수록된 민요 만들기 교수·학습 방안 연구
Other Titles
A Study on Teaching and Learning Methods of Making Korean Folk Song in 2015 Revised High School Music Curriculum
Author
배지운
Alternative Author(s)
Bae, Ji Woon
Advisor(s)
김성아
Issue Date
2022. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
음악 교과에서 만들기 활동은 학생의 음악적 경험과 지식을 바탕으로 이루어지며, 개개인의 창의적인 방법을 통해 개성있는 음악작품을 만드는 것을 목표로 한다. 이는 자기표현 능력을 신장하고, 자아 정체성을 형성할 수 있다. 본 연구는 고등학교 1학년을 대상으로, 2015 개정 음악 교과서에 수록된 내용을 바탕에 두고 창의성과 음악성을 키울 수 있는 민요 만들기의 교수·학습 방안을 구성하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 2015 개정 음악과 교육과정에서는 창의적 인재 육성을 목표로 음악적 창의·융합 사고 역량을 강조한다. 교육과정의 내용 체계 중 표현 영역에서는 자신의 생각이나 느낌을 음악을 통해 음악의 다양하게 표현하도록 한다. 음악의 구성과 악곡의 특징을 이해하고 음악 작품을 만드는 ‘음악 만들기’ 활동은 다양한 음악적 경험과 지식을 활용하여 음악적 요소를 재구성하고 창작과 응용을 가능하도록 하여 창의성과 음악성을 기를 수 있도록 한다. 둘째, 고등학교 음악교과서 전체 10종 중 국악 만들기는 궁중음악 중 대취타, 선비음악 중 시조, 민속음악 중 민요, 판소리, 국악기 내용에서 나타났다. 그리고 민속음악 중 민요와 판소리는 제재곡에 따라 경기민요와 동부민요, 춘향가의 수록 빈도수가 높았으며, 특히 민요에서 만들기 활동을 가장 많이 다루고있음을 확인하였다. 셋째, 교과서 내 국악 만들기 활동은 서양 음악에 비해 현저히 적으며, 국악에서는 디지털 매체의 활용도가 낮은 것을 확인하였다. 국악 만들기 활동에서 멀티미디어 교구를 활용한 학습 활동은 국악기의 다양한 주법이 적용된 소리를 듣고 활용할 수 있기에 국악 만들기 교육의 필요성을 강조하였다. 넷째, 국악 만들기 활동 수업의 문제점과 학습목표 등을 고려하여 멀티미디어 교구를 활용한 민요 만들기의 5차시 교수·학습 방안을 모색하였다. 민요 만들기에 필요한 학습 활동 내용을 국악 요소에 따라 ‘말붙임새와 장단’ 2차시, ‘토리와 가락’ 2차시, '디지털 매체 활용' 1차시 총 5차시의 수업으로 계획하였으며, 민요에서 나타난 국악 요소를 통합하여 창의성과 음악성을 동시에 높일 수 있도록 구성하였다. 고등학교 음악 수업에서 민요 만들기 활동을 할 시 국악 요소로 자신의 생각과 느낌을 표현할 수 있다. 이는 자신이 경험한 음악적 정보를 활용하여 음악 학습효과를 높일 수 있으며, 직접 만든 음악을 통해 성취감과 만족감을 얻을 수 있다. 이를 통해 국악에 대한 흥미유발과 함께 일상생활 속에서도 국악을 즐길 수 있는 자세를 가질 수 있도록 하며, 나아가 우리나라 문화의 가치를 이해하고 수용하는 태도를 기를 수 있을 것이다.|Creative activities can be made based on students' musical experience and knowledge, and its goal is to create unique musical works through individual creative methods. Through this, students can increase self-expression ability and form self-identity. This study constituted a teaching and learning method for folk song making that can foster creativity and musicality of first-year high school students based on the contents contained in the 2015 revised music textbook. The results are as follows. First, the 2015 revised music curriculum emphasizes musical creativity and convergence thinking capabilities with the goal of nurturing creative talent. In the area of expression in the curriculum, students are encouraged to express their thoughts and feelings in various ways through music. The ‘Music Making’ activity, which deals with understanding the composition and characteristics of music, and creating a musical piece, utilizes various musical experiences and knowledge to reconstruct musical elements and allows students to experience creation and application to foster creativity and musicality. Second, among all 10 types of high school music textbooks, making Korean traditional music was found in the contents of Daechwita among court music, Korean poem [Sijo] among classical scholar [Seonbi] music, and folk songs [Minyo], Pansori and Korean instruments among folk music. Among folk music, Gyeonggi folk songs, eastern folk songs and Chunhyangga have a high frequency of recording when folk songs and Pansori are classified according to the number of pieces published in the textbooks. Third, the activity of making Korean traditional music in textbooks was significantly less than that of Western music. In addition, it was confirmed that the utilization of digital media was low in Korean traditional music. In the learning activities using multimedia teaching materials in the Korean traditional music making activity, students can listen to the sounds applied with various playing methods of Korean instruments and use the sounds. Fourth, the 5th class teaching and learning plan for folk song making using multimedia teaching materials was sought considering the problems and learning goals of the traditional music making activity class, considering the problems and learning goals of the traditional music making activity class. Learning activities necessary for making folk songs were planned as a total of 5 lessons according to the elements of Korean traditional music such as 2 sessions of 'Malbuchimsae and Jangdan', 2 sessions of 'Tori and Garak', and a session of 'Utilization of Digital Media'. Learning activities necessary to make folk songs are organized according to the elements of Korean traditional music. Based on various musical experiences, creativity and musicality can be enhanced at the same time. If performing folk song making activity in high school music class, students can express their thoughts and feelings with various elements of Korean traditional music through Korean folk songs. It will foster the ability to creatively express themselves in a variety of ways. In addition, they can increase the effect of music learning by using the music information they have experienced, and they can get a sense of accomplishment and satisfaction through the music they create. Through this, it will be possible to arouse interest in traditional music and allow them to have an attitude to enjoy traditional music in everyday life, and furthermore, it will be possible to develop an attitude to understand and accept the value of Korean culture
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000597185https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/168406
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > ARTS AND PHYSICAL EDUCATION(예체능학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE