335 0

SW 비전공 대학생을 위한 디자인 씽킹 기반 코딩교육에서의 학습경험 분석

Title
SW 비전공 대학생을 위한 디자인 씽킹 기반 코딩교육에서의 학습경험 분석
Other Titles
Analysis of Learning Experience in Design Thinking-Based Coding Education for SW Non-Major College Students
Author
신윤희
Keywords
디자인 씽킹; 코딩교육; 비전공자; 학습경험; 창의적 문제 해결; Design thinking; Coding education; Non-major college student; Learning experience; Creative Problem-Solving
Issue Date
2019-04
Publisher
한국디지털콘텐츠학회
Citation
디지털콘텐츠학회논문지, v. 20, no. 4, page. 759 - 768
Abstract
본 연구는 디자인 씽킹에 기반을 둔 코딩교육의 성과를 확인하고, 발전 방향을 도출하기 위하여 학습자들의 경험을 구체적으로 규명하기 위한 목적으로 진행되었다. 이를 위하여 경기도 소재 D 대학교의 교양필수 교과목인 ‘창의적 사고와 코딩’에서 디자인 씽킹을 접목한 코딩교육을 실시하였으며, 성찰일지 분석을 통하여 학습자들이 무엇을 배웠고, 어떠한 어려움을 경험하였는지를 분석하였다. 연구 결과, 디자인 씽킹 기반 코딩교육의 성과는 인지적 차원, 정의적 차원, 실천적 차원에서 구분해볼 수 있었다. 또한 학생들은 문제 발견, 아이디어 도출, 협력 및 소통, 코딩 구현 단계에 대한 어려움을 크게 느끼는 것으로 나타났다. 본 연구에서는 이러한 연구 결과를 토대로 향후 디자인 씽킹을 접목한 코딩교육에서 고려해야 할 시사점을 제시하였다. The purpose of this study was to clarify the outcomes and difficulties of learners who participated in coding education based on design thinking. To do this, we conducted a coding education combining design thinking with `creative thinking and coding` which is a core curriculum of D university in Gyeonggi - do. Through analyzing the reflection journal, we analyzed what learners learned and what difficulties they experienced. As a result of the study, outcomes recognized by learners can be divided into the cognitive, affective, and practical dimension. In addition, we were able to identify problems, difficulties in problem finding, ideation, communication, and implementing coding. Based on the results of this study, we suggested strategies to consider coding education.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE08010163https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/165598
ISSN
1598-2009; 2287-738X
DOI
10.9728/dcs.2019.20.4.759
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > EDUCATIONAL TECHNOLOGY(교육공학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE