사업협회는 혁신 주체로서 긍정적인 역할(지식과 기술이전 지원, 회원기업에 대한 정보와 컨설팅 제공, 구성원과 산업계를 대표한 정책 개진)을 수행하고 있음에도 불구하고 혁신시스템 논의에서 오랫동안 간과되어 왔다. 이러한, 사업협회는 구성원의 집단적인 요구를 대변하는 영향력의 논리와 구성원에게 특별한 서비스를 제공하는 구성원의 논리(서비스의 논리) 간의 강도에 따라 목적과 구조가 결정된다. 본 연구는 위의 두 가지 논리 중 구성원 논리를 중심으로, 사업협회 참여의 다양성에 영향을 미치는 요인을 분석하였다. 분석 결과, 사업협회 참여의 다양성은 글로벌시장 진출을 위한 기회획득 및 기술축적 동기를 포함하여 외부보완재 획득, 정부지원자금 등 외부자금 접근, 기술•시장환경에 대한 정보취득. 또한, 업력이 오래된 기업일수록, 흡수능력이 높은 기업일수록 사업협회 참여에 적극적인 것으로 나타났다. 또한, 산업부문별로 사업협회 참여의 다양성에 영향을 미치는 요인은 서로 다른 것으로 분석되었다. 이러한 분석결과는 혁신의 중개기관으로서 사업협회의 역할과 협회 참여의 선택적 유인이 되는 전문화된 서비스 제공 및 산업정책과 관련하여 중요한 시사점을 제공하리라 판단된다.
Business associations have long been overlooked in the discussion of innovation systems, despite playing a positive role as an innovaion actor. The purpose and structure of the business association is determined by the strength of the logic of influence representing the collective needs of the members and the logic of the membership that provide special services to the membership. This study analyzed factors affecting the diversity of business association participation, focusing on the member logic among the above two logics. As a result of analysis, the diversity of participation in business associations includes the acquisition of opportunities for global market entry and the acquisition of external supplements, including motivation to accumulate technology, access to external funds such as government-funded funds, and information on the technology and market environment. In addition, it was analyzed that factors affecting the diversity of business association participation by industry sector were different. The results of this analysis are thought to provide important implications in relation to the role of business associations as an intermediary for innovation.