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강상자형교의 최적설계 프로그램 개발

Title
강상자형교의 최적설계 프로그램 개발
Other Titles
Automated Optimum Design Program for Steel Box Girder Bridges
Author
조효남
Keywords
강상자형교(Steel box girder bridges); 자동화 최적설계(Automated optimum design); 제약조건소거기법(Artificial constraint deletion technique); 설계변수연결기법(Variable linking technique); 응력재해석기법(Stress reanalysis technique)
Issue Date
2000-10
Publisher
한국강구조학회
Citation
한국강구조학회 논문집, v. 12, no. 5, page. 475-485
Abstract
본 연구에서는 시공성을 고려한 변단면을 갖는 합성형 강상자형교의 최소비용을 구하기 위한 자동화 최적설계 프로그램을 개발하였다. 강상자형교 설계에 필요한 설계제약조건은 도로교 표준 시방서를 비롯한 각종 설계기준과 실무자의 경험을 바탕으로 정식화하였다. 최적화의 효율성을 위해 강상자형교의 특성을 고려한 제약조건 소거기법, 설계변수연결기법, 응력 재해석 기법을 적용하였다. 본 연구에서 개발된 프로그램은 구조해석모듈, 최적설계모듈, 사용자의 입력 편의를 위한 전처리모듈, 설계 업무자동화를 위한 후처리모듈로 구성되어 있으며, 구조해석은 신뢰성이 입증된 상업용 구조해석 프로그램인 RM-SPACEFRAME을 이용하여 격자모델에 대해 실시하도록 하였다. 또한 개발된 최적설계 프로그램의 효율성과 실용성을 확인하기 위하여 몇 가지의 수치예제를 적용하였다. 본 연구에서 개발된 최적설계 시스템은 향후 타 형식의 교량에 최적설계 프로그램의 모형으로 활용될 수 있으리라 사료된다. In this study, an automated optimum design program for steel box girder bridges has been developed for the optimum design of composite steel box girder bridges. The design constraints required for the optimum design of steel box girder bridges are based on the Korean standard bridge specification. Considering characteristics of steel box girder bridges, several approximation techniques, such as artificial constraint deletion, variable linking and stress reanalysis technique etc. are also introduced to enhance the efficiency of optimization. The developed program is mainly composed of major sub-system modules including structural analysis module using commercial structural analysis program such as RM-SPACEFRAME, optimum design module, pre-process module for friendly user input, and post-processor module for office automation. In addition, in order to demonstrate the efficiency and applicability of the developed optimum design program for steel box girder bridges, a few numerical examples are applied. Based on the results of the application, it may be stated that the automatic aptimum design program developed in this study can be a prototype model for the developement of optimum design program for other type of bridge.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE07509744https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/162599
ISSN
1226-363X; 2287-4054
Appears in Collections:
COLLEGE OF ENGINEERING SCIENCES[E](공학대학) > CIVIL AND ENVIRONMENTAL ENGINEERING(건설환경공학과) > Articles
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