246 0

디자인의 가상교육 효율성 향상에 관한 연구

Title
디자인의 가상교육 효율성 향상에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Improvement of Virtual Education Efficiency in Design
Author
김성훈
Keywords
Cyber; Design; Education
Issue Date
2003-06
Publisher
한국디자인과학학회
Citation
디자인과학연구 v. 6, no. 1, page. 101-108
Abstract
정보통신기술의 발전과 이에 따른 사회 문화적 환경의 변화로 인하여 디자인분야에서도 컴퓨터를 활용한 디자인작업이 당연시되어 있으며 컴퓨터의 활용은 컴퓨터 기술의 발전으로 인하여 디자인매체의 변화에 커다란 영향을 미치게 되었다. 전달 매체 또한 평면매체에서 통신매체의 이동이 가능하게 되었으며 이로 인하여 디자인교육의 방법에 변화를 가져오게 되었다. 이는 곧 디자인이 변화하고 있다는 것이다. 즉 멀티미디어의 발전으로 음성, 텍스트, 사운드, 화상, 가상 현실, 인터랙리브까지 제공되는 웹의 개발로 우리는 새로운 디자인교육환경을 접하고 있는 것이다. 또한 새로운 교육적 활용방법과 그 효율성에 대한 연구가 필요하게 되었다. 가상교육은 필요하다면 누구에게나 자신이 원하는 교육을 받아야하는 평생학습, 평생교육의 시대로 변화하고 있는 것이다. 이제는 가상공간에서 학습자가 가장 편리한시간, 편리한 장소에서 자신이 원하는 지식과 기술을 습득할 수 있는 교육환경을 필요로 하고 있다. 또한 전통적 강의실 환경과는 달리 자신의 능력에 맞는 학습속도대로 학습할 수 있고 교수자 중심이 아닌 학생중심의 속도에 맞추어 교육하여야 가상교육의 효과를 극대화 할 수 있는 것이다. 디자인교육에서는 가상교육의 문제점은 교수 자와의 커뮤니케이션 부족, 동영상을 비롯한 고급 컨텐츠 활용에 대한 네트워크 부실, 강의에 구속력이 없어 학습효과가 떨어지는 것으로 지적되고 있다. 디자인의 가상교육 효율성 향상을 위해서는 이러한 문제점을 개선하고 지속적인 디자인교육 컨텐츠의 연구 및 개발, 원활한 커뮤니케이션 방안 연구, 시스템 인프라 등의 세부기준을 마련하고 지속적인 관리가 이루어져야 할 것이다. Development in information communication technology and the consequent changes in social and cultural environments have made computer-aided design activities widespread and essential in the design services, in addition, due to the development in computer technology, computer usage has brought tremendous influence on the changes in the media of design. The media of informational delivery has also experienced a transition from two-dimensional to communicational media, which has brought big changes in the design educational methods. This means that the field of design is changing. That is, due to the development in multi-media, we are facing a new environment of design education based on the development of the Web providing voices, texts, sound, motion picture, virtual reality, or even the interactive systems. Therefore, necessity for a study on the new methods of utilizing this environment in education as well as its efficiency has been emerged. Virtual education has brought the age of life-long learning or life-long education that enables everyone to have education that they want. Now, it Is required to make educational environments that help learners to acquire necessary knowledge and stills at any time in any places. Unlike the traditional teacher-oriented classroom environ- ments, the effects of virtual education can be maximized by learner-oriented environments that enable the learner to acquire knowledge in his/her own pace. The problems in the virtual design education may be the back of communication with the lecturer, incomplete networks for utilizing high-quality contents, and its doubtful educational effects originated from the absence of obligation for class participation. To increase the efficiency of virtual design education, not only these problems should be solved, but the following issues also should be addressed: consistent development of design educational contents, effective ways to promote active communications, and preparation and management of detailed standards for the system infrastructure.
URI
http://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=2101276https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/155825
ISSN
1229-1072
Appears in Collections:
COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > ETC
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE