527 0

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author김선아-
dc.date.accessioned2020-07-29T05:02:25Z-
dc.date.available2020-07-29T05:02:25Z-
dc.date.issued2019-06-
dc.identifier.citation조형교육, no. 70, Page. 1-20en_US
dc.identifier.issn1225-4177-
dc.identifier.urihttp://scholar.dkyobobook.co.kr/searchDetail.laf?barcode=4050027236863-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/151948-
dc.description.abstract지구촌의 인구 이동으로 인해 이제 문화적, 인종적, 종교적, 경제적 차이는 한 사회를 구성하는 기본적인 요소가 되었다. 즉 동일 집단으로서의 결속력이 아닌 다양성을 전제로 한 공동체의 형성이 대부분의 사회에 던져진 당면 과제가 된 것이다. 본 연구는 사회통합을 위한 교육적 지원이 법제적, 제도적 측면에서 다루어짐과 동시에 민간 및 지역 단위에서 제공됨으로써 다양한 소수 집단에서 실제적인 변화를 기대할 수 있는 방식으로 실행되어야 한다는 문제의식에서 출발하였다. 특히 외부에 서 유입되는 문화적 배경의 다양성뿐만 아니라 우리 사회 안에 자리 잡고 있는 차이로 인한 갈등도 간과할 수 없는 상황에서 사회양극화로 인해 심화되는 교육 취약계층을 위한 미술교육에 초점을 두었다. 이를 위해 개인의 문화적 다양성을 존중하고 민주적인 사회 변화를 추구할 수 있는 대안으로서 사회통합 미술교육을 개념화하고, 이를 기초로 사회통합의 관점에서 저소 득층을 대상으로 한 미술영재교육 프로그램의 의미를 조명하는 것에 본 연구의 목적을 두었다. 본 연구에서 다루는 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 현 시대에 요구되는 사회통합의 조건과 접근 방법은 무엇인가? 둘째, 사회통합 미술교육은 어떻게 개념화될 수 있는가? 셋째, 저소득층 대상 미술교육을 통해 구체화할 수 있는 사회통합 미술교육의 의미는 무엇인가? 본 연구에서는 사회통합에 대한 이론적 담론을 시작하는 데에 그치지 않고, 제안하고자 하는 미술교육의 개념이 ‘지금 여기’의 실행에 관한 어떤 설명력을 가지는지를 함께 논의하였다. 저소득층 대상 미술영재교육 사례를 중심으로 상황적, 맥락적 관점 에서 사회통합의 실제적 의미를 탐색하고자 한 것이다. 사회통합의 논의를 미술교육 안에서 재개념화 하고 이론과 실제의 연결을 통해 그 개념을 상세화하고자 하였다는 점에서 본 연구의 의의를 찾아볼 수 있다. Due to global migration, cultural, racial, religious, and economic differences have become fundamental elements of a society. In other words, the formation of a community based on the diversity rather than the cohesiveness of the same group has become a challenge for most societies. This study started from the awareness that the educational support for social integration should be implemented in a way that expects actual change in various minority groups by being provided not only at the political, legal and institutional level but also at the private and local level. Especially, this study focused on the art education for the underprivileged, which is deepened by the social polarization in the situation where the conflict due to differences in our society can not be overlooked. To this end, this study conceptualize art education for social integration as an alternative to respect for individual cultural diversity and pursue democratic social change. Based on this concept, this study purported to draw on the meaning of the artistically gifted education for the disadvantaged in terms of social integration The research problems covered in this study are as follows. First, what are the conditions and approaches of social integration required in the present age? Second, how can integrated art education be conceptualized? Third, what is the meaning of art education for social integration that can be embodied through the artistically gifted education for the disadvantaged? The purpose of this study was to explore the practical implications of social integration in situational and contextual perspectives. The significance of this study could be found in that it conceptualized the discussion of social integration in art education and elaborate its concepts by linking theory and practice.en_US
dc.description.sponsorship이 논문은 2018년 대한민국 교육부와 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임(NRF-2018S1A5A2A01038980)en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher한국조형교육학회en_US
dc.subject사회통합en_US
dc.subject사회통합 미술교육en_US
dc.subject저소득층 미술영재교육en_US
dc.subject문화민주주의en_US
dc.subject역량 강화en_US
dc.subjectsocial integrationen_US
dc.subjectart education for social integrationen_US
dc.subjectartistically gifted education for the disadvantageden_US
dc.subjectcultural democracyen_US
dc.subjectempowermenten_US
dc.title사회통합 미술교육의 개념화를 위한 탐색적 연구: 저소득층 미술영재교육 사례를 중심으로en_US
dc.title.alternativeConceptualizing art education for social integration: Based on the gifted art education for the disadvantageden_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no70-
dc.identifier.doi10.25297/AER.2019.70.1-
dc.relation.page1-20-
dc.relation.journal조형교육-
dc.contributor.googleauthor김선아-
dc.contributor.googleauthorKIM, Sunah-
dc.relation.code2019035593-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF EDUCATION[S]-
dc.sector.departmentDEPARTMENT OF APPLIED ART EDUCATION-
dc.identifier.pidsakim22-
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > APPLIED ART EDUCATION(응용미술교육과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE