201 0

생활 속 수학을 바탕으로 수학적 창의력 증진을 위한 교수-학습 개발에 관한 연구

Title
생활 속 수학을 바탕으로 수학적 창의력 증진을 위한 교수-학습 개발에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Development of Teaching-Learning to Improve Mathematical Creativity Based on Mathematics in Daily Life
Author
신명선
Alternative Author(s)
Shin, Myong-Seon
Advisor(s)
장주섭
Issue Date
2007-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
이 논문의 목적은 생활 속 수학을 바탕으로 하여 학생들이 수학에 보다 쉽게 접근하게 함과 동시에 학생들의 수학적 창의력 증진을 위한 노력을 해보고자 하는 데 있다. 학생들이 수학을 힘들어 하는 이유로 새로운 단원에서는 새로운 정의를 하고 이 정의를 사용하여 문제를 풀게 되는 데 이것은 학생들에게 생소함으로 다가올 것이다. 따라서 생활 속 수학 문제로서 생소함을 멀리하게 하고 흥미를 유발시켜 수학이 우리 곁에 가까이 있음을 보여주어 수학의 필요성을 느끼게 해주고자 한다. 한편, 교과서 내 · 외에서 생활 속 수학 문제들은 어떤 것이 있는 지 살펴보고 이 문제들을 바탕으로 더 나아가 학생들의 생각의 깊이를 깊게 하고 적극적이며 능동적인 활동을 통하여 민감성, 상상력, 융통성, 그리고 정교성 즉, 수학적 창의력을 증진시키는 방법을 모색해 보고자 한다.; The purpose of this study is to improve the mathematical creativity of the students by introducing the mathematics in daily life. All the more diversified study of education method and text book than now in the curriculum can induce the interest of the students. By dealing problems in real life mathematics theory, the students can feel necessity of mathematics, and it can make the learning desire higher. Therefore, teachers should lead students to solve problems for themselves by participating in classes actively and positively. In order to do this, contents of daily mathematics must be introduced even more enthusiastically, and a more concrete and thorough study along with constant endeavors of teachers is necessary.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/149334http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000407311
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > SCIENCE AND MATHEMATICS(이학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE