204 0

초등학생의 인성교육을 위한 통합예술치료 프로그램 연구

Title
초등학생의 인성교육을 위한 통합예술치료 프로그램 연구
Other Titles
A Study on Integrative Art Therapy Programs for Personality Education of Elementary Students
Author
현지애
Alternative Author(s)
Hyun, Ji-Ae
Advisor(s)
옥금자
Issue Date
2007-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 전통놀이를 활용한 통합예술치료 프로그램을 분석하고 연구하여 초등학생의 인성교육을 위한 예술치료의 통합적인 활용방법을 제안하는 것을 목적으로 하였다. 연구 대상은 고양시 소재의 K초등학교 5학년 일반 아동들로 40명의 학급 집단이며, 주 1회 90분씩, 총 10회기 동안 직접 교육현장에 통합예술치료 프로그램을 연구하여 적용하여본 후 그 사례를 질적 분석하였다. 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 매주 한 회기씩 체계적으로 이루어지는 활동으로 전통놀이에 대한 흥미가 형성되고 올바른 놀이문화를 형성할 수 있었다. 둘째, 집단 놀이 활동을 통해 서로를 배려하고 존중하는 마음가짐을 가질 수 있으며 집단에 대한 소속감과 애착이 강화되었다. 셋째, 미술, 음악, 동작, 놀이 등의 활동을 통합한 예술치료 프로그램을 통하여 풍부한 감성을 지니게 하며 아동의 정서적 발달에 도움을 주었다. 넷째, 통합예술치료 프로그램을 통하여 자신감이 강화되었다. 다섯째, 전통놀이를 통하여 우리 문화에 대한 자긍심을 갖게 되었다. 위와 같은 결과를 통하여 전통놀이를 활용한 통합예술치료 프로그램이 아동의 올바른 인성 발달에 효과가 있음을 살펴볼 수 있었다. 이것은 통합예술이라는 매개체가 다른 여러 교과와의 연관성을 가지고 있어서 교육활동에 치료적 요소를 가미하여 발전시킬 수 있음을 시사한다. 그러므로 본 연구가 교과 과정에 적용할 수 있는 예방차원의 통합예술치료 프로그램 개발에 많은 도움을 줄 수 있을 것으로 기대한다.; The purpose of this study was to examine an integrative art therapy program based on traditional plays in an attempt to suggest how to take advantage of art therapy in an inclusive way as part of elementary character education. The subjects in this study were 40 fifth graders in a class of K elementary school located in the city of Goyang. After an integrative art therapy program was conducted in 10 sessions, 90 minutes each, a qualitative case analysis was implemented. The brief findings of the study were as follows: First, while the children were engaged in the well-planned activities once a week, they got interested in traditional plays and were able to build a sound play culture. Second, the group-play activities encouraged them to care about and respect one another, and their sense of belonging and attachment became stronger. Third, the art therapy program that combined art, music, motion and play served to enrich their emotions and thereby facilitated their emotional development. Fourth, the integrated art therapy program contributed to beefing up their confidence. Fifth, they got to take pride in Korean culture by doing traditional plays. The above-mentioned findings illustrated that the integrated art therapy program constituted by traditional plays was effective in expediting the personality development of the children. It suggested that integrative art, which is a medium related to different subjects, makes it possible to incorporate therapy into education and eventually take education to another level. So this study is expected to be of great use for the development of inclusive art therapy programs that could be appliable to academic education and prevent possible personality-related problems.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/149312http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000407653
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > ARTS AND PHYSICAL EDUCATION(예체능학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE