172 0

초등교육무용의 활성화 방안에 관한 연구

Title
초등교육무용의 활성화 방안에 관한 연구
Other Titles
A study of Revitalization in Elementary Education Dance
Author
박명선
Alternative Author(s)
Park, Myung-Sun
Advisor(s)
조근종
Issue Date
2007-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 교육무용이 실시되고 있는 서울시내의 초등학교를 중심으로 교육무용의 문제점을 지적하고, 앞으로 나아가야할 교육무용의 방향을 제시하여 초등학교 내에서 교육으로써의 무용을 활성화시키는 방안을 연구하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구의 목적을 위해 초등학교에서 교과 내 교육무용이 실시되고 있는 서울의 교사200명과 학생 300명을 대상으로 설문지를 배포한 후 회수된 설문지를 검토 후 설문지법에 위배되는 응답과 신뢰성이 떨어진다고 판단되는 응답 자료를 제외한 후 충실히 응답해 준 교사168명과 학생 297명을 중심으로 설문조사하였다. 교사대상 설문지에는 교육무용에 대한 교육과정, 교수학습, 시설 및 운영실태, 교육무용을 위한 활성화 방안에 대한 내용으로 설문조사를 하였고, 학생대상 설문지에는 초등학생들에 대한 무용수업의 흥미도 및 인식도, 무용수업의 참여욕구 및 무용수업에서 바라는 점에 대해 설문조사 하여 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 제7차 교육과정 중 체육교육과정의 표현활동 만족도는 보통으로 여자교사의 비율이 약간 더 높게 나타났고, 30%의 응답자의 불만이유는 학교의 실정에 맞지 않아서였다. 무용수업은 일주일 단위로 봤을 때, 필요할 때마다 수시로 교육한다라고 했으며 성별에 따라서는 남자교사보다 여자교사가 16.6%가 더 높게 나타났고, 교직경력에서는 16~20년으로 80%의 높은 비율로 가장 많았다. 표현활동 중에서 가장 자신 있게 지도할 수 있는 내용은 기본움직임으로 성별에서는 여자교사보다 남자교사가 6% 약간 더 높게 나타났고, 담당학년별에서는 저학년을 담당한 교사의 비율이 높게 나타났다. 또한 교과 표현활동 중에서 지도하기 가장 힘든 내용은 창작표현활동으로 여자교사보다 남자교사가 5.3% 약간 더 높게 나타났다. 교과 내용의 학년별 수준은 중간이다로 성별에 따라서는 여자교사가 남자교사보다 20.2% 더 높았고, 교직경력에서는 16~20년으로 86.7%의 비율로 가장 높게 나타났다. 교과영역 중 오락무용이 43%로 여자교사 더 높게 추가되길 원했으며, 담당학년별로는 51.6%의 3학년 담당교사가 가장 높게 나타났다. 무용 수업 시에 실기 지도의 자료가 부족해서 역시 59.4%의 여자교사가 더 많은 비중으로 수업지도의 어려움을 겪었으며, 무용지도 능력을 보충하기 위해 연수나 무용 강습에 참가한다로 39.9%로 비율이 높게 나타났고, 성별에 따라서는 여자교사가 39.9%로 남자교사보다 비율이 더 높았으며, 연령별에서는 20대가 40.7%로 가장 많았다. 교사의 능력과 요구가 무용수업의 최우선으로 69.6%의 남자교사의 비중이 더 높았으며, 사설기관의 연수를 받은 경험은 있다51.8%, 없다46.4%로 여자교사가 29.8% 높게 경험이 있는 것으로 나타났다. 참여 경비는 본인과 학교의 반씩 부담하는 것으로 여자교사가 9.8% 높게 나타났다. 교내에 무용실이 대부분 없으며, 무용 수업 시에 강당 마루바닥에서 수업이 이루어졌다. 무용수업을 위한 시설은 33.6%로 거울이 가장 많았으나 일부학교에서만 갖추고 있는 시설로 대부분의 학교에서는 갖추고 있지 않았다. 학생인원은 40명 미만으로 한반 전체가 무용수업을 진행하고 있는 것으로 나타났다. 무용수업 운영의 가장 큰문제점은 교사의 지도능력이 부족한 것으로 연령 대에서는 55%의 50대교사가, 교직경력에서는 11~15년과 20년 이상에서 53.8%로 가장 많았고, 다음으로는 학교시설 교구가 미비해서 어려움을 겪는 것으로 나타났다. 둘째, 학생의 흥미, 인식, 참여욕구를 살펴보면 91.1%로 고학년 여학생이 무용수업에 대한 흥미도가 높았으며, 무용경험이 있는 경우 학생들이 무용수업을 좋아하는 것으로 나타났다. 무용수업을 처음 접하게 된 계기는 학예회나 예술제를 위한 단체무용이었으며, 무용 수업 시에 가장 어려웠던 점은 이성친구와 손잡기가 쑥스러워서로 고학년이 저학년보다 14.8% , 남학생이 여학생보다 12.1% 더 높게 나타났으며 학습자는 무용수업 장소, 무용수업의 필요도, 무용수업의 인식 모두 보통이다 라는 응답으로 무용수업에 대한 관심이 그다지 많지 않음을 알 수 있었다. 무용수업의 참여욕구는 인식도가 높을수록 참여 욕구가 높은 것으로 나타났다. 셋째, 효과적인 교육무용에 있어서는 교사는 무용실 및 소강당으로 적합한 장소를 여자교사들이 남자교사보다 9.9% , 6학년담당교사가 4학년담당교사 보다 49% 더 높게 필요로 했으며 무용수업시 반편성은 20명 미만이 적당하다고 한 것으로 남자교사보다 7.9% 여자교사의 비중이 더 높게 나타났고, 담당학년별로는 3,4학년의 담임이 77%비율로 가장 높게 나타났다. 사설기관에서 배우고 싶은 것은 기본 움직임(창작활동), 표현활동, 우리나라 민속무용 순으로 나타났다. 기본움직임의 경우는 연령이 높아질수록 그 비율이 점차 증가하는 추세였고, 표현활동의 경우는 연령이 높아질수록 그 비율이 점차 감소하는 경향으로 나타났다. 또한 많은 교사들이 교육무용은 전문적인 교사가 교육을 해야 한다며, 무용전담교사의 필요성이 높게 나왔으며. 무용의 범주를 체육에 속해야한다가 71.7%로 30대의 여자교사의 비중이 높았고, 예술에 속해야 한다는 20.8%로 20대가 높았고, 성별에서는 남자교사의 비율이 더 높게 나타났으며 무용교과서의 필요성을 느끼지 못하고 있었다. 학생의 경우 무용 수업 시에 예술무용, 리듬운동, 표현활동, 오락무용 순으로 나타났으며 그밖에도 댄스스포츠, 밸리댄스 등을 배워보고 싶어 했다. 예술무용의 경우 여학생이 남학생보다 32.4% 더 높게 나타났으며, 오락무용의 경우 남학생이 19% 더 높게 나타났다. 무용수업에서 바라는 점은 자유롭게 할 수 있는 공간이 30.9%로 가장 많았고, 그 다음으로 무용수업을 재미있게 가르치는 선생님, 무용수업에 사용되는 소품제공, 무용수업의 더 많은 시간분배 순으로 나타났다. 이상의 연구결과에서와 같이 초등학교 교육무용의 현황은 담임교사 위주의 수업전개로 교사들이 올바른 교육과정을 실행하기에는 많은 어려움이 따르는 것으로 사료된다. 이처럼 초등학교 내에서 교육무용의 활성화를 위해서는 교육과정의 개정이전에 교사 양성과정에서부터 교과별 특성을 찾아 현장에 서기전에 전문성을 갖출 수 있는 기회를 제공해야하며, 교사나 학생의 실질적인 요구와 흥미에 부합되는 내용의 효율적인 프로그램이 개발되어야 하겠다. 나아가 교육무용은 교육적 기능의 효과를 위해서 독자적인 교과로 설정되어야 하며 그에 따라 무용전문교사를 채용하여 체계적인 교육 내용으로 확립되어야 할 것이다. 이를 위해서는 정부의 적극적인 정책적 지원이 뒷받침되어야 하겠다.; The research which it sees within the Seoul in the center elementary school where the education dance is executed indicates the problem point of education dance, The purpose of this work is to advise and presents activates the direction to education of dance in the future and there is the objective of the place where it researches the plan which can activate the dance with education inside the elementary school. The objective of like this research from the elementary school inside subject 200 person teachers of Seoul where the education dance is executed and 300 person students question will yell in the object after distributing, the question which becomes frequency after investigating which it will yell. That the answer back and the reliability which are violated in question district court fall after excepting the answer back data which is judged the completeness 168 person teachers and 297 person students answer back question it investigated in the center. It does a question investigation with the contents against the activation plan for the professor studying, facility and operation actual condition and an education dance in questionnaire to teacher relation. In questionnaire to teacher relation also is the interest of the dance study with the elementary students and recognition investigated, against the point which it wishes from participation desire and the point of wishes in education of dance. With this same investigation research it leads and the result which it analyzes same afterwards. The ratio of the female teacher appears more highly some than with the usual which first, physical training department of pedagogy just expression activity in 7th car curriculum goes round satisfactorily, 30% answer back volition dissatisfied reason did not hit to the actual condition of the school and not to be it was. The martial study does, when seeing at escape one unit, when being necessary every, it educates at any time. The female teacher 16.6% appeared consequently more higher the man teacher than in sex, from teaching profession career 16~20 per year 80% it was many most at high ratio. From while expression being active there is oneself most and the map the contents which is the possibility of doing basic moves with from sex the man teacher 6% some than more highly the female teacher than to appear, The ratio of the teacher who takes charge of that grade appeared highly from the charge grade star. Also the map it does from while subject expression being active, the contents which is strenuous most the man teacher 5.3% some than appeared more highly the female teacher than with creation expression activity. Grade star level of subject contents center is with in sex consequently the female teacher 20.2% than to be higher the man teacher than teaching professional career 16~20 per year it appeared most highly at 86.7% ratio. Amusement bravery in subject territory with 43% more highly the female teacher than additional Doe route to want, charge grade 51.6% 3 grade charge teachers appeared especially most highly. The data of the practical technique map is insufficient at martial study hour and the study map it is difficult it undergoes at the specific gravity whose 59.4% female teacher is more as well. The participates to the hazard annual income which supplements a martial map ability or martial assaulting with 39.9% the ratio highly to appear. In sex the female teacher ratio is higher the man teacher than consequently with 39.9% from the age star it was many most at 20 prices 40.7%. The ability and demand of the teacher specific gravity of 69.6% man teacher are higher with first priority of martial study, 51.8% where there is experience which receives the annual income of the editorial agency, it appeared with the fact that the female teacher is 29.8% experience highly with 46.4% where it is not. Participation expense person oneself and the school anti- the female teacher 9.8% appeared highly with the fact that it charges. The martial thread was not a most on the campus, at martial study hour the study became accomplished from the auditorium floor bottom. The facility for a martial study only the part school where the mirror is many most with 33.6% but with the facility which it is equipping was not equipping from the school of most. The student personnel with the fact that the grudge anti- whole is advancing a martial study at under 40 person . The martial study operation most big problem point with the fact that the map ability of the teacher is insufficient from the age unit 55% 50 grand bridges company, from teaching profession career 11~15 from above years and 20 years it was many most with 53.8%, in afterwards the school facility teaching aid to be deficient, it is difficult it appeared with the fact that it undergoes. Secondly, Interest and recognition of student, when it tries to observe a participation desire and the interest boat song the studying under adversity year schoolgirl against a dance study with 91.1% it is high. It appeared with the like the case students who are a dance experience a dance study. A dance study comes in contact initially and the opportunity is the group dance for class day or art exhibition. The most difficult point with the opposite sex friend joins hand at martial study hour in to be unseemly and the studying under adversity year appears 14.8%, the male student's grade is more higher than the schoolgirl 12.1%. Studying the martial study place which sleeps, the necessity of martial study, is recognition all usual of martial study and to that extent it is not many the possibility of knowing there was interest regarding to a martial study by the answer back The participation desire of martial study recognition boat song appeared with the fact that the high recording participation desire is high. Third, there is to an effective education dance and the teacher the place where it is suitable at per the dance room and a small auditorium is more higher 9.9% the female teachers than the man teacher. the 6 grade charge teachers 49% than to be higher 4 grade charge teachers than do in necessity, the dance study hour half-wit Royal favor 20 person under is, the specific gravity of 7.9% female teacher appears more highly the man teacher than with the suitable one thing, the Charge grade the charge of 3,4 grades appeared especially most highly at 77% ratio. It wants learning from the editorial agency basic moves (creation activity), expression activity, appeared with our country folk dance in order. The Basic moves the case to be the tendency where the age increases the ratio of quality recording highly gradually. The case of expression activity appeared with the tendency which the age diminishes the ratio of quality recording highly gradually. Also the many teachers education bravery the specialty teacher must educate, necessity of the martial exclusive responsibility teacher come out being high. Category of bravery it belongs in physical training and the specific gravity of 30 female teachers is high at gaudy polyvalence 71.7%. Must belong in art with 20.8% 20 price to be high, from sex ratio of the man teacher appear more highly it will not be able to feel the necessity of the martial textbook. Within dance lesson in case of the students it appears with art dance, rhythm motion, expression activity and amusement dance And otherwise they would like to learn to dance sports and the valley dance. The case of a schoolgirl of art dance appears 32.4% more higher than the male student The case of a male student of amusement dance appeared more higher 19%. The point which it wishes from dance education in the space where there is a possibility of doing freely is many most with 30.9%. The pastel provision which afterwards that there was a fun and with a more hour distribution order the teacher who teaches, is used a dance education in dance study it appeared in order. Together from with research result above, the present condition of elementary school education dance it executes the curriculum where the teachers are proper with study development of charge teacher putting first to, is many and is difficult becomes feed with the fact that it follows. Like from inside this elementary school activation of education bravery hazard from teacher positive process it searches a subject star quality before opening a court of the curriculum which stands must provide the chance which is the possibility in site of equipping a professionalism before the clerk. The efficient program of substantial demand of the teacher or the student and the contents which corresponds in interest must be developed. Further more the education dance from hazard indigenous must be set the effect of education function with subject, following to employ the professional dance teacher and they must be establishhed with system education contents. For this it will reach the positive policy support of the government which stands must be supported.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/149310http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000407650
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > ARTS AND PHYSICAL EDUCATION(예체능학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE