233 0

제7차 교육과정 고등학교 물리I 교과서의 과학사 도입 유형 분석

Title
제7차 교육과정 고등학교 물리I 교과서의 과학사 도입 유형 분석
Other Titles
Analysis of types of science history in PhysicsⅠ textbooks according to the 7th Education Curriculum
Author
이상훈
Alternative Author(s)
Lee, Sang-Hoon
Advisor(s)
김재용
Issue Date
2007-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 제 7차 교육과정의 물리Ⅰ에 도입된 과학사의 각 단원별 반영 비율과 도입 유형을 분석하고 교과과정의 문제점을 찾아보고자 하였다. 이를 위해 제 7차 교육과정 물리Ⅰ 교과서 6종을 대상으로 교과서의 과학사적 내용을 단원별로 조사하여, 과학사 도입 유형을 4가지로 분류해 보았다. 교과서 분석 결과 물리Ⅰ내 과학사 반영비율은 9.62%로 나타났다. 단원별로는 힘과 에너지가 6.78%, 전기와 자기 6.61% 그리고 파동과 입자 12.33%로 파동과 입자단원이 과학사적 내용을 많이 포함하고 있다. 도입 유형별로는 과학상식형이 34.78%로 가장 많았고, 다음으로는 보충심화형 24.35%, 이론설명형 21.74%, 흥미유발형이 19.13%의 순으로 나타났다. 전반적으로 제 7차 교육과정의 물리Ⅰ 교과서에 포함된 과학사의 비율은 낮았으며 각 단원의 학습 내용 외 추가적으로 과학자를 소개하는 등의 과학상식과 관련된 과학사적 내용이 제시되는 경우가 많은 것으로 나타났다. 이는 학생들의 과학에 대한 거리감과 초기의 이질감을 줄이고자 도입되었다고 판단된다. 결론적으로, 과학사의 도입은 과학적 탐구 과정을 경험케 하여 과학이론의 이해를 돕는 더 중요한 목적을 두고 있기에 교과서 내 과학사 비율을 높이고 도입 유형에 따라 다양한 과학사를 도입하려는 노력이 필요하다고 하겠다.; The purpose of this study is to analyze the portion of science history in PhysicsⅠ 7th Education Curriculum and to propose the advanced type of curriculum. For our purpose, six different PhysicsⅠ textbooks published according to the 7th Education Curriculum guideline were selected. All chapters concerning scientific historical contents were examined and type of science history were divided into four types. The results revealed that the reflection rate of science history was 9.62% in PhysicsⅠ. As for the chapter contents, the reflection rate of Force and Energy, Electricity and Magnetism and Wave and Particle were 6.78%, 6.61% and 12.33%, respectively. Wave and Particle section contains the highest portion of science history contents. Following factors were noted in the Physics I textbook of 7th Education Curriculum; 1) the reflection rate of science history is generally low, 2) the science history was mainly introduced common scientific knowledge which is the story of scientists. The main reason for introduce the science history was understood to shorten the student's sense of distance to science. However, experiencing the scientific research process is more important by through the science history class to make students to understand the scientific concepts. In order to efficiently teach science to students, the frequency of science history must be raised and adopted according to the various science history types.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/148741http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000407561
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > SCIENCE AND MATHEMATICS(이학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE