196 0

장ㆍ단기 금연프로그램 적용 전ㆍ후 고등학생의 흡연 지식, 태도 및 흡연량

Title
장ㆍ단기 금연프로그램 적용 전ㆍ후 고등학생의 흡연 지식, 태도 및 흡연량
Other Titles
Knowledge, Attitude, and amount of Smoking for High School students’ applying Smoking Cessation Program
Author
김유정
Alternative Author(s)
Kim, You-Jung
Advisor(s)
정문희
Issue Date
2008-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
청소년 흡연은 보건 의료적인 측면과 일탈 행위의 전단계로서의 비행적인 측면으로 인해 심각한 사회 문제 중의 하나로써, 강한 습관성으로 인해 상습적으로 고착되고 나면 교정하기 힘드므로 조기에 완전 금연자가 되도록 계속적인 지지와 관리가 필요하다. 그러나 흡연 청소년을 위한 많은 연구에서는 단기간의 금연 교육과 그 효과성을 알아보고 있어 그 실효성을 거두기가 어려웠다. 따라서 본 연구는 장·단기 금연프로그램을 적용한 후 흡연에 관한 지식, 태도 및 흡연량을 비교하여 추후 청소년 금연 중재 자료에 활용하기 위한 비동등성 대조군 전후설계의 유사실험 연구이다. 2006년 5월 29일부터 2006년 11월 27일까지 경기도 K시 인문계 1개교 고등학생 중에서 연구에 자발적으로 끝까지 참여한 실험군 24명과 대조군 28명의 52명을 분석대상자로 하여 교육직전, 교육직후, 6개월후에 각각 설문조사 한 자료를 SPSS 12.0으로 분석하였다. 금연프로그램 적용 후 장기 금연프로그램을 적용한 실험군과 단기 금연프로그램을 적용한 대조군간의 지식 및 태도 변화에서 교육전과 6개월후에는 유의한 차이를 보였으나(P<0.01), 교육직후에는 유의한 차이를 보이지 않았다. 금연 프로그램 적용 후 지식 점수는 교육전과 교육직후, 교육전과 6개월후를 각각 비교하였을 때에 실험군과 대조군에서는 모두 유의하게 증가하였으나. 교육직후와 6개월후 비교했을 때는 실험군에서 유의하지는 않았지만 증가한 반면, 대조군에서는 유의하게 감소하였다(P<0.01). 태도 점수는 교육전과 교육직후, 교육직후와 6개월후를 각각 비교했을 때에 실험군과 대조군에서는 모두 유의하게 증가하였으나(P<0.01), 교육직후와 6개월후를 비교했을 때에는 실험군에서는 유의하게 증가한(P<0.01) 반면, 대조군에서는 유의한 감소를 보였다(P<0.01). 일일 흡연량은 실험군과 대조군 모두에서 교육전에 비해 교육직후 현저하게 감소되었고, 6개월후에는 실험군은 계속 감소한 반면 대조군에서는 다시 흡연량이 증가하였다. 청소년의 금연 행위를 지속시키기 위해서는 단기간 하나의 기법을 적용한 금연교육보다는 다양한 방법으로의 장기간 교육을 통해 이루어지는 것이 금연을 유지시키고 성공률을 높이는 데 도움이 될 것이다.; Teenagers’ smoking is one of the social problems which is considered as a pre-step of juvenile delinquency. Due to the strong toxicity, continuous support and cares are required at primary stage. However, various researches on smoking teenagers have been ineffective due to its focus on only short-term education. Therefore, this research was conducted to examine the effect on both short-term and long-term smoking cessation program towards teenagers’ knowledge and attitude of smoking and their smoking amount. To prove the potential usefulness of this research, it was designed in the nonequivalent control group pretest-posttest format. From May 29^(th), 2005 to November 25^(th), 2006, 52 high school students in Kyungkido K province high school voluntarily participated in this research. 24 students were chosen to be the experimental group and the rest of 28 students were chosen to be the control group. The two groups were surveyed right before the cessation program, after the program and six months after the program. SPSS 12.0 was used in data analysis. The experimental group had participated in a long-term smoking cessation program, while the control group had participated in a short-term program. Before and after six months the programs were conducted, although some differences(P<0.01) were observed between the two groups, no significant difference was observed right after the programs. After the programs, both of the groups had some increase in knowledge scores in the period of before to right after and before to six months later. Comparing the scores in the period of right after to six months later, the experimental group’s scores increased insignificantly, while the control group’s score decreased significantly(P<0.01). According to the attitude scores, after the programs, both of the groups’ scores showed increase in the period of before to right after and to six months later significantly(P<0.01). In the period of right after to six months later, the experimental group’s scores increased significantly(P<0.01). On the other hand, the control group’s scores decreased significantly(P<0.01). Daily amount of smoking decreased for both of the groups from before to right after the programs. From right after the programs to six months later, the experimental groups’ amount kept decreasing, while the control groups’amount increased. The result shows that in order to maintain non-smoking of teenagers, various and long-term smoking cessation program is more successful than single and short-term program.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/148315http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000408980
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > SCIENCE AND MATHEMATICS(이학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE