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동대문패션타운의 협력업체와 도매업체의 관계에 관한 연구

Title
동대문패션타운의 협력업체와 도매업체의 관계에 관한 연구
Other Titles
Study on the relationship between cooperative enterprise and wholesaler in Dongdaemun Fashion Town
Author
서민정
Alternative Author(s)
Seo, Min Jeong
Advisor(s)
이규혜
Issue Date
2008-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
미디어와 인터넷의 발달과 패션에 대한 소비자들의 증가된 높은 관심으로 의류시장 패션트렌드는 빠른 속도로 변화하고 있다. 다양하고 저렴한 제품을 찾는 소비자들의 요구에 맞추기 위해 기업의 기획/생산시스템도 빠르게 변화하고 있고 이러한 현상을 지칭하는 패스트패션은 패션기업의 성공전략으로 많은 기업들이 높은 관심을 보이고 있다. 이미 우리나라 동대문패션타운 도매업체는 24시간 내에 제품을 기획하여 판매할 수 있는 최고의 패스트패션 생산시스템을 갖추고 있지만 2000년대 전성기를 이후로 최근 경기는 침체되어 있다. 그 원인으로 중국산 제품의 급증, 지방재래시장의 붕괴, 디자인력 상실, 원가상승으로 인하 가격증가 등이 지적되고 있고 정부는 지속적 성장을 위하여 다양한 지원을 계획하고 있다. 동대문패션타운의 부흥을 위해서는 정부의 지원뿐만 아니라 도매업체의 노력이 수반되어야 할 것이다. 과거에는 소품종 대량생산으로 자가공장을 소유한 도매업체가 생산력과 유연성이 뛰어나 동대문패션타운에서 경쟁적 우위에 있었다. 오늘날 다양하고 저렴한 제품을 원하는 소비자의 요구에 맞추기 위해서는 자가공장을 소유한 도매업체는 인건비와 운영비의 상승으로 경영에 어려움이 있어 국?내외의 위탁생산업체나 사입처에 의존하여 도매업을 운영하고 있다. 이러한 상황에서 동대문패션타운 도매업체는 유연하고 빠른 공급을 위해서는 제품을 공급하는 협력업체와 긴밀한 관계가 중요할 것이다. 그래서 도매업체의 경쟁적 우위를 갖추기 위한 전략적 방안으로 협력업체와의 관계에 초점을 맞추어 본 연구를 실시하였다. 여러 선행연구를 통해 도매업체의 협력업체 선정과 협력업체와의 관계는 도매업체의 제품을 저렴한 단가로 신속하게 공급받을 수 있으며 또한 도매업체에 만족하는 고객업체의 증가로 충성고객업체를 만들 수 있다는 것을 알 수 있었다. 선행연구에서 이루어진 협력업체 선정 기준에 대하여 동대문패션타운 도매업체에 맞게 재구성 하였으며, 협력업체와 도매업체의 관계에 대한 하부요인으로는 신뢰, 몰입, 갈등을 선정하였고 도매업체의 성과에 대한 지표로 경제성과, 생산성과, 만족으로 구분하여 알아보았다. 동대문패션타운은 1990년대 동대문 운동장 주변 재개발 이후 전통재래 도매상권, 현대식 동부상권, 신흥 서부상권으로 구분하고 있다. 본 연구대상은 도매업체이므로 실증연구를 위해 소매상가가 밀집된 신흥 서부상권을 제외한 전통재래 도매상권과 현대식 동부상권을 대상으로 실시하였다. 우선 동대문패션타운의 도매업체의 비즈니스 현황과 특성에 대하여 알아보았다. 두 번째로 협력업체와 도매업체의 관계, 도매업체의 성과, 고객업체의 관계의 연관성에 대하여 알아보았다. 세 번째로 협력업체를 선정하는 기준에 따라 구분한 제품성중시도매업체, 안정성중시도매업체, 생산성중시도매업체의 협력업체와의 관계와 나아가 고객업체와의 관계 차이에 대하여 알아보았다. 마지막으로 공급시스템에 따라 분류된 위탁형생산도매업체와 사입형도매업체의 협력업체, 고객업체와의 관계에 대한 차이에 대하여 알아보았다. 도출한 연구문제를 토대로 실증적 연구를 실시하였다. 이론적 고찰을 통하여 측정도구를 개발한 뒤 4명의 실무자를 통한 예비조사 후 수정?보완하여 동대문패션타운 도매업체 근무자에게 250부를 배포하여 회수율 67.2%로 168부가 수거되었으며 불성실한 응답 7부를 제외하고 본 연구에서는 161부가 이용되었다. 자료의 분석을 위해 SPSS 12.0을 이용하여 빈도분석, 요인분석, t-test, 교차분석, ANOVA, K-means 군집분석, 단계적 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 동대문패션타운 도매업체의 비즈니스 현황과 특성에 대해 알아본 결과 도매업체와 거래를 하고 있는 고객업체는 인터넷 쇼핑몰, 로드샵, 쇼핑몰 순이었으며 도매업체 영업기간은 2년 미만의 업체가 가장 많았고 하루 매출액은 평균 182만원으로 6명의 직원을 고용하고 있었다. 도매업체의 경영자 성별은 비슷한 분포로 경력은 판매, 디자이너, 생산업체, 영업, 무역 순이었으며 경력에 따른 매출액은 유의한 차이가 없는 것으로 확인되었다. 대부분의 경영자는 1개의 매장을 운영하고 있었으며, 일부 경영자는 해외매장을 운영하거나 국내에서 여러 매장을 운영하고 있는 큰 규모의 업체들도 상당히 많은 것으로 확인되었다. 공급시스템에 따라 구분된 도매업체의 유형은 위탁생산도매업체, 사입형도매업체, 자체생산도매업체 순으로 확인되었으며, 대부분이 국내위탁생산이나 국내사입을 통해 제품을 공급하고 있었다. 공급시스템에 따라 상권, 거래기간, 스타일수는 유의한 차이가 없는 것으로 나타났으나, 공급업체 수, 주문수량, 기획-공급기간, 리드타임, 판매기간은 유의한 차이가 있었다. 도매업체 비즈니스성과에 영향을 미치는 협력업체와 도매업체 관계에 대하여 알아 본 결과 신뢰관계는 도매업체 생산성과, 경제성과, 만족에 긍정적 영향을, 몰입은 만족에만 긍정적 영향을 미쳤다. 생산성과, 경제성과, 만족 모두 고객업체의 관계에 긍정적 영향을 미치는 것으로 확인되었으며, 갈등은 도매업체의 성과에 어떠한 영향도 주지 않는 것으로 나타났다. 도매업체와 협력업체의 서로에 대한 믿음과 지속적 관계의도는 도매업체의 비즈니스성과 증대와 고객업체와의 좋은 관계를 형성할 수 있음을 시사한다. 도매업체가 협력업체를 선정하는 기준에 따라 군집분석 한 결과 안정성을 중시하는 도매업체, 제품력을 중시하는 도매업체, 그리고 유연성을 중시하는 도매업체 이렇게 3가지 유형으로 구분할 수 있었다. 제품력중시도매업체는 협력업체와의 신뢰만이 생산성과와 만족에 긍정적 영향을 주었고 고객업체와의 관계에는 생산성과와 경제성과가 영향을 미쳤다. 안정성중시도매업체 역시 신뢰만이 생산성과, 경제성과, 만족에 긍정적 영향을 미쳤으며, 경제성과만이 고객업체와의 관계증진과 연관이 있었다. 유연성중시도매업체는 협력업체와의 신뢰관계가 도매업체의 만족에 협력업체에 대한 몰입은 도매업체의 경제성과에 영향을 미치고 경제성과만이 고객업체와의 관계에 긍정적 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 세 유형 모두 협력업체와의 신뢰관계가 도매업체의 비즈니스 성과를 위해 수반되어야 하며 고객업체와의 관계 증진을 위해서는 경제성과가 중요한 사항이며, 또한 제품력중시업체는 생산성과가 고객업체와의 좋은 관계를 형성하기 위해 중요하다. 제품공급시스템에 따른 위탁생산도매업체와 사입형도매업체는 협력업체 또는 구매업체와의 관계에 대하여 알아보았다. 위탁생산도매업체는 신뢰가 생산성과와 만족에 영향을 미치고 있었으며, 경제성과만이 고객업체와의 관계에 영향을 주는 것으로 나타났다. 사입형도매업체는 신뢰가 생산성과와 만족에 영향을 미치고 있었으며 만족만이 고객업체와의 관계에 영향을 주는 것으로 확인되었다. 위탁생산도매업체는 구매업체와의 관계에서 경제성과가 공급업체와의 관계에 있어서 높은 관련이 있으며, 생산형도매업체는 만족이 공급업체와의 관계에서 더 중요하다. 이상의 실증적 연구를 토대로 협력업체와 도매업체의 관계에서 무엇보다도 서로에 대한 신뢰관계가 가장 중요한 요소라는 것을 알 수 있었으며 몰입 또한 도매업체의 성과를 위해 수반되어야 할 사항이다. 협력업체와 도매업체의 신뢰와 몰입 관계 형성이 도매업체의 성과를 증대시키고 또한 이는 동대문패션타운을 방문하는 고객업체들의 증가로 인하여 동대문패션타운의 활성화를 기대할 수 있을 것이다.; Contemporary fashion trends have changed more rapidly than in the past because consumers have more concern for newness through the influence of media and the Internet. Fashion companies have sought a quick strategy for design and supply chain to fit to changing fashion trends and consumer demand. Dongdaemun Fashion Town (DFT) in Korea has the fastest fashion system that possibly could design and produce fashion products to sell buyers within 24 hours. However, DFT’s economy has fallen steadily in recent years due to the increase of products being made in China, breaking markets in localities, decreasing design capability, and increasing production costs. Seoul City Hall has designed a variety of supports for DFT, and wholesalers also are making efforts to help. In the past, wholesalers with a sewing factory in DFT were superior in productivity and flexibility for a large quantity batch production. In contemporary society, they found it hard to respond to changing consumer demand on various and low goods and to manage due to the rapid increase of labor cost and operating expenses. DFT tends to increase wholesalers in DFT sold goods supplied by cooperative enterprises (e.g., sewing factories, agents, other wholesalers). The relationship of cooperative enterprises and wholesalers may be important to supply flexibility and speed. This research focused on the relationship between wholesalers in DFT and cooperative enterprises to obtain competitive advantages as strategic methods. Previous researches showed that the relationship and decision of cooperative enterprises could speedily guarantee supply with lower cost, as well as make buyers loyal by satisfying them. Through reviewing the literature, cooperative enterprises selection criteria were reconstructed to fit the reality of DFT wholesalers. In this research, trust, commitment, and conflict were issues to survey in the relationship of wholesalers and cooperative enterprises; economic performance, manufacture performance, and satisfaction were selected as issues regarding the business performance of wholesalers. The purposes of this research were: (1) to examine business status and peculiarities in DFT; (2) to recognize the relationship between cooperative enterprises and wholesalers, wholesaler business performance, and the relationship between wholesalers and buyers; (3) to study discrepancies in the relationship between wholesalers divided by cooperative enterprise selection decision and cooperative enterprise, in wholesaler business performance, and in the relationship between wholesalers and buyers; (4) to represent discrepancy between manufacturing and buying wholesalers about the relationship of cooperative enterprises, business performance, and the relationship of buyers. Survey data from 161 wholesalers in DFT were analyzed using frequency, factor analysis, t-test, chi-square statistics. ANOVA, K-means cluster analysis, and stepwise multiple regression. The results of the study are: first, the cardinal buyers of wholesalers were Internet shopping malls and retail shops. The business period of wholesalers was on average two years, the daily sales were 1,820,000 won, and they employed a staff of six. Most wholesale owners managed only one shop; a few operated several shops domestically or abroad. Most wholesalers supplied fashion products by cooperative enterprise-related sewing; some wholesalers provided cooperative enterprise-related end products; and a few wholesalers manufactured in their own sewing factory. There were significant differences in the number of cooperative enterprise, orders, the period from design to supply, lead time, and the period of sales among supply systems. Second, trust on manufacture performance, economic performance, satisfaction, and commitment was seen only on satisfaction. Economic performance, manufacture performance, and satisfaction affected the relationship between wholesalers and buyers. Conflict was not on whatever affected business performance. Third, the kinds of wholesalers divided by cooperative enterprises selection decisions were wholesaler considering productivity, stability, and flexibility. In the case of wholesaler considering stability, trust only affected manufacture performance and satisfaction. Manufacture and economic performance affected the relationship between wholesalers and buyers. In the case of wholesalers considering stability, trust only affected manufacture performance, economic performance, and satisfaction. Economic performance only affected the relationship between wholesalers and buyers. In the case of wholesalers considering flexibility, trust affected satisfaction and commitment affected economic performance. Economic performance affected the relationship between wholesalers and buyers. Lastly, in the case of manufacturing wholesalers, trust affected only manufacture performance and satisfaction. Economic performance affected the relationship between wholesalers and buyers. In the case of buying wholesaler, trust affected manufacture performance and satisfaction. Satisfaction affected the relationship between wholesalers and buyers. In conclusion, trust between cooperative enterprises and wholesalers in DFT is most important to improve the business performance of wholesalers. Commitment also is important. Better trust and commitment between wholesalers and cooperative enterprises could result in an increase of buyers wanting to purchase fashion products in DFT. DFT could expect a business revival through construction of a good relationship between wholesalers and cooperative enterprises.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/147679http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000408451
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > CLOTHING & TEXTILES(의류학과) > Theses (Master)
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