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기업 경쟁력 향상을 위한 디자인 경영

Title
기업 경쟁력 향상을 위한 디자인 경영
Other Titles
Research Regarding Design Management Strategy For Improving Competability of Small Businesses
Author
최윤이
Alternative Author(s)
Choi, Yun Lee
Advisor(s)
김희영
Issue Date
2008-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
시대가 변화함에 따라 기업 경영에서 디자인이 차지하는 비중이 점차 커지고 있다. 기업에서의 디자인은 경영상의 결정에 따라 단지 형태만을 부여하는 활동이던 것이 이제는 기업 내부의 다른 부서와 동등한 입장에서 의사 결정 과정에 함께 참여하는 파트너로서 인정을 받고 있다. 이는 과거 디자인의 가치가 제품개발 프로세스의 한 부분으로서 역할 하던 시대에서 벗어나, 이제는 디자인이 사용자의 새로운 수요를 끊임없이 자극하며 상품 구매력을 창출하기 위한 경영 전략적 수단으로서 기업과 제품의 질적 가치를 높여주는 핵심 요소로 부각될 것이라는 전망과 맥을 같이 한다. 바야흐로 디자인 경영의 시대가 도래 한 것이다. 디자인 경영의 핵심은 디자인을 기업의 중요한 경영자원으로 활용할 수 있도록 하는 것이며, 기업의 전략과 디자인을 일치시키는 것이다. 디자인을 기업 목표 실현을 위한 핵심 자원이자 전략적 수단으로 보고 이를 효율적으로 활용하는 것, 그것이 바로 디자인 경영이다. 이제 디자인 경영은 기업이 스스로 알아서 하면 되는 선택의 문제가 아니라 자생력을 이루어갈 수 있는 생존 전략이며, 최근의 사회적 변화는 기업들로 하여금 근본적인 경영 마인드를 바꿀 것을 촉구하고 있다. 이에 본 논문은 디자인 경영에 대한 문헌적 검증과 국내 7개 기업의 사례를 통해 디자인 경영의 현주소를 살펴봄으로써 디자인 경영의 필요성과 타당성을 인식하여 효율적인 디자인 경영의 방향을 제시하고자 하는 데에 그 목적을 두었으며 본 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 기업 경쟁력 제고수단으로서 디자인의 중요성을 인식하고 경영 이념에 입각한 디자인 정책이나 전략의 책정 및 시행 등을 통해 기업의 차원에서 디자인을 경영 과제화 하는 일이 필요하다. 또한 각 기업은 자사에 부합되는 체계적, 효율적인 디자인 경영 시스템을 구축하여 디자인 경영의 기능과 역할이 기업 각 조직간의 레벨 모두에 적절하게 활용되어야 한다. 그리고 기업은 디자인을 통한 차별화전략, 시장 세분화 전략, 틈새전략 등과 같은 이른바 경쟁전략을 통한 새로운 비즈니스 모델을 구축해야 하며 디지털 디자인을 핵심역량으로 강화하여 새로운 시대의 환경에 부응하는 새로운 시장을 창조하여야 한다. 기업 핵심 역량으로서의 디자인은 바람직한 기업의 미래상을 만들고 혁신적인 방법으로 사회의 전문 분야를 통합해 새로운 시장을 만들어 간다. 기업 경쟁력 창출을 위한 전략적 경영 수단인 동시에 기업 문화 및 이미지를 주도하는 핵심 요소로 디자인을 활용하는 것, 그것이 글로벌 경쟁시대에 기업의 생존과 혁신을 위한 전략적 돌파구가 될 수 있을 것이다.; As times changes design occupies increasingly important part in corporate management. It was once nothing more than an activity to give form according to managerial decisions but now it is acknowledged as an equal partner engaging in decision-making process like other places in a company. Design will be at the center of this change, leading the changes in the life style of consumers, In the past, design was regarded only as a part of the product development process. Now, however, design is emphasized as a key element to raise the qualitative value of the product and enhance the corporate image. Furthermore, it will be used as business strategy to create new demands. We are seeing the advent of the "Design Management" era. The key to design management is using design as an important business resource and aligning design with the corporate strategy. Design should be though of as a key resource and a strategic tool necessary to realizing the goal of the company. Thus businesses must efficiently use design and practice design management. Now design management is not a matter of choice but matter of survival. The recent changes in the social atmosphere are urging enterprises to change their business mindset. Through this paper, I would like to check the status of design management by literature research and case studies on seven domestic companies and thereby point out a legitimate reason why design management is needed and suggest the future vision for efficient design management. The conclusion I found is as follows, If is necessary to recognize the significance of design as a tool to enhance the competitiveness of the company and to make design included in the business goal by setting design policies or strategies. Each corporation should establish an efficient and well-configured design management system that is adequate for itself and the proper functions and roles of design management should be used throughout the company. Companies should set up a new business model through the so called competition strategy such as differentiation strategy, market segmentation strategy and niche market strategy. Digital design should be developed as a core competitiveness and thereby create a new market that suits the new era. Design, being the core competitiveness of a company, makes its future brighter and creates a new market by integrating the professional areas of the society through an innovative way, I believe that a business will be able to find a strategic break through for survival and innovation by using design as a management tool to create competitiveness and as a key element to enhance the corporate culture and image.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/147658http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000408346
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