257 0

학생운동선수 합숙소의 학업문화 연구

Title
학생운동선수 합숙소의 학업문화 연구
Other Titles
A Study on Academic Culture in Student-Athletes' Dormitory
Author
이은정
Alternative Author(s)
Lee, Eun Jung
Advisor(s)
조성식
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 학생운동선수들에게 학교생활의 의미와 합숙소의 학습 환경, 합숙소 학업문화의 의미 등을 조사, 분석하여 합숙소에서 생활하는 학생운동선수들의 학업문화를 이해하는데 기초자료를 제공하는 목적으로 연구하였다. 연구대상은 서울시내에 소재하는 중·고등학교 중 농구를 전공하는 중학교 4학교, 고등학교 4학교 총 학생 100여명의 학생들과 코치, 감독, 그리고 학부모와 현직교사들을 연구 참여자로 선정하였고 그 중 선수들(12명)과 코치(6명)와 운동선수들의 학부모(6명), 그리고 현직교사(2명)를 심층 면접 대상자로 선정하여 인터뷰를 실시하였으며 연구문제와 공통된 내용들을 범주화하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 합숙소에는 운동선수들이 학업을 보충 할 수 있는 시간 및 시설이 마련되어 있지 않다. 학교에서는 운동부에 대한 지원이 거의 없었으며 학부모들의 회비로 운영되고 있는 현실에서 다른 시설물을 갖추기엔 무리가 있다. 이러한 열악한 시설에서 선수들에게 학업문화가 존재하기 어려웠다. 이에 자연스럽게 학업문화가 생길 수 있도록 학교에서 많은 지원을 하여 학업을 할 수 있는 시설부터 마련해야 할 것이다. 둘째, 학생 운동선수들에게도 학업에 대한 인식과 열정이 강한 것으로 나타났다. 선수들도 학업에 대한 필요성이 있다는 것을 절실히 느끼고 있었고 하고자 하는 의욕도 보여줬다. 다만 수업시간에 하고 싶어 했고 합숙소에서는 쉬는 시간에 학업 보충을 하는 것은 무리가 있다고 했다. 이런 선수들을 위해 훈련시간을 줄이고 충분한 휴식과 수면을 취할 수 있도록 하여 학교수업에 참가 할 수 있도록 해야 하고 일반 학생들과는 달리 난이도를 낮추어 선수들에 맞는 수업내용을 개발하여 선수들이 의무적으로 참여하고 있는 수업시간을 자발적으로 참여 할 수 있도록 제도를 개선해야 할 것이다. 셋째, 엘리트 체육만을 추구하는 현 사회의 문제점을 지적하고 완화 할 수 있는 방법이 강구되어야 한다고 코치나 교사, 그리고 선수 학부모들은 주장하였다. 스포츠 강국들의 사례, 프로그램 등을 분석하여 우리나라의 학원 스포츠에 맞게 다시 재구성하여 보급해야 한다는 것이다. 스포츠 재능의 발굴이 학교를 중심으로 하여 이루어지게 하여 스포츠클럽 문화를 많이 발전시켜 클럽활동에 참여한 학생 중에서 우수선수를 배출시켜 스포츠 영재의 발굴에 힘쓰지 않아도 자연스러운 선택의 기회를 제공하는 것이 필요하다.; The purpose of this study was to provide foundation for understanding the academic culture of student-athletes' dormitory by examining and analyzing their meaning of life in school to youth athletes, conditions for their studying in dormitory, and meaning of academic culture in training camps. The subjects of this study included over one hundred students, coaches, and head coaches in basketball field as well as their parents, and active teachers in middle and high schools located in the city of Seoul. Among those participants, 12 athletes, 6 coaches, 6 parents of athletes, and 2 active teachers were selected for in-depth interview, and then, the following conclusion was reached by categorizing the details that were consistent with the study. First of all, student-athletes' dormitory didn't have any facilities to allow athletes to fulfill their academic requirements. The Sufficient support from schools to athletes' team barely existed, and obtaining funding for additional facility appears to be unrealistic given the fact that operation was mostly funded by athletes' parents nowadays. Therefore, it was not surprising to discover that their academic interests were significantly low. It is imperative that each school should provide sufficient funding to establish new facilities that will lead to a gradual emergence of academic interest among students-athletes. Secondly, student-athletes were also enthusiastic about academics and recognizing its importance. The athletes also badly felt the academic necessity and were showing their willingness to achieve them. Although they show such willingness in the classroom, however, they were reluctant to fill the academic gap while they were resting at the training camps. Therefore, it is necessary to reduce training time yet increase recess and sleep so that their participation in academic activities could be improved. In addition, student-athletes must be encouraged to voluntarily participate in class, and, to do so, specific academic contents that are less difficult to absorb yet distinguished from ones that are dealt by regular students, must be developed. Thirdly, coaches, teachers, and athletes' parents strongly believed that winning was everything for student-athletes to go to colleges and the ways to mitigate such problem should be devised. In other words, it is necessary to carefully analyze precedent programs run by sport-power nations and import them by reshaping such programs so that it will be easily implemented for our nation's unique structure. By implementing school-focused discovering process for talented athletes and promoting sports club-based culture within each school so that outstanding athletes are selected from the pool of students who participate in athletic club activities, it is essential that youth athletes should make voluntarily choice without sacrificing the process of discovering talented athletes.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146809http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000410263
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > ARTS AND PHYSICAL EDUCATION(예체능학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE