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온라인 골프 쇼핑몰 운영을 위한 효율적인 가격전략

Title
온라인 골프 쇼핑몰 운영을 위한 효율적인 가격전략
Other Titles
The Efficient Pricing Strategy for the Operation of On-line Golf Shop
Author
신원석
Alternative Author(s)
Shin, Won Seok
Advisor(s)
김종
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 온라인 쇼핑몰 상에서 가격민감도와 골프 참여정도에 따른 구매의도 및 참여의사, 가격전략의 차이를 분석하여 효율적인 가격 마케팅 전략을 세우고자 하는데 그 목적을 가지고 있다. 조사대상자 선정은 편의표본추출법(convenience sampling)으로 이루어졌으며 총 300명의 설문지를 분석하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 골프 쇼핑몰에서 클럽을 구매할 때 낮은 가격을 찾기 위해 노력하는 정도가 높은 소비자 일수록 구매의사 및 추천의사가 높게 나타났다. 즉, 온라인 상에서 대표적인 골프용품 가격을 최저가격으로 유지하고 가격민감도가 높은 고객들을 끌어들이기 위한 지속적인 가격 관리가 필요하다. 둘째, 가격민감도가 높은 소비자 일수록 배송비, 번들링, 단수가격, 중고보상 전략제품을 더 선호하였다. 즉, 온라인 상에서의 가격전략은 구매의사가 높은 소비자층에게 매우 효과적이다. 셋째, 골프구력(기간)에서는 구력이 적을수록 구매의사 및 추천의사가 높게 나타났다. 구력이 낮은 소비자층이 인터넷을 통한 구매활동이 활발하고 추천의사가 높게 나타났으며, 구력이 많은 소비자층은 다양한 매체를 통한 골프용품을 구매하므로 인터넷 의존도가 낮은 것으로 나타났다. 평균연습량과, 하루연습량에서는 연습량이 적은 소비자층과 연습량이 많은 소비자층에서 구매의사 및 추천의사가 높게 나타났다. 넷째, 골프참여정도에 따른 소비자층은 배송비 포함 제품, 번들제품, 단수가격 적용 제품, 중고보상 제품을 대부분 선호하였다. 따라서, 온라인상에서의 가격전략은 어떠한 소비자층 에서도 효율적인 가격전략이다.; This study is to create the efficient price-related marketing strategy by examining on-line customers’ behavior in price sensitivity, purchase purpose and willingness based on golf participation frequency, and by analyzing pricing strategy of on-line shopping malls. The results obtained through questionnaire survey of 300 people selected by convenience sampling are as follows; - First, the customer with more efforts of seeking lower price for purchase of a golf club has higher purchase willingness and more frequent recommendation tendency to other people. Therefore, continuous pricing management is necessary to draw attention of customers with high price sensitivity, keeping the lowest price for the major golf items at the on-line websites. Second, the customer with high price sensitivity prefers products with free delivery, bundling, a single price, or trade-in strategy. Pricing strategy at on-line retailers is effective to customers with high purchase willingness. Third, the customer with less golf experience has higher purchase activity through internet as well as higher purchase willingness and recommendation tendency. On the other hand, the customer with many years of golf experience has less dependency on internet shopping malls, buying golf items through various media. In addition, high purchase willingness and recommendation tendency are shown to the customer, who has less or more amount of average and daily practice. Fourth, the customer with high participation in golf mostly prefers products with free delivery, bundling, a single price, or trade-in. As a result, pricing strategy at on-line shopping malls is effective to any customer.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146794http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409987
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GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > ARTS AND PHYSICAL EDUCATION(예체능학계열) > Theses (Master)
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