337 0

아동기의 바이올린 교육을 위한 교재 분석과 지도법 연구

Title
아동기의 바이올린 교육을 위한 교재 분석과 지도법 연구
Other Titles
Teaching Violin in Childhood : Analysis on Teaching Materials and Instruction Methods
Author
이지훈
Alternative Author(s)
Lee, Ji Hoon
Advisor(s)
전경숙
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
아동기는 인간의 성장이 가장 급속한 속도로 이루어질 뿐만 아니라 음악 교육의 시기에 있어서도 아동의 음악적 능력을 최대한 발달시킬 수 있는 중요한 시기이다. 근래에 와서 우리나라의 경제적인 생활수준이 향상되고 음악교육에 대한 관심도가 높아짐에 따라 기악교육에 대한 관심도 증가하고 있다. 기악교육 중에서도 특히 바이올린 교육은 매년 증가하는 추세이다. 그러나 이러한 바이올린 교육의 증가 추세에도 불구하고 적절하지 않은 교재와 지도법으로 교수되고 있다는 문제점을 발견하여 보다 효율적인 아동기의 바이올린 교육을 하고자 본 논문을 연구하게 되었다. 이 논문은 초보 아동기의 바이올린 교육을 위해 최근 많이 사용되어지고 있는 다섯 권의 바이올린 교본인 시노자키, 스즈키, 호만, 스트링빌더, 보르노프 교본의 1권의 내용을 분석하고 그에 따른 효율적인 지도방안을 만들어보는 방법으로 진행 하였다. 본론에서 연구하고 있는 바이올린 교재 분석은 크게 다섯 가지로 나눌 수 있다. 첫째, 각 교재별 특징을 간단히 소개하고 각 교본에 나와 있는 악기에 대한 소개를 각각 사진과 그림을 첨부하여 설명하고 표를 만들어 비교 하였다. 둘째, 기본자세에 대해서는 작게 세 가지로 나누어 비교 하였는데 악기와 활 잡는 법, 활의 사용법과 손목, 팔꿈치와 어깨로 나누어 교재에 나온 사진을 첨부해 설명하고 표를 만들어 분석 하였다. 셋째, 테크닉은 운궁법, 운지법, 각 현의 지도, 리듬지도, 음계 및 조성으로 나누어 분석 하였다. 특히 운궁법(bowing)과 운지법(fingering)은 바이올린 교육에 있어서 중요한 테크닉 중 하나이다. 바이올린의 활을 다루는 기술인 운궁법 에서는 각 교본마다 다루고 있는 운궁 순서를 비교해 보고, 운궁 주법에 대한 설명을 하였다. 운지법은 바이올린을 연주할 때 손가락을 움직이는 방법으로 본 논문에서는 기본적인 운지법과 테크닉 적인 운지법으로 나누어 분석 하였다. 운궁법과 운지법도 앞에서 나왔던 악기소개와 기본자세와 마찬가지로 마지막에 표를 만들어 한눈에 보기 쉽게 비교 하였다. 각 현의 지도는 활의 각도와 관련이 있는데 초보 아동은 악기를 잡는 자세가 나쁠 경우 악기에서 잡음이 나고 겹소리가 난다. 본 논문에서는 각 현의 지도 순서를 비교해 보고 한 눈에 보기 쉽게 표로 정리해 보았다. 그 다음 마지막으로 리듬지도와 조성 및 음계에 관한 분석이다. 바이올린에서 리듬의 길이는 활 쓰기와 관련이 있고 조성과 음계는 왼손의 운지법과 관련이 있다. 그 이유는 변화하는 음에 따라 손가락의 위치가 바뀌기 때문이다. 본 논문에서는 각 교본에 수록되어 있는 리듬지도 순서를 비교해 보고, 각 교본의 도입 조성 및 교재별 조성과 곡의 수를 표로 정리해 보았다. 넷째, 연습곡은 작게 세 가지로 분류 해 보았다. 바이올린 교본에서 연습곡은 매우 중요한데 어떤 연습곡을 연습하느냐에 따라서 아동의 학습이 달라지고 학습의 흥미에 영향을 주기 때문이다. 본 논문에서는 다섯 권의 교재에 나온 연습곡의 다양한 양식과 공통으로 나오는 곡, 앙상블 학습을 알아보았다. 다양한 양식은 다섯 권에 나와 있는 연습곡을 기초 연습곡, 우리 동요 및 민요, 외국 동요 및 민요, 저자의 자작곡, 대 작곡가의 곡, 기타 의 여섯 가지로 나누어 비교해 보고 표로 정리해 보았다. 공통 제재 곡과 앙상블 학습도 각 교재를 분석해보고 표를 만들어 한눈에 보기 쉽게 정리하였다. 다섯 째, 아동의 흥미를 유발시키는 동기 부여도인데 이 부분도 아동의 바이올린 교육에 있어서 중요한 내용으로 생각 되어 포함시키게 되었다. 본 논문에서는 각 교본의 사진과 그림의 수록과 확인 문제를 중점적으로 다루었다. 이렇게 해서 바이올린 교재의 분석을 마치고, 아동 개개인의 수준과 시기에 적합한 내용을 보완하여 초등학교 3학년을 위한 바이올린의 지도방안을 연구해 보았다. 제재 곡은 모짜르트의 ‘작은 별’(변주곡)과 바하의 ‘미뉴에트 제3번’이며 각 3차시 분량의 수업 지도안을 연구해 보았다. 아동이 흥미를 가질 수 있는 그림이 있는 확인 문제와 재미있는 말을 넣어서 하는 리듬 공부, 색상을 사용한 음표 등 아동의 흥미를 고려해 연구하였다. 이와 같은 내용으로 볼 때 본 논문을 통하여 아동의 잠재능력을 조기에 발견하고 그들의 연령에 맞는 교재를 통해 보다 흥미 있고 효율적인 아동기의 바이올린 교육이 이루어져야 할 것이다.; Childhood is the one most critical period in one's life that can both physically grow and develop their talents the most. Recently, as quality of living improves and people pay more attention to music education, more people are interested in learning to play musical instrument in their childhood. Violin is one of the most popular instruments to learn among many musical instruments. However, it was found that there is not many appropriate teaching methods and materials for children to learn to play violin in their childhood. Hence, in this paper, I have studied more effective way to teach violin for children. I have compared and analyzed five most popular violin teaching manuals used for children nowadays; namely, Sinojaki Violin Method, Suzuki Violin School, Hohmann Practical Method for Violin, String Builder Book, and the manual written by Bornoff. Based on analysis, I have developed the most effective teaching methods for children. Analysis on teaching materials can be broken into five sections. In the first section, I have summarized the characteristics of each manual ared introductions on violin using charts and figures. In the next section, basic postures for playing violin were analyzed. Specifically on how to hold violin and bow and how to stroke the bow were analyzed using charts and figures. For Sinojaki and Hohmann manuals for example, instructions on how to play violin were described in detailed pictures and it was easy to follow for beginners to learn on their own. In the third section, techniques on bowing and fingering, each string, rhythm, scales, and key signature were analyzed. Especially bowing and fingering are one of the most important techniques to master to play violin. Bowing is the way to stroke the bow when playing violin, and steps and sequences on how to stroke the bow were compared and analyzed. Fingering is the way to position fingers when playing violin, and basic fingering and more technical fingering methods were covered in this paper. At the end of this section, instructions on bowing and fingering from each manual were analyzed into charts. For beginners, having a correct angle between bow and violin is important when playing violin, because when basic posture is incorrect, it can make an unpleasant noise. In this paper, instruction steps on teaching each string were compared and analyzed into charts. Also, instructions on rhythm, key signature, and scales were analyzed. When playing violin, length of rhythm is closely related to bowing, and key signature and scales are closely related to fingering of player's left hand. Depending on scales, positioning of left hand has to vary. In this paper, I have compared rhythmic instruction steps of each manual and analyzed beginning key signature tutorials and exemplary musics into charts. In the fourth section, I have classified exercise music into three categories. Exercise music is one of the most important features of violin manual which largely determines children's learning progress and interest. In this paper, different styles of exercise musics in each manual and most commonly used music and ensemble music were studied. Among different styles of musics, I have categorized exercise musics into basic practice music, children's song, folk song, western children's song, western folk song, author's own music, greatest composer's music, and etcetera into charts. Common practice music and ensemble music from each manual were analyzed into charts as well. In the last section, each violin manual's motivations for children to learn to play violin were analyzed, which is especially important when teaching children. In this paper, figures, pictures, and exercise of each materials were mainly covered. As a result, I have developed an appropriate violin instruction method for third grade children considering difference in individual's musical talent. Excercise with pictures, quiz on rhythmic study, studies on musical notes with colors were included in the manual to draw children's attention and for ease of understanding. Based on this study, it was found to be very important to find one's musical talent early in their childhood and develop their skills using adequate teaching methods and materials more efficiently and effectively.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146792http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409950
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > ARTS AND PHYSICAL EDUCATION(예체능학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE