318 0

힌데미트의 《현악오케스트라, 플루트, 오보에를 위한 유희음악 op.43 Ⅰ》에 관한 연구

Title
힌데미트의 《현악오케스트라, 플루트, 오보에를 위한 유희음악 op.43 Ⅰ》에 관한 연구
Other Titles
A Study on the 《Spielmusik fü r Streichorchester, Flö ten und Oboen op.43 Ⅰ》 by Paul Hindemith
Author
김지은
Alternative Author(s)
Kim, Ji Eun
Advisor(s)
김경은
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
20세기에는 사회 전반에 걸쳐 큰 변화가 일어났으며, 이러한 변화는 당시의 음악에도 많은 영향을 주었다. 20세기 작곡가들 중에는 낭만주의 음악에 한계를 느껴 이로부터 벗어나고자 혁신적인 음악을 시도한 작곡가들도 있었지만, 파격적인 시도로 인하여 오히려 예술음악은 전통과 급격히 단절되었고, 청중간의 거리감도 증가되었다. 이러한 예술 음악의 위기 상황 속에서 음악의 기능성과 목적성을 중요시하는 젊은 작곡가들은 대중의 욕구를 만족시키는 음악을 만들고자 노력하였다. 독일의 대표적인 작곡가이자 연주자, 지휘자, 이론가, 교육가였던 힌데미트 역시 이러한 노력을 한 음악가이다. 다양한 음악 활동을 바탕으로 여러 양식의 작품을 발표하였던 힌데미트는 음악이 전문가의 전유물이 아님을 깨닫고 일반적인 삶 속의 음악, 즉, 음악을 좋아하는 모든 사람이 공유할 수 있는 음악을 추구하였으며, 이에 따라 실제적으로 연주될 수 있는 실용음악을 작곡하게 되었다. 본 논문에서는 20세기의 사회적 · 음악적 상황 속에서 어떻게 실용음악이 등장하게 되었는지 그 배경에 대하여 살펴보고, 힌데미트의 작품을 통하여 그의 작곡 양식과 음악미학관을 알아보고자 한다. 또한 힌데미트의 《Spielmusik fur Streichorchester, Floten und Oboen op.43 Ⅰ》의 연구를 통하여 힌데미트의 실용음악 사상이 이 작품에 어떻게 반영되었는지 알아보고자 한다.; The society went through big changes in the 20th century, and these changes significantly influenced the music in that era. The composers of the 20th century who felt their limitations in the romantic music tried innovative music in order to escape from the 19th century music. However, artistic music abruptly broke off from the tradition due to this unconventional attempt, putting more distance between the artistic music and audience. In such an artistic music crisis, young composers tried to make music that satisfies general public's desire while attaching great importance to the functionality and purpose of music. Hindemith, a representative composer, a performer, a conductor, a theoretician and an educator in Germany, presented works in various styles, based on his various musical activities. He who realized that music is not a professional's exclusive possession pursued music in every day life and music that everyone who likes music can share, and composed applied music that could actually be performed. In this thesis, I examine into how applied music made its entrance under the societal and musical circumstances in the 20th century and study Hindemith's composing style and music esthetics philosophy by his works. Also, I analyse 《Spielmusik fur Streichorchester, Floten und Oboen op.43 Ⅰ》 and find out how Hindemith's applied music ideology has been reflected in that work.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146514http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000410333
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > MUSIC(음악학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE