489 0

리하르트 슈트라우스의 가곡 「마지막 잎새」Op.10 분석 연구

Title
리하르트 슈트라우스의 가곡 「마지막 잎새」Op.10 분석 연구
Other Titles
An Analysis of Letzte Blä tter, Op.10 by Richard Strauss
Author
이은영
Alternative Author(s)
Lee, Eun Young
Advisor(s)
권송택
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
리하르트 슈트라우스의 초기 가곡 작품의 특성을 알아보기 위해 H. V. Gilm의 시에 의한 Letzte Blatter, Op.10 8개의 노래를 분석하였다. 본 논문에서는 그의 작품에서 음악의 하부 구조 단위인 동기와 악구, 악절과 종지, 형식을 살펴보았고, 선율, 화성, 리듬, 종지 등으로 분류하여 분석하였다. 그 결과 형식은 단순한 3부분의 변형유절형식이 주를 이루고 있고 악곡의 대부분에 전주와 간주를 두고 있으며 선율은 전통적인 것과는 달리 낭송조의 선율이나 7도, 10도의 극단적인 도약 등이 사용되었다. 반주부는 많은 전조를 통하여 변화를 주고 있으며 가곡 선율이 단순한 것에 반해서 반주는 상당히 화려하며 음역도 넓게 펼쳐져 있어 음색도 다양하다. 화성은 단순한 화음에서부터 불협화음의 확대사용으로 화성의 혁신을 보여주고 있으며 리듬은 선율의 특징을 표현하기 위해 단순하면서도 시의 내용이 충실하게 표현되고 있다. 따라서 슈트라우스 초기 가곡은 전통적인 작곡기법을 바탕으로 현대적인 기법을 예견하고 있음을 알 수 있다. 이렇게 전통적인 것과 현대적인 것을 잘 조화시켜 전 생애에 걸쳐 200여 곡의 가곡 작품을 남김으로써 독일 후기 낭만파의 대가로 손꼽히며 근대와 현대의 많은 작곡가들에게 많은 영향을 미쳤다.; To find out characteristics of Richard Strauss' early works, I analyzed 8 songs of Letzte Blatter, Op.10 made to the poems of H. V. Gilm. This study takes a look at the sub-infrastructure of his works such as motive, phrase, passage, cadence and form, and analyzed by categorizing them into melody, harmony, rhythm and cadence. It was found that the form was chiefly varied strophic form of simple three parts and prelude and interlude were found in most of his works. Melody was of reciting pattern other than traditional one and extreme skips such as 7th or 10th interval were employed. The accompaniment varies through many modulation, and is very splendid in contrast to melody which is usually simple, and is so widely ranged that the tone color is diverse. His harmony is innovative, running the gamut of simple chord to extended use of dissonant chord, while the rhythm is simple but expressive of contents of poem to express characteristics of melody. Therefore, the early arias of Strauss are found to presage modern techniques based on traditional techniques of composition. He is recognized as the master of the late romanticist of Germany by making approximately 200 arias in his entire life which are found to be in harmony of both traditional and modern characteristics, and had significant influences on many composers in modern and contemporary era.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146504http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409761
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > MUSIC(음악학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE