195 0

제 7차 교육과정에 의한 중학교 과학 교과서의 물리실험 분석 및 교과 내용과의 연계성 고찰

Title
제 7차 교육과정에 의한 중학교 과학 교과서의 물리실험 분석 및 교과 내용과의 연계성 고찰
Other Titles
Analysis of physics experiment on middle schools physics textbook and Consideration on the linkage of textbook contents by 7th education course : focused on 'Electromagnetic'
Author
김상희
Alternative Author(s)
Kim, sang-hee
Advisor(s)
한영근
Issue Date
2009-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
국가 성장 원동력의 중심이라고 해도 과언이 아닌 이공계 분야가 사회 전반적으로 경시되고 있는 현실은 참으로 안타깝다. 교과과정에서 고학년이 될수록 과학을 기피하는 현상은 그대로 사회전반으로 이어지는 문제점이 되고 있다. 특히 물리 과목에서 과학 기피 현상은 두드러지게 나타나고 있다. 이러한 사회적 현상을 개선하기 위하여 근본적으로 교과과정의 재검토가 필요하므로 중등학교 물리교과를 전자기부분을 중심으로 비교, 분석하였다. 본 논문의 분석결과를 간단히 요약하면 다음과 같다. 중학교 2, 3학년 과학교과서에 실린 전자기실험을 비교 및 분석해 본 결과 교육과정 해설서에 제시되어 있는 중요한 실험은 모든 교과서에 실려 있었고 같은 실험의 경우 실험방법과 실험기구가 거의 유사하였다. 2학년 전자기실험의 경우 정량적인 실험이 더 많은 비중을 차지하였으나 3학년 전자기실험의 경우는 교과서별로 정량적인 실험과 정성적인 실험의 수가 달랐다. 전반적으로 정성적인 실험보다는 정량적인 실험이 더 많았지만 전지의 한 극만 있으면 전구에 불이 켜진다거나, 회로에서 전구를 지나면 전류가 소모된다는 등의 오개념을 가지고 있고 전압과 같이 학생들이 이해하기 어려운 개념의 경우는 정성적인 실험으로 실려 있었다.; The reality is regretful that science and engineering is neglected regardless of its importance to boost national development. It is an issue that the phenomena that students do not like science as they advance to higher grade is wide spread in South Korean society. Particularly, it is obvious that physics and chemistry are not favored among students. Physics in middle school is analyzed with comparison with special interest in electromagnetic, for careful examination is fundamentally required in order to change current social trends. Analyzed results of this thesis are summed up as follows. According to the analysis and comparison of electromagnetic experiments on text books for second and third year students at middle school, important experiments are in all the textbooks by different publishers, and methods and tools and materialsare all similar for the same experiments. With regard to electromagnetic experiment in text book for second year students, quantitative experiments take up larger portion, but with regard to electromagnetic experiments in text book for third year students, number of quantitative experiments and qualitative experiments differs. Although quantitative experiments take up more than qualitative experiments, there are found some errors, for example that bulb is on with one pole of battery or that electric current is diminished when it passes bulb in circuit; and difficult concepts such as voltage are explained with illustration of qualitative experiments.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/145821http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000411574
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > SCIENCE AND MATHEMATICS(이학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE