이 논문에서는 2009년 시행되는 7차 교육과정 수정안의 목표에 새롭게 강조되는 "수학적 의사소통 능력"에 대해 알아보고 이를 학교 현장에서 활용할 수 있는 활동에 대해 연구해 보고자 한다. 그동안의 선행논문에서 연구되어 있는 수학적 의사소통 능력 신장을 위한 활동은 주로 쓰기 활동으로 일지쓰기, 편지쓰기 등이 연구되어왔다. 수학적 의사소통 능력을 기르는 것이 7차 교육과정 수정안의 강조점인 만큼 다양한 방법의 접근이 필요하리라 생각된다.
이에 그동안의 연구에서 제시된 쓰기 활동 외의 다른 학습 활동으로 "수학 시 쓰기"활동을 제시하고자 한다.; In this thesis we investigate the mathematical communication skill which is newly on the seventh amended bill of curriculum, taken effect in 2009.
Furthermore, we study the activity for the mathematical communication skill in the class.
As the mathematical communication skill, writing was mainly studied. For example, writing a diary, writing a letter and etc.
To improve the mathematical communication skill, we need to develop various teaching methods. In this study we suggest writing poetry instead of writing a diary and writing a letter.