239 0

Freudenthal의 수학화 학습 이론과 미분법

Title
Freudenthal의 수학화 학습 이론과 미분법
Other Titles
Freudenthal's Mathematization Learning Theory and Differentiation
Author
윤상준
Alternative Author(s)
Yoon, Sang Joon
Advisor(s)
장주섭
Issue Date
2009-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 논문에서는 제 7차 교육과정 개정안 고등학교 수학Ⅱ에서 다루는 미분법에 관하여 분석 및 재구성하여 미분개념의 도입 부분인‘평균변화율, 순간변화율, 미분계수 그리고 x^(n)의 도함수’에 대해서 학습자들이 쉽게 이해할 수 있는 지도방안을 제시하고자 한다. 이를 위해서 Freudenthal의 수학화 학습이론에 대해 알아보고 학습자들에게 보다 의미있는 학습이 될 수 있도록 이 이론을 접목하여 제 7차 수학과 교육과정 개정안의 목표인 수학적으로 사고하고 의사소통하는 능력 신장, 수학의 실용성 인식과 수학에 대한 긍정적 태도를 함양 할 수 있도록 단원을 재구성하고, 이에 따라서 미분법의 도입부분에 해당되는 단원에 대한 학습지도의 방향을 제시하고자 한다.; The purpose of this paper is to suggest the teaching method of differentiation, for the students to learn it easily, which is in the mathematics Ⅱ of the amended 7th mathematics national curriculum. Moreover, through the studying the Freudenthal's mathematization theory and recomposing the unit by applicating the theory to text book, students don't get simple and mechanical calculation method but can get mathematical intuition and discernment about differentiation. And that leads the students to understand differentiation sufficiently and to get the experience of problem solving with mathematical thinking, and so they can enjoy their mathematics. And this process leads the student to develop a mathematical power and to recognize practical use of mathematics. Furthermore the student can build up a positive attitude about mathematics, the aim of the amended 7th mathematics national curriculum.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/145801http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000410591
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > SCIENCE AND MATHEMATICS(이학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE