411 0

미술치료가 스트레스에 미치는 영향에 대한 심리, 생리적 분석

Title
미술치료가 스트레스에 미치는 영향에 대한 심리, 생리적 분석
Other Titles
Psychological and Physiological Analysis of the Effect of Art therapy for Stress : Throughout Clay Playing Performed by Students Majoring in Counseling
Author
전수경
Alternative Author(s)
Jeon, Su Kyung
Advisor(s)
김희영
Issue Date
2009-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 미술치료가 스트레스에 미치는 영향에 대해 알아보기 위한 목적으로 실시되었다. 연구목적을 위해 미술치료에 대한 심리적 변화와 생리적 변화에 대해 살펴보았으며, 미술치료와 스트레스 완화사이의 연관성을 알아보기 위해 실험집단과 통제집단 사이의 미술치료실시 전, 후의 심리적 검사와 생리적 측정을 비교하였다. 또한, 미술치료 경험을 통해 스트레스의 재인식 유형에 대해 분석해보았다. 연구대상은 현재 서울시에 소재한 대학교 3곳에서 상담 및 치료를 전공하는 학생들 70명을 대상으로 설문조사와 스트레스 검사를 통해 희망자 30명을 선정하여 나이 및 스트레스 척도 결과에 따라 두 집단(실험집단, 통제집단)으로 구분하여 미술치료 실험이 실시되었다. 대상자를 상담을 전공하는 학생들로 한정시킨 이유는 우선 생리적 측정 뿐만 아니라 심리적 검사를 위해서 자기 인식이 있는 성인이 더 용이하며, 무엇보다도 미술치료에 대한 동기부여가 잘되어있으면서 미술매체에 대한 익숙함을 피하기 위해 상담을 전공하는 학생들 중 처음 공부를 시작한 학생들을 대상으로 삼았다. 본 연구에서 심리적 검사로서 스트레스 척도를 측정하기 위해 일선 병원에서 사용하는 스트레스 자가척도 검사지를 사용하였으며, 스트레스 반응 양상 척도는 Lazarus와 Folkman(1984)이 개발한 척도를 사용하였고, 스트레스 상황에 대한 개인의 대처 양식을 알아 보기위해 Amirkhan(1990)이 개발한 스트레스 대처검사지(Coping Strategy Indicator: CSI)로 자기 보고식 형태의 설문지를 신혜진(2002)이 타당화시킨 척도를 사용하였다. 이밖에 생리적 측정을 위한 장비로 주식회사 락싸(LAXTHA)에서 생산된 CANS3000을 사용하였다. 이것은 자율신경 분석에 의한 스트레스 평가로 교감과 부교감 활성도, 자율신경 균형, 스트레스 저항도, 심장 부하도, 심기능 활성도, 심장 노화도에 해당하는 신경 생리학적 지표를 추출하게 된다. 자료분석은 SPSS 통계 프로그램을 사용하여 빈도와 백분율, 상관관계 분석과 중다회귀분석을 실시하였다. 본 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 미술치료가 심리적 스트레스 완화에 긍정적인 영향을 미친다. 둘째, 미술치료가 생리적 스트레스 완화에 유의미한 영향을 미치지는 못하였다. 미술치료 경험이 생리적 스트레스에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났지만, 이러한 영향이 시간과 집단 간의 상호작용과는 나타나지 않아, 미술치료 매체경험의 효과가 있다고 보기 어려우며, 단순히 시간의 흐름에 따라 변화가 나타난 것으로 이해된다. 셋째, 미술치료가 스트레스를 재인식시킴으로서 스트레스 완화에 긍정적인 영향을 준다. 본 연구에서 대상자들은 미술치료를 통해 회상형, 투사형, 소망형 그리고 분노형의 유형으로 스트레스를 재인식하고 있었으며, 이를 통해 스트레스 완화에 긍정적인 영향을 경험하고 있었다. 이와 같이, 미술치료가 다양한 대상에게 효과적인 치료적 전략이 되기 위해서는 다양한 대상자에게 그 효과에 대한 정확하고 다양한 측정 및 평가가 이루어져야 할 것이다. 또한, 미술치료 매체의 특성을 고려한 프로그램의 개발이 요구된다. 이는 각 매체가 가지는 특성에 따라 대상자들이 인식하는 미술치료 경험이 다르게 나타날 수 있기 때문이다. 따라서 미술치료에 있어서 대상자와 미술매체의 특성을 고려한 미술치료 프로그램 개발은 보다 효율적인 미술치료를 실현시켜 줄 수 있을 것이다.; The purpose of this study is to examine how art therapy influences on stress. First of all, I examined psychological and physiological changes caused by art therapy. To examine the links between art therapy and the relief of stress, I compared the result of psychological test and physiological measurement between experimental group and comparative group before and after art therapy. Also, I analyzed types of new understanding of stress throughout art therapy. 30 participants were selected from 70 students who are majoring in counseling and treatment at 3 universities located in Seoul based on the result of a survey and psychological test. Also, I divided them into experimental group and comparative group based on their age and the stress scale, and I operated art therapy experiment. The first reason that I limited participants to students who are majoring in counseling is that it is easier to operate physiological measurement and psychological test to adults who have self-awareness. Most of all, I selected students who just made a first step to their study, because they have strong motives on art therapy but are not familiar with the art media. For the psychological examination, I used self-rating stress scale test that is used by many hospitals. Also, I used Lazarus and Folkman’s scale (1984) to measure the aspect of stress response. To understand private’s style of managing stress when they are in the stressful situation, I used the measurement that Hye-Jin Shin (2002) validated self-report type questionnaire with Amirkhan’s (1990) Coping Strategy Indicator (CSI). Furthermore, I used CANS3000, which is produced by LAXTHA Inc. to conduct physiological measurement. As it analyzes the autonomic nervous system, it evaluates stress; for instance, it draws data of sympathetic and parasympathetic activity, autonomic nervous balance, stress resistance, heart load rate, heart function activity, and cardiac aging which are neurophysiologic indexes. For statistical analysis, I used SPSS computer program, and I operated frequency, percentage, correlation analysis and multiful regression analysis. To sum up, the followings are the conclusion of this study: First, art therapy has a positive effect on relieving psychological stress. Second, art therapy couldn’t have a meaningful effect on relieving physiological stress. Though the experience of art therapy showed a positive effect on physiological stress, its effect was not found from the reciprocal action between time and group. Therefore, it is difficult to conclude that there is a positive effect throughout media experience of art therapy; likewise, it is understood that positive effect on physiological stress is simply caused by the length of time. Third, art therapy has a positive effect on relieving stress as it makes people renew their understanding about the stress. In this study, participants had new understandings of their stress through art therapy, and those understandings could be classified into following four types: (1) retrospective type, (2) projective type, (3) expectative type, and (4) wrathful type. Through the reperception, they experienced positive effects of relieving their stress. In conclusion, accurate and various measurement as well as evaluation of the effects of art therapy should be accomplished to make it effective treatment strategy for a variety of people. Furthermore, it demands the development of program which considers characteristics of art therapy media, because people might recognize the experience of art therapy in different ways under the characteristics of media. Thus, I expect that development of art therapy program which considers the characteristics of patients and art media could realize more efficient art therapy.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/145781http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000411119
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > ARTS AND PHYSICAL EDUCATION(예체능학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE