195 0

고등학생들의 건강검진에 대한 인식

Title
고등학생들의 건강검진에 대한 인식
Other Titles
The High School Students' Perception of Health Examination
Author
조진희
Alternative Author(s)
Cho, Jin Hee
Advisor(s)
정문희
Issue Date
2009-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
ABSTRACT The High School Students��Perception of Health Examination Cho, Jin-Hee Department of Health Education The Graduate School of Education Hanyang University (Supervised by Professor Moon-Hee Jung) The health status in highschool-hood affects on the learning and is important as much as influencing on overall life. The unhealthy lifestyle, however, has been causing the onset pattern of various chronic degenerative disease to become low-aged and diverse. It poses importance to the health examination in highschool-hood which is just before adulthood. The purpose of this study, therefore, was to provide fundamental data required to improve efficiency of health examination by comparing and analyzing the both academic and vocational high school 1st grade students' knowledge about and attitude on health examination and their lifestyle. The subjects were a total of 791 students from a academic and a vocational high school located in Gyeong-gi-do, using total inspection, and the structured self-report questionnaires were given to them to collect data from 17th Nov. to 5th Dec. in 2008. 791 sets of data were analyzed using SAS 9.1.3 version. The academic high school students(A group) were 57.27%(n=453) while vocational high school students(B group) were 42.73%(n=338). There were differences in housing status, education level of parents, health status, using medical service, interests in health between two groups. In addition, there were differences in five questions related to health examination between two groups. The knowledge score about health examination of A group was statistically significantly higher than that of B group by 11.07 points (P<0.001). The attitude score about health examination of A group was statistically significantly higher than that of B group. The desired lifestyle score of A group was statistically significantly higher than that of B group by 10.87 points. The influential factors on the attitude on health examination in A group were the level of recognition of seriousness of suspicious diagnosis and the parents' level of interest in health. The influential factors on the attitude on health examination in B group were the level of recognition of seriousness of suspicious diagnosis, economic status, the parents' level of interest in health, and the level of subjective knowledge about health examination. The influential factors on the lifestyle in both group were the level of subjective health and the parents' level of interest in health. In addition, the level of subjective knowledge about health examination in B group was influential factor. The results of this study showed that there were significant difference in economic status between two groups and that the ratio of unhealthy lifestyle was higher in B group compared to A group. The B group has less knowledge about health examination and more negative attitude on health examination compared to A group, indicating that they has more risk of various disease later. It is considered that it is needed to develop school type-specific educational program for health examination and to promote perception about health examination through systematic health education and that collective effort of individual, family, and school to achieve those.; 국 문 요 지 고등학생 시기의 건강상태는 학습에 영향을 미치며 생애 전 과정의 생활을 좌우할 만큼 중요하다. 건강하지 못한 생활습관으로 인해 각종 만성퇴행성질환의 유병양상이 점차 저령화, 다양화되고 있다. 따라서 성인기의 바로 전 단계인 고등학생 시기의 건강검진은 중요한 의미를 갖는다. 이에 본 연구의 목적은 인문계와 전문계 고등학교 1학년 학생들의 건강검진에 대한 지식, 태도 및 생활습관을 비교분석하여 건강검진의 효율성을 높이는데 필요한 기초자료를 제공하고자 한다. 2008년 11월 17일부터 2008년 12월 5일까지 경기도내 인문계 1개교와 전문계 1개교 1학년 학생 전수를 대상으로 구조화된 자기보고형 설문지에 의해 조사하였으며 총 791명의 자료를 SAS 9.1.3 version으로 분석하였다. 연구대상자 791명 중 인문계는 453명으로 57.27%, 전문계는 338명으로 42.73%를 차지했으며 양 계열간 주거현황, 부 학력, 모 학력, 질병상태, 의료 이용, 건강관심도에 차이가 있었다. 또한 건강검진관련 특성의 경우 5문항 모 두에서 양 계열간 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 건강검진에 대한 지식 백분위 점수는 인문계가 전문계보다 11.07점 더 높았 으며 통계적으로 유의미한 차이가 있었다(P<0.001). 건강검진에 대한 태도 백 분위 점수와 바른생활습관 백분위 점수 또한 인문계가 전문계보다 더 높았으 며, 바른생활습관 백분위 점수는 인문계가 전문계보다 10.87점 더 높게 나타났 다. 건강검진 태도에 영향력 있는 변수로는 인문계의 경우 질환의심판정 심각성 인지정도와 부모의 건강관심도로 나타났으며, 전문계는 질환의심판정 심각성 인지정도와 가정의 경제수준, 부모의 건강관심도, 건강검진관련 질병에 대한 주관적 지식정도로 파악되었다. 생활습관에 영향력이 큰 변수는 인문계 및 전 문계 모두 주관적 건강정도와 부모의 건강관심도로 나타났으며, 전문계의 경 우는 그 외에도 건강검진관련 질병에 대한 주관적 지식정도가 영향력 있는 변 수로 나타났다. 본 연구 결과, 인문계와 전문계 고등학생들의 사회경제적 수준에 큰 차이가 있었으며, 건강하지 못한 생활습관을 하는 학생의 비율도 전문계 학생들이 더 높게 나타났다. 또한 전문계 학생들이 인문계 학생들보다 건강검진에 대한 지식이 낮고, 건강검진에 대한 태도가 부정적인 것으로 나타나 이로 인해 각종 질병발생의 위험 또한 전문계 학생들이 더 높을 것으로 예상된다. 따라서 향후 계열별 특성에 맞는 건강검진 교육 프로그램의 개발 및 체계적인 보건교육의 실시로 건강검진에 대한 인식을 높여나가는 것이 중요하며 이를 위해 개인, 가족, 학교가 함께 힘써야 할 것이다.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/144349http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000412210
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > SCIENCE AND MATHEMATICS(이학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE