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서울지역 중학생들의 식품첨가물에 대한 지식수준이 가공식품 구매에 미치는 영향

Title
서울지역 중학생들의 식품첨가물에 대한 지식수준이 가공식품 구매에 미치는 영향
Other Titles
Influence of Knowledge in Food Addictives on the Purchase Behaviors of Processed Foods for Middle School Students in Seoul
Author
정경화
Advisor(s)
신원선
Issue Date
2010-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 서울지역 중학생들의 식품첨가물의 인식 및 지식 정도와 가공식품 구매행동 조사를 바탕으로, 그 상관관계를 분석하여 올바른 식생활을 위한 식품첨가물에 대한 교육의 필요성을 인식하고 교육 내용에 대한 기초자료로 활용하는데 도움을 주고자 하였다. 서울시 소재 중학교에 재학 중인 남학생 96명(31.8%), 여학생 206명(68.2%)을 대상으로 수집된 자료를 사용하여 빈도분석, chi-square test, t-test, 일원분산분석(one-way ANOVA), Pearson coefficient correlation 등을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 식품첨가물에 대한 인식 및 지식을 조사한 결과 가공식품에 식품첨가물이 사용되고 있음에 대해 50.4%가 인지하고 있었으며, 식품첨가물의 필요성과 해로움에 대해선 5가지 식품첨가물 감미료, 보존료, 향미증진제, 착색료, 유화제에 대해 모두 부정적인 인식을 가지고 있었다. 또한 5가지 식품첨가물 각각에 대해, 사용된 가공식품의 종류나 각 식품첨가물의 종류 및 사용목적 관련 지식수준은 낮았다. 2. 가공식품 구매행동에서 주 1회 이상 가공식품을 구매하는 학생수가 75% 이상을 차지하였고, 구매장소는 주로 동네 슈퍼마켓으로 나타났다. 구매시간은 방과 후, 학원 수강 후에, 구매 이유로는 배가 고파서, 맛있어서라는 응답이 주로 많았다. 가공식품 구매 시 표시사항 확인 정도나 비싸도 식품첨가물이 없는 식품을 먹으려는 노력, 식품첨가물 포함 여부를 고려하는 정도는 낮았으며 학생들은 가공식품 구매시 맛과 가격을 가장 많이 고려하는 것으로 나타났다. 3. 학교별, 성별, 학년에 따른 식품첨가물 용도별 명칭에 대한 지식 정답률에서 성별에 따른 유의적 차이를 보이지 않았고, 학년에 따라서 3학년의 합산 점수가 1, 2학년에 비해 유의적으로 높은 것으로 나타났으며(p<0.05), 학교별로 유의적 차이가 있었다(p<0.001). 식품첨가물 관련 지식문제 10문항 정답률 조사결과에서는 10개 문항 합산 점수에서 학교에 따른 유의적 차이만 나타났다(p<0.01). 4. 식품첨가물에 대한 인식과 가공식품 구매행동의 상관관계를 살펴본 결과, 식품첨가물의 해로움에 대한 인식과 가공식품 구매시 표시사항을 확인하는 정도에 양의 상관관계가 존재하여(p<0.05) 해로움에 대한 인식이 높은 학생일수록 가공식품 구매시 표시사항을 확인하는 정도가 강하게 나타났으며, 식품첨가물 지식수준과 가공식품 구매행동 간의 관계에서는 지식수준이 높을수록 가공식품 구매시 표시사항 확인 관련 행동과 첨가물의 포함여부를 더 많이 고려하는 경향이 있는 상관관계를 나타냈다.(p<0.001) 5. 식품첨가물 교육에 대한 경험에 대한 조사에서는 65.6%의 학생이 경험이 없다고 응답해, 경험이 있는 학생(12.6%)보다 많았으며, 식품첨가물에 대한 정보 및 지식의 주 획득 경로는 대중매체로 나타났다. 교육의 필요성에 대해 필요하다는 의견이 그렇지 않다는 의견보다 많았으며, 식품첨가물의 안전성에 대해서 가장 필요하다고 생각하고 있었다. 그 외 식품첨가물의 종류, 허용량, 섭취량에 대해서도 필요하다는 응답(43~50%)이 더 많았다. 이상의 연구결과를 통해, 가공식품의 섭취를 피할수 없는 현실 속에서 학생들이 바람직한 가공식품 구매행동 및 습관을 가질 수 있도록 하기 위해 식품첨가물에 대한 올바른 지식을 갖추는 것이 더욱 필요하다고 생각된다. 이에 식품첨가물에 대한 학생들의 교육 수요도를 반영한 다양한 교육자료 및 방법의 개발과 교육 및 홍보가 필요하며, 학생들 스스로도 식품첨가물 관련 지식 및 안목을 기르는 데 관심을 가져야 할 것이다.; The purpose of this study was to analyze the correlation between knowledge about food additives and buying behavior and to realize the need of education about food additives for the sound dietary life of middle school students and also to help utilizing the results as a basic information of the education contents. the subjects of this study were selected as 96male, 206female middle school students located in seoul. The results of the study are as follows: 1. After the results of examining the perception&knowledge about food additives, 50.4% of the subjects were recognized that the food additives were used in processed food. In case of necessity and harm, all the subjects had a negative perception about 5 food additives; sweetener, preservative, flavor enhancer, colour and emulsifier. And the knowledge level about those 5 food additives was low. 2. In case of buying behavior of processed food, over 75% of the students were buying processed food more than 1 time per week and majority of them were buying it at the local supermarket. Most of them were buying those food after the school and the reason was because they were hungry or because it is delicious. The degree of consideration about the presence of food additives or the degree of verification about the products information was low. And it turned out that they consider the taste and price most. 3. In the percentage of correct answers for name by food additives usages depending on school, sex and grade, it showed no meaning differences depending on sex. And the total scores of third grade students are meaningfully higher than those of first and second grade students.(p<0.05). And it also showed meaning differences depending on schools(p<0.001). In the results of examining the percentage of correct answers for 10 knowledge questions related to food additives, the total scores of 10questions showed meaning differences only depending on school(p<0.01). 4. It showed positive meaning correlation that the more the students recognized about the harm of 5 food additives the more tendency of their checking on the products information(p<0.05). And in case of relationship between knowledge and buying behavior of processed food, it showed positive meaning correlation that the higher the students have the knowledge the higher tendency of behavior which considering the presence of 5 food additives and verifying the products information. 5. 65.5% of the subjects have never experienced the education about the food additives before. Majority of the subjects responded that the education is needed and they think that the most necessary education is about the safety of food additives. Other than that, the subjects who think that the education about the types of the food additives, tolerable amount and amount of intake is needed are 3~5 times more than those who think it's not necessary. It means that the perception of necessity about the education is high. Through this study, in the unavoidable reality of intake of processed food, it is needed that the enhancement of the level of knowledge about the food additives to have the sound habit or buying behavior of processed food based on proper information about food additives. Thus, the various education and PR activity that reflects the needs of the students about the food additives are needed.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/141862http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000415150
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GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > SCIENCE AND MATHEMATICS(이학계열) > Theses (Master)
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