역사적으로 은 수학자들 사이에 논란의 대상이었다. 세기에 을 형식적으로 받아들이는 형식 불역의 원리가 발생되면서 을 수로 간주하게 되었고, 수체계가 정립되었으며, 확장이 일어날 수 있는 계기가 되었다. 학생들이 형식적인 사고가 가능하게 되는 시기가 중등시기이며, 수 체계의 확장이 중등교육과정에서 이루어진다는 사실을 고려하면, 에 대한 이해는 중등교육과정에서 이루어져야 한다. 하지만 아직까지 은 초등교육과정에서만 다루어지고 있는 상황이다.
본 논문은 고등학생의 에 관한 인식을 알아보고, 오류를 분석하여 중등교육과정에서 에 대한 교육의 중요성을 제시하고자 한다.; Historically, mathematicians have disputed multiple aspects about the number zero. Zero was regarded as a number based on the principle of the permanence of equivalent forms appeared at the beginning of the 19th century. As a result, the number system that was limited to natural numbers was extended to integers. And this case is staring to make the world think of zero in formal concepts.
Most people develop abilities of formal reasoning when they become middle school students. And they learn to expand the number system during that time. But we are not dealing in detail with zero in the secondary curriculum.
In this thesis, we investigate the understanding of high school students about zero and analyze errors related to zero. As a result, the article suggests the importance of zero in secondary curriculum.