434 0

브람스 현악6중주 제1번의 분석 연구

Title
브람스 현악6중주 제1번의 분석 연구
Other Titles
An analysis of Johannes Brahms String Sextet No.1 in B♭major op.18
Author
한송이
Alternative Author(s)
Han, Song Yi
Advisor(s)
이성률
Issue Date
2011-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
브람스(Johannes Brahms, 1833~1897)는 낭만주의 시대의 작곡가로서 고전적 형식 안에서 그만의 다양한 낭만적 특징이 나타나는 작품을 많이 작곡하였다. 그의 초기 실내악 작품인 <현악6중주 제1번>에서도 그러한 성향이 드러난다. <현악6중주 제1번>은 현악4중주의 구성에 첼로와 비올라가 한 대씩 첨가되어 있다. 바이올린, 비올라, 첼로가 각 2대씩 구성되어 당시 보편적인 현악4중주에 비해 음향적으로 중저음이 강조된 작품이다. 이 곡의 분석을 통해 브람스 작품에 나타나는 특징인 “발전적 변주(Developing variation)"를 비롯한 낭만주의적 면모를 찾아볼 수 있었다. 당김음, 헤미올라 등의 리듬적 특징들과 화성적인 면에서는 반음계적 진행과 그를 통한 원거리 전조, 3, 6, 8도의 병진행 등의 특징들이 나타나 있었다. 이 곡은 총 4악장 구성으로 1악장은 고전양식에 의한 전형적인 소나타 형식으로 3개의 주제가 나타나는 특징이 있고, 주제 선율의 반복과 연장, 축소 등에 의해 전개되고, 모티브의 발전에 있어서 발전적 변주가 나타났다. 2악장은 변주곡 형식으로 주제와 6개의 변주로 이루어져 있다. 2악장에서도 주제 제시와 확장의 구조는 그대로 유지되며 다양한 리듬적 변주가 나타난다. 3악장은 스케르초 악장으로 스케르초 - 트리오 - 코다의 전형적인 틀을 보인다. 프레이즈 내에서 세부적 모티브의 모방 기법을 통해 전개되며, 그 모티브들의 발전, 변화, 축소의 모습을 보인다. 4악장은 론도 형식으로 A - B - A′- C – A′′ – B′ – A′′′ - 코다로 이루어져 있다. C부분을 소나타 형식의 발전부로, A′′ 이후의 전개는 재현부로 보아 ‘소나타론도형식’이라 할 수 있다. 고전적 양식에 기초한 이 곡은 형식 면에서의 새로운 시도는 없으나 브람스 고유의 특징이 잘 나타나 있었다. 모티브의 발전과 변화 재결합을 통해 작품에 통일성을 부여하였고 다양한 리듬의 제시 반음계적 진행 등 낭만적 요소가 곡 전반에 드러났다. 이 곡의 분석 결과 여러 낭만적 요소들과 브람스 음악에 드러나는 특징들이 모티브의 발전 등의 방법으로 인해 유기적으로 연관되어 있음을 알 수 있었고 그에 따라 곡에 대한 전반적인 이해와 실제 연주에 도움이 되었다. |Johannes Brahms (1833~1897), was a German composer in the Romantic period, composed many works which show romantic features within the structures of the Classical form. Such distinct features also appear in his String Sextet, which I have analyzed. String Sextet no.1 (2 violins, 2 violas, 2 cellos), which stands at the head of his chamber works, is put emphasized on bold tonal of violas and cellos more than String quartet, which was popular at that time. While analyzing it I could find his Romantic approach to music, which is called “Developing variation” appearing in his works, and the distinct features, such as syncopation, hemiola in rhythmic style, and the transposition to remote key and 3, 6 or 8-key parallel progression in harmonic style. The String Sextet has four movements. The first movement is typical Classical sonata in style and has three themes that are repeated, extended and reduced. The exposition of motif represents “Developing variation”. The second movement is variation form, which has one theme and six variations. It shows various variation while maintaining the exposition of theme and its developing structure. The third is Scherzo, which modulates its order as Scherzo – Trio – Coda. The last movement is Rondo style progressing in the form as A – B - A′ – C – A′′′ and Coda. This could be called Sonata-rondo form if C is the development section of sonata form and the progression after A′′ is the exposition. This Sextet, which is rooted in the style of the Classical period, has no new challenge in the structure however it represents the distinct features of Brahms. It has unification in its motif development, and the various rhythms or chromatic scales show Romantic approach to the music itself. I have found, as the result of my analyzing, there is close relationship between some Romantic approach to music and the characteristic issues of Brahms’ in the way how it developing its motifs, and this have made me understand his music and how to play it.; Johannes Brahms (1833~1897), was a German composer in the Romantic period, composed many works which show romantic features within the structures of the Classical form. Such distinct features also appear in his String Sextet, which I have analyzed. String Sextet no.1 (2 violins, 2 violas, 2 cellos), which stands at the head of his chamber works, is put emphasized on bold tonal of violas and cellos more than String quartet, which was popular at that time. While analyzing it I could find his Romantic approach to music, which is called “Developing variation” appearing in his works, and the distinct features, such as syncopation, hemiola in rhythmic style, and the transposition to remote key and 3, 6 or 8-key parallel progression in harmonic style. The String Sextet has four movements. The first movement is typical Classical sonata in style and has three themes that are repeated, extended and reduced. The exposition of motif represents “Developing variation”. The second movement is variation form, which has one theme and six variations. It shows various variation while maintaining the exposition of theme and its developing structure. The third is Scherzo, which modulates its order as Scherzo –
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/140146http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000416378
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > MUSIC(음악학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE