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스마트폰 게임의 사용자 유인 요인 연구

Title
스마트폰 게임의 사용자 유인 요인 연구
Author
백성미
Advisor(s)
박상천
Issue Date
2013-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 논문은 스마트폰 게임의 사용자 유인 요인 분석에 주요 목적이 있다. 스마트폰 게임 중 사용자가 많은 상위 콘텐츠인 <앵그리 버드>, <팔라독>, <인피니티 블레이드> 중심으로 외부 유인 요인과 내부 유인 요인으로 나누어 분석해 보고자 하였다. 스마트폰 게임의 외부 유인 요인 항목은 명성, 홍보·광고, 가격, 그래픽, 사용자 평가, 개인의 사회적 네트워크를 통한 추천, 정보 요인으로 도출하였다. 스마트폰 게임의 내부 유인 요인 항목은 인터페이스, 캐릭터 디자인, 스토리, 사운드의 네 가지 항목으로 선정하였다. 사용자들이 특정 게임을 선택하게 하는 외부 유인 요인 분석을 통해 앞으로 스마트폰 게임의 마케팅에서 어떠한 점을 고려해야 하는지에 대한 시사점을 주고, 내부 유인 요인 분석을 통해 사용자들이 지속적으로 게임을 사용하게 하는 요소들이 무엇인지 찾아냄으로써 게임 개발 시 고려할 요소들에 대한 시사점을 제시하고자 하였다. 외부 요인 분석 결과 명성, 홍보·광고, 가격의 차별성, 사용자 평가, 추천, 정보요인이 모두 활발하게 이루어지고 있음을 알 수 있었다. 내부 유인 요인 분석 결과 1.<앵그리 버드>, <팔라독>, <인피니티 블레이드>는 세부적으로 다른 인터페이스를 가지고 있지만 모두 인터페이스 과정에서 디바이스의 변화에 맞게 최적화되었다고 판단되었다. 2.캐릭터 디자인의 경우 <앵그리 버드>는 즉각적으로 알아보기 쉽게 가시화되어 구성되어졌으며 <팔라독>은 동물 캐릭터가 주축을 이루며 인간에게 친숙한 이미지로 의인화되어 구현되어졌다. <인피니티 블레이드>는 아이템을 구매하면 장착되어 캐릭터에 반영되는 형태로 PC게임에서 등장하는 캐릭터 외형의 변형을 추구하였다. 이와 같은 차이가 있지만 캐릭터 디자인은 전체적으로 캐주얼 게임의 특성에 부합하여 구성되어졌음을 확인할 수 있었다. 3.스마트폰 게임은 PC게임처럼 방대한 양의 스토리를 구사하기 어려기 때문에 스토리 전달의 한계가 있다. 세 게임은 이러한 단점을 보완하기 위해 동영상을 이용해 사용자에게 스토리를 전달하였다. 특히 <앵그리 버드>는 스마트폰의 네트워크성을 활용하여 유튜브와 연동되며 스토리를 외부로 확장시키는 특징을 가지고 있다. 4. 연구대상 게임의 배경음악은 스토리의 진행을 보완해주며 공간적 배경을 설명해주는 역할을 하는 것으로 파악되었다. 모두 효과음이 뚜렷하게 쓰이고 있으며 게임 분위기에 맞는 사운드를 효과적으로 구사하고자 하였다. 음향은 다채롭지만 반복성이 강하기 때문에 주로 표현되는 사운드는 한정되어있다. 스마트폰 게임 시장은 성장하고 있으며 국내 스마트폰 게임의 질적 상승도 함께 이루어지고 있다. 본 연구의 사용자 유인 요인 분석이 국내 스마트폰 게임의 연구 향상에 기여되기를 바란다. 주제어: 사용자 유인 요인, 내부 유인, 외부 유인, 스마트폰 게임, 지속성, 상위 콘텐츠, 게임 애플리케이션.| The main object of this study is to identify the main factor in smart phone games that draws users. , , and are the examples of top contents with high number of users. The research will be focusing on these three games, and will be analyzed in two different factors; exterior attraction, and interior attraction. Provisions of exterior attraction has been drawn out as following; reputation, publicity·marketing, price, graphic, user's review, recommendation made in person, and information. Provisions of interior attraction has been drawn out in four categories; interface, character design, story, and sound. Implications will be given on what needs to be considered in smart phone game's marketing, based on the analysis of exterior attraction that makes users to choose certain games, and analysis of interior attraction to find the factors which makes users to constantly play the game. The result of analyzing the exterior attraction was that all of the following has to be active; reputation, publicity·marketing, price difference, user's review, recommendation, and information. Result of analyzing the interior attraction was; 1. , , and share a different interface in details, but was considered that the interface was suitable for the changes of cellular device; 2. character design wise, is very easy to recognize and gives a familiar feeling to human by using animal characters in game. went for character's exterior changes based on the items which the character wears or uses. There are some differences from game to game, but over-all character design has been formed, based on the characteristic of casual game; 3. it's hard for a smart phone game to have a vest amount of story like PC games. These three games used a video to deliver the story to users and also to backup the weakness of smart phone game's story delivering ability. Especially used the cellular device's network and pairing the device with 'youtube' to expand and share the story with the others; 4. the BGM(background music) of these games complement the progress of the story and also to explain the spacial background. All of these games use the sound effects very clearly and sounds are being used effectively based on the mood of the game. Various sounds are being used, but mainly used sounds are limited due to repetitiveness of certain sounds. Smart phone game market is still growing, as well as the quality of domestic smart phone games. Hope this study of the main factors that draws users somehow contribute to the domestic smart phone game's research advancement. Keyword: User attracting factor, interior attraction, exterior attraction, smart phone game, continuity, top contents, game application.; The main object of this study is to identify the main factor in smart phone games that draws users. , , and are the examples of top contents with high number of users. The research will be focusing on these three games, and will be analyzed in two different factors
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/134293http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000421537
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