463 0

J.S.바흐의 다양한 리토르넬로 형식 《B 단조 미사》를 중심으로

Title
J.S.바흐의 다양한 리토르넬로 형식 《B 단조 미사》를 중심으로
Other Titles
Various Ritornello Forms in J.S.Bach's B minor Mass
Author
박은영
Advisor(s)
정경영
Issue Date
2013-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
국문요지 J.S.바흐는 후기바로크를 대표하는 작곡가일 뿐 아니라 오늘날까지도 서양 예술 음악의 역사에서 대단히 중요한 인물로 여겨지고 있다. 이러한 바흐의 위상은 그가 당대의 여러 양식과 기법에 능숙하였다는 점에도 기인하지만, 무엇보다도 그러한 양식과 기법을 자신만의 방식으로 이해하고 융합하며 독창적으로 전개하는 능력에 기인한다. 이 논문에서 중점적으로 다룰 리토르넬로 기법 혹은 리토르넬로 형식은 일반적으로 이탈리아 비발디의 기악 협주곡에서 그 맥을 형성하는데, 바흐는 다른 문맥 즉, 성악곡에도 리토르넬로를 도입하여 그의 무한한 음악적 상상력을 발휘하여 새로운 리토르넬로 형식을 창조해 나가고 있다. 이러한 바흐의 리토르넬로 형식을 살펴보기 위하여 바흐의 원숙한 작곡기법이 집대성되어 있는《B단조 미사》에서 나타난 다양한 리토르넬로 형식을 세 가지로 분류하여 분석하였다. 먼저 비발디의 원류를 근간으로 하는 ‘고전적 리토르넬로’, 두 번째는 ‘여러 가지 형식과 결합한 리토르넬로 형식’으로 이것은 각각 다 카포 아리아와 결합한 리토르넬로, 변주적 리토르넬로, 춤곡 형식과 결합한 리토르넬로로 나누어진다. 마지막으로 리토르넬로의 원형이 쉽게 드러나지 않는 ‘숨겨진 리토르넬로’ 로 분류하였다. 그러나 이 논문의 목적은 바흐의 리토르넬로 형식을 분석하는데 그치는 것이 아니라 바흐가 이를 통하여 이루고자 한 본질은 무엇인지 밝혀내는데 있다. 바흐는 비발디의 리토르넬로에 영향을 받았지만, 단순히 그 형식을 넘어서 음악작품을 구성하는 방식 그 자체를 습득하였던 것이다. 다시 말해 바흐는 리토르넬로 형식을 통하여 음악적으로 사고하는 법을 갖추었으며, 음악적 재료들을 자유자재로 전개해 나가는 바흐만의 창의적인 작곡방식을 이룩하고 있다.|ABSTRACT Various Ritornello Forms in J.S.Bach’s B-minor Mass Eun-Young Park Department of Music The Graduate School Hanyang University J.S. Bach is a composer who represents the baroque era and historical reputation of his music has been greatly esteemed until today. Behind his esteemed reputation is his unique compositional procedure. In particular, Bach liberally composes work by utilizing the ritornello technique, or ritornello forms, his tool of unfolding musical work. In general, ritornello forms a context from Vivaldi’s instrumental concertos, but Bach, creating a new ritornello form out of his infinite musical imaginations, introduces the ritornello procedure in his vocal work. In order to examine Bach’s ritornello forms, I categorize three forms of ritornello forms present in Bach’s b-minor mass where his mature composing method is reflected. The first category is the 'classical' ritornello, which is based on Vivaldian foundation. The second category is the ritornello form that is merged from multiple forms, that can be divided as 1) the ritornello mixed with da capo aria, 2) the variational ritornello, and 3) the ritornello mixed with dance-style forms. Last category is 'hidden' ritornello which does not easily reveal the original form of ritornello. This paper not only analyzes J.S.Bach’s ritornello procedure, but also attempts to reveal what Bach wanted to achieve with the ritornello form. Bach was influenced by Vivaldian ritornello, but he learned the style of composing musical works beyond the ritornello form. In other words, Bach achieved a method of musical thinking through the ritornello form, and created his own style of liberally presenting musical materials.; ABSTRACT Various Ritornello Forms in J.S.Bach’s B-minor Mass Eun-Young Park Department of Music The Graduate School Hanyang University J.S. Bach is a composer who represents the baroque era and historical reputation of his music has been greatly esteemed until today. Behind his esteemed reputation is his unique compositional procedure. In particular, Bach liberally composes work by utilizing the ritornello technique, or ritornello forms, his tool of unfolding musical work. In general, ritornello forms a context from Vivaldi’s instrumental concertos, but Bach, creating a new ritornello form out of his infinite musical imaginations, introduces the ritornello procedure in his vocal work. In order to examine Bach’s ritornello forms, I categorize three forms of ritornello forms present in Bach’s b-minor mass where his mature composing method is reflected. The first category is the 'classical' ritornello, which is based on Vivaldian foundation. The second category is the ritornello form that is merged from multiple forms, that can be divided as 1) the ritornello mixed with da capo aria, 2) the variational ritornello, and 3) the ritornello mixed with dance-style forms. Last category is 'hidden' ritornello which does not easily reveal the original form of ritornello. This paper not only analyzes J.S.Bach’s ritornello procedure, but also attempts to reveal what Bach wanted to achieve with the ritornello form. Bach was influenced by Vivaldian ritornello, but he learned the style of composing musical works beyond the ritornello form. In other words, Bach achieved a method of musical thinking through the ritornello form, and created his own style of liberally presenting musical materials.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/133026http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000422259
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > MUSIC(음악학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE