417 0

브랜드 아이덴티티를 활용한 지역축제 발전방안 연구

Title
브랜드 아이덴티티를 활용한 지역축제 발전방안 연구
Author
김정아
Advisor(s)
김영재
Issue Date
2013-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
국가 간 경계가 모호해지고 도시 경쟁력이 강조되는 시대에서 도시브랜드는 국가경쟁력을 결정짓는 핵심적인 요소이다. 전 세계는 도시를 주목하고 있으며 각 도시들은 자신들만의 경쟁력을 갖기 위하여 도시 브랜드를 형성하려고 한다. 도시 브랜드를 만들기 위해서는 도시의 아이덴티티에 대해서 잘 이해하고 있어야 하며, 또한 효과적인 방법을 통하여 아이덴티티를 전달해야 한다. 본 연구에서는 이 전달의 방법으로 축제를 선정하였으며 울산시 고래축제 사례를 중심으로 연구를 진행하였다. 본 연구에서는 데이비드 아커의 브랜드 아이덴티티 시스템을 활용하여 울산시의 브랜드 아이덴티티를 분석하였다. 그 결과 울산시의 핵심 브랜드 아이덴티티는 1) 산업수도, 2) 젊은 도시, 3) 친환경 도시임을 알 수 있었다. 그리고 이를 전달하는 확장 브랜드 아이덴티티로 1) 고래, 2) 바다, 3) 해돋이를 선택하였다. 이러한 울산시의 브랜드 아이덴티티를 활용하여 울산고래축제를 살펴보았을 때 몇 가지 한계점과 발전방안을 도출해낼 수 있었다. 첫째, 아이덴티티가 담긴 명확한 주제가 없었다. 축제가 지향하는 비전과 목표를 명확히 하고 그에 따른 주제를 설정해 이를 프로그램에 반영 시켜야 브랜드 아이덴티티를 효과적으로 전달할 수 있다. 둘째, ‘친환경 도시’ 아이덴티티를 전달할 수 있는 교육 프로그램이 부족하였다. 교육프로그램은 직접적으로 축제의 메시지를 전달할 수 있는 효과적인 창구이며 도시 내·외의 학생들을 유입할 수 있는 프로그램이다. 따라서 학생들의 관심을 유발할 수 있는 체험형 교육프로그램이나 멀티미디어를 활용한 교육프로그램을 개발해야한다. 마지막으로 ‘친환경 도시’아이덴티티를 보유한 프로그램 수가 부족하였다. 축제의 정체성을 강화시키고 도시의 대표축제로서 자리를 확고히 하기 위해서는 고래의 상징성과 가치를 부각시킬 수 있는 프로그램을 개발해야할 것이다. 이러한 연구의 결과로 울산시의 브랜드 자산을 확인하고 울산고래축제의 나아갈 방향에 대해서 알 수 있었다. 또한 울산시는 축제를 통하여 자신들의 브랜드 가치를 효과적으로 전달할 수 있으며, 울산고래축제 역시 울산시 브랜드 자산으로서의 기능을 확인하고 지역축제로서의 가치를 높일 수 있는 기회가 될 것이다.| City branding is the key element at a time of blurred boundaries between nations with emphasized city competitiveness. The whole world is focusing on cities and each cities try to make city brand for their own city competitiveness. To enhance city brand, they should understand the identity of their city and they should communicate the identity using efficient method. In this study, I was selected to the festival this delivery method and I conduct a study focusing on Ulsan Whale Festival case. I analyzed the brand identity of Ulsan by using the Brand Identity System of David Aaker. As a result, the Core Brands Identities of Ulsan City, they are 1) ​​Industry Capital, 2) Young City, 3) Eco-city. And Extender Identities are 1) Whale, 2) Sea, 3) Sunrise. When I studied the Ulsan Whale Festival using those Brand Identities of Ulsan, I found out some points at issue and development plans. First of all, the festival has not a clear theme with the identities. The festival clarifies the aimed vision and goal, set a theme according as it. And then the festival should be reflected it in the program. Second, Education program that communicate the identity of the "Eco-city" to consumer is missing. Education program is the efficient way to communicate the festival’s message directly, and it could attract many students inside and outside. Therefore, it should develop educational programs that utilize multimedia and interactive educational program that allows students to raise awareness. Finally, programs with identity‘Eco-city’are not enough. In order to strengthen the identity of the festival, and to consolidate its position as a representative festival of the city, the festival will have to develop a program to emphasis the Whale’s value and symbolism. The results of these studies, I was able to look at the brand assets of Ulsan, and know about the vision of Ulsan Whale Festival. Through festivals, it is possible to effectively communicate brand value themselves Ulsan, will be a chance to increase the value of Ulsan Whale Festival as the local festival.; City branding is the key element at a time of blurred boundaries between nations with emphasized city competitiveness. The whole world is focusing on cities and each cities try to make city brand for their own city competitiveness. To enhance city brand, they should understand the identity of their city and they should communicate the identity using efficient method. In this study, I was selected to the festival this delivery method and I conduct a study focusing on Ulsan Whale Festival case. I analyzed the brand identity of Ulsan by using the Brand Identity System of David Aaker. As a result, the Core Brands Identities of Ulsan City, they are 1) ​​Industry Capital, 2) Young City, 3) Eco-city. And Extender Identities are 1) Whale, 2) Sea, 3) Sunrise. When I studied the Ulsan Whale Festival using those Brand Identities of Ulsan, I found out some points at issue and development plans. First of all, the festival has not a clear theme with the identities. The festival clarifies the aimed vision and goal, set a theme according as it. And then the festival should be reflected it in the program. Second, Education program that communicate the identity of the "Eco-city" to consumer is missing. Education program is the efficient way to communicate the festival’s message directly, and it could attract many students inside and outside. Therefore, it should develop educational programs that utilize multimedia and interactive educational program that allows students to raise awareness. Finally, programs with identity‘Eco-city’are not enough. In order to strengthen the identity of the festival, and to consolidate its position as a representative festival of the city, the festival will have to develop a program to emphasis the Whale’s value and symbolism. The results of these studies, I was able to look at the brand assets of Ulsan, and know about the vision of Ulsan Whale Festival. Through festivals, it is possible to effectively communicate brand value themselves Ulsan, will be a chance to increase the value of Ulsan Whale Festival as the local festival.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/132552http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000422591
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > CULTURE CONTENTS(문화콘텐츠학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE