198 0

SNS 기반의 협력학습에서 사고를 촉진하기 위한 질문전략이 논증의 질 및 협력부하에 미치는 영향

Title
SNS 기반의 협력학습에서 사고를 촉진하기 위한 질문전략이 논증의 질 및 협력부하에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Thought-Provoking Questioning Strategies on the Quality of Argumentation and the Collaboration Load in SNS Based Collaborative Learning
Author
엄림
Alternative Author(s)
YAN LIN
Advisor(s)
김동식
Issue Date
2014-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 SNS 기반의 협력학습에서 사고를 촉진하기 위한 질문전략이 논증의 질 및 협력부하에 미치는 영향을 알아보고자 하는 것을 목적으로 한다. 또한 협력부하 측면에서 학습자의 인지 구조에 적합한 학습 지원 전략이 무엇인지 알아보고자 한다. 보통의 학습자들은 효과적인 상호작용 방법을 모르는 경우가 많기 때문에 협력 학습 상황에서 대화 내용에 깊이가 없거나 주제와 상관없는 경우가 많다. 따라서 협력 학습 상황에서 질 높은 논증 활동이 이루어지기 어려운 문제가 있다. 본 연구에서는 SNS 기반의 협력학습에서 학습자 간의 논증의 질을 높이기 위해 학습자의 사고를 촉진할 수 있는 질문전략을 제공하였다. 본 연구에서는 다음과 같은 연구 문제를 알아보고자 한다. 첫째, SNS 기반의 협력학습에서 사고를 촉진하기 위한 질문전략이 논증의 질에 어떠한 영향을 미치는지를 검증하고자 하였다. 둘째, SNS 기반의 협력학습에서 사고를 촉진하기 위한 질문전략이 협력부하에 어떠한 영향을 미치는지를 분석하고자 하였다. 이를 위해 사고를 촉진하기 위한 질문전략을 TPQ 프롬프터의 제시 여부와 제시 시기로 구분하였다. 그리고 사고를 촉진하기 위한 질문의 제시 시기는 학습내용 제시 전과 학습내용 제시 후로 구분하여 제공하였다. 또한 SNS 기반으로 온라인 협력학습 환경을 제공해줄 수 있는 BAND를 이용하여 학습자들의 대화 내용을 통한 집단 논증활동 수준 측정과 개인 학습결과물 평가를 통한 논증의 질을 살펴보았다. 그리고 협력부하 발생수준을 분석하고자 자기보고식 측정 방법을 통해 협력부하의 요인별(몰입, 환경용이성, 결과 만족도, 과정 만족도, 과제 난이도, 정신적 노력, 과제 부담) 수준을 측정하였다. 결과는 다음과 같다. 첫째, 사고를 촉진하기 위한 질문전략이 논증의 질에 미치는 영향에 대해서 분석한 결과, 개인 차원에서는 TPQ 프롬프터의 제시 여부와 제시 시기에 따라 개인 논증 기술 수준은 집단 간의 유의한 차이는 나타나지 않았다. 하지만 집단 차원에서는 TPQ 프롬프터의 제시 여부와 제시 시기에 따라 집단 논증활동 수준이 집단 간의 유의한 차이는 나타났다. 따라서, TPQ 프롬프터의 제시 여부에 따라 집단 논증의 질에 차이가 있음을 알 수 있으며, 이는 TPQ 프롬프터를 제시하는 것이 TPQ 프롬프터를 제시하지 않는 것보다 집단 논증의 질을 높일 수 있도록 도움이 되는 것임을 시사한다. 또한 학습내용 제시 전에 TPQ 프롬프터를 제시하는 것이 학습내용 제시 후에 TPQ 프롬프터를 제시하는 것보다 질문 수준과 집단 논증활동 수준을 높임으로써 협력학습 논증의 질을 향상시키는 것에 더 효과적임을 알 수 있다. 둘째, 사고를 촉진하기 위한 질문전략이 학습자의 협력부하에 미치는 영향에 대해 분석한 결과, TPQ 프롬프터의 제시 여부와 제시 시기에 따라 협력부하의 수준은 집단 간 유의한 차이가 나타났다. 구체적으로 살펴보면 협력부하 7개의 하위 요인 중 특히 몰입 정도에서 유의한 차이가 나타났으며, TPQ 프롬프터를 학습내용 제시 전에 제시 받은 집단이 TPQ 프롬프터를 학습내용 제시 후에 제시 받은 집단과 TPQ 프롬프터를 제시 받지 않은 집단보다는 협력학습 과정에서 수행 과제에 더 많은 주의를 집중하고 더 긍정적 정서를 경험한 것으로 나타났다. 결과를 종합해보면, 학습자들은 TPQ 프롬프터를 제시 받는 것이 학습에 대한 이해도를 높여 논증의 질을 높일 수 있는 유용한 학습 지원 전략이라고 인식하였다. 또한 TPQ 프롬프터를 학습내용 제시 전에 제시하는 것이 학습과 관련이 없는 불필요한 정신적 노력을 감소시켜 학습자가 학습에 몰입할 수 있도록 하며 보다 더 질 높은 논증활동이 이루어질 수 있도록 하였다.| The purpose of this study is to investigate the effects of thought-provoking questioning strategies on the quality of argumentation and the collaboration load in SNS based collaborative learning and find the suitable strategy for learners' cognitive structure. During SNS based collaborative learning, learners usually do not know how to interact with each other effectively, so it is so hard for them to do the active communication and the high-quality argumentation. In order to overcome these problems, this study assumed that thought-provoking questioning strategies are the ways that can not only promote learners' thinking and cognitive elaboration but also enhance the quality of argumentation. In this study, the first research question is what the impact of thought-provoking questioning strategies on the quality of argumentation in SNS based collaborative learning is. The second research question is what the impact of thought-provoking questioning strategies on the collaboration load in SNS based collaborative learning is. 72 participants were randomly assigned into 3 groups(without TPQ prompt, present TPQ prompt before learning task, present TPQ prompt after learning task). The quality of argumentation was analysed by both of individual report(quality of individual argumentation) and the chat record happened in “NAVER BAND” which is the SNS based collaborative learning environment(quality of group argumentation). Collaborative load was assessed by self-report questionnaire after collaborative learning. According to the result of analysing the chat record, there was significant difference on the quality of group argumentation among 3 groups. Specifically, the group presented TPQ prompt before learning task was significantly higher than the group without TPQ prompt and the group presented TPQ prompt after learning task on the quality of group argumentation. The strategy which is presenting TPQ prompt to learners before learning task was the most effects on promoting the quality of group argumentation. But regarding the result of the individual report, there was no significant difference on the quality of individual argumentation. Regarding collaborative load, the group presented TPQ prompt before learning task was significantly higher than the group without TPQ prompt and the group presented TPQ prompt after learning task in immersion. But there was no significant difference among 3 groups in the other 6 factors of collaborative load. Thus, the strategy which is presenting TPQ prompt to learners before learning task can be considered to help learners to reduce unnecessary collaborative load and promote germane collaborative load.; The purpose of this study is to investigate the effects of thought-provoking questioning strategies on the quality of argumentation and the collaboration load in SNS based collaborative learning and find the suitable strategy for learners' cognitive structure. During SNS based collaborative learning, learners usually do not know how to interact with each other effectively, so it is so hard for them to do the active communication and the high-quality argumentation. In order to overcome these problems, this study assumed that thought-provoking questioning strategies are the ways that can not only promote learners' thinking and cognitive elaboration but also enhance the quality of argumentation. In this study, the first research question is what the impact of thought-provoking questioning strategies on the quality of argumentation in SNS based collaborative learning is. The second research question is what the impact of thought-provoking questioning strategies on the collaboration load in SNS based collaborative learning is. 72 participants were randomly assigned into 3 groups(without TPQ prompt, present TPQ prompt before learning task, present TPQ prompt after learning task). The quality of argumentation was analysed by both of individual report(quality of individual argumentation) and the chat record happened in “NAVER BAND” which is the SNS based collaborative learning environment(quality of group argumentation). Collaborative load was assessed by self-report questionnaire after collaborative learning. According to the result of analysing the chat record, there was significant difference on the quality of group argumentation among 3 groups. Specifically, the group presented TPQ prompt before learning task was significantly higher than the group without TPQ prompt and the group presented TPQ prompt after learning task on the quality of group argumentation. The strategy which is presenting TPQ prompt to learners before learning task was the most effects on promoting the quality of group argumentation. But regarding the result of the individual report, there was no significant difference on the quality of individual argumentation. Regarding collaborative load, the group presented TPQ prompt before learning task was significantly higher than the group without TPQ prompt and the group presented TPQ prompt after learning task in immersion. But there was no significant difference among 3 groups in the other 6 factors of collaborative load. Thus, the strategy which is presenting TPQ prompt to learners before learning task can be considered to help learners to reduce unnecessary collaborative load and promote germane collaborative load.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/130108http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000424790
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > EDUCATIONAL TECHNOLOGY(교육공학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE