454 0

베트남장단과 한국장단 비교연구

Title
베트남장단과 한국장단 비교연구
Other Titles
A Comparative Study of Vietnamese and Korean Jangdan (Rhythmic Cycles)
Author
레화이프엉
Alternative Author(s)
LeHoaiPhuong
Advisor(s)
안성우
Issue Date
2016-02
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
국 문 초 록 본 연구의 목적은 베트남과 한국의 타악기 비교와 장단 비교를 중점적으로 살펴보는 것이다. 이를 위해 우선 베트남에서 사용되는 타악기의 주법과 특징에 대한 이해가 있어야 하며 베트남 장단의 패턴과 특징에 대한 정리가 선행되어야 할 것이다. 그 후에 이를 바탕으로 한국의 장단과 비교·분석하고자 한다. 이러한 연구는 지금껏 정리되지 않았던 베트남의 타악기와 장단에 대한 이해를 도우며 장단의 패턴 분류와 특징을 체계화하는 데 의의가 있다. 아울러 베트남과 한국의 음악을 상호 이해하는데 길잡이가 될 것이다. 이러한 연구를 위하여 베트남과 한국의 타악기를 살펴보고 베트남과 유사한 한국의 장단에 대해 비교·분석하였다. 그 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 베트남과 한국의 타악기 비교에서는 유사한 악기 총 8가지를 비교해 보았는데 그 결과는 다음과 같다. 한국과 베트남 양국의 북 종류 중 비교가능한 악기는 트롱따이(Tr?ng đ?i)와 진고, 트롱땅사인(Tr?ng Tang Sanh)과 장구, 트롱까이(Tr?ng Cai)와 풍물북 등이 있다. 이 중 트롱따이와 진고는 궁중음악에 사용되며, 유래, 크기, 연주자세가 유사함을 알 수 있었다. 특히 본 연구를 통해 트롱땅사인과 장구는 그 유래, 모양, 연주자세, 연주방법에 있어 유사점이 많음을 알 수 있었다. 한편 트롱까이와 풍물북은 그 크기, 연주자세, 연주법에서 차이점이 발견되었다. 놋쇠악기 종류는 총 4종으로 타인라(Thanh La)와 꽹과리, 지엥(Chieng)과 징, 잡조아(Ch?p Choa)와 자바라, 주옹밧(Chuong Bat)과 정주를 비교하였다. 이 악기들의 크기와 연주법, 사용하는 음악에 있어 유사점이 많았지만 지엥과 징은 크기에 있어서 차이가 있었다. 특히 지엥은 여러 개의 악기를 합주형식으로 함께 연주하는 특징이 있는 반면, 징은 악기 자체로 음악을 반주하거나 연주한다는 차이점이 있었다. 쎄인띠엔(Xenh Ti?n)과 박은 모양과 궁중음악에 사용되는 음악에 있어 유사한 점이 있지만 연주하는 방식에 있어서는 차이점이 큰 것을 알 수 있었다. 둘째, 베트남의 긴(Kinh), 짬(Ch?m), 까오란(Cao Lan) 민족음악에서 사용되는 24가지 장단의 기본장단 및 맺는 장단의 특징을 살펴본 결과, 2박자 장단은 그 안에 4박자로 구성된 형태가 많았다. 그 장단의 특징은 주로 즉흥적으로 연주하며 장단의 길이 일정하지 않은 점이 지적되었다. 베트남 음악의 경우 자유리듬으로 연주한 후에 본격적으로 장단을 시작하는 경우가 많으며 당김음이 많음을 알 수 있었다. 또한 대부분 못 갖춘마디로 시작하며 맺는 장단은 한 박을 더 추가해 연주하는 특징을 지니고 있다. 셋째, 베트남장단과 유사한 한국의 장단을 총 10종으로 짝을 지어 그 형태를 비교하였다. 먼저 4박 장단으로 닙도이(Nh?p đoi)와 경기당악, 뽀당커(Potangkho)와 휘모리를 비교하였다. 5박 장단은 짐가우(Chim Gau)와 삼오1장을 유사한 장단으로서 비교하였다. 8박 장단은 빠드라보(Patrapo)와 부정놀이, 풍브우(Ph?ng V?)와 오니섭채, 차자(Chaza)와 동살풀이가 있었다. 12박 장단으로는 띠우도뭉응와(Tiu đo Mung Ngoa)와 중모리, 그리고 16박 장단은 무아란(Mua Lan)과 별달거리를 비교하였다. 혼합박 장단은 응우리엔(Ng? Lien)과 엇모리 및 간파귀나자이(Can Pha Qu? Nha Chay)와 세마치 장단을 각각 비교하였다. 또한 베트남과 한국의 장단을 비교하여 유사한 점과 차이점을 발견할 수 있었다. 유사한 점으로는 두 장단이 같은 박 구조의 장단이라면 비슷한 리듬꼴이 많이 출현한다는 사실과, 한 장단 안에서 비슷한 패턴이 계속해서 변주되는 모습이 두 장단 모두 동일하게 나타나는 사실 등이었다. 차이점으로는 베트남 장단이 못갖춘마디로 시작하는 장단이 있는데 반해 한국장단은 못갖춘마디 장단이 없었다. 또한 한국장단은 시작할 때 모두 ‘합’장단으로 시작했으나 베트남장단은 그렇지 않은 경우가 많이 발견되었다. |A Comparative Study of Vietnamese and Korean Jangdan (Rhythmic Cycles) LE, HOAI PHUONG Department of Musicology The Graduate School Hanyang University This thesis aims to compare the percussions and jangdan (rhythmic cycles) of Vietnam and South Korea. To this end, this study examine the main techniques and features of Vietnam’s percussion instruments, and the patterns and characteristics of Vietnam’s jangdan. Then, it compare these with the jangdan of Korea. This research is significant in that, by providing a systematic classification of the patterns and characteristics of Vietnamese jangdan, it can help to understand the percussions and jangdan of Vietnam, these being not yet adequately discussed in existing studies, and in that it can promote a mutual understanding for music of Vietnam and Korea. First, this study compares eight similar instruments of Vietnam and South Korea. Regarding the drum, the instruments available for comparison are trongdai and jingo, trongtangsanh and janggu, and trongcai and pungmulbuk. trongdai and jingo are used for court music. There are many similarities between trongtangsanh and janggu in the origin, appearance, and playing posture. On the other hand, there are differences regarding size, playing posture, and playing techniques between trongcai and pungmulbuk. The brass available for comparison are thanhla and ggaengwari, chieng and jing, chapchoa and jabara, and chuongbat and jeongju. On the surface, these instruments are similar in terms of size, playing techniques, and music for which they are played. On closer examination, however, chieng and jing are different in size. Especially, whereas chieng is expected to be played along with several instruments, jing can accompany or play independently. SenhTien and pak are similar in terms of appearance and both instruments are used for court music. But their playing techniques display a significant difference. Second, this research examines the characteristics of the twenty-four basic forms jangdan that are used in folk music from Kinh, Cham, and CaoLan ethnic groups in Vietnam. Two- sub-divided units consists, mostly, of four beats. The rhythms are mainly improvised, and are not steady in respect to length. Vietnamese music mostly begins with a free rhythm, and develops as a full-scale form, often using a syncopated rhythm. In addition, it begins with an incomplete bar, and the closing jangdan features one additional beat to finish. Third, this study compares ten paired similar jangdan of Vietnam and South Korea. Four sub-divided units are common to nhipdoi and gyeonggi dangak, and potangkho and hwimori, five sub-divided units, chimgau and samojang1jang, eight sub-divided units, patrapo and bujeonnori, phungvu and oniseopche, and chaza and dongsalpuri, and twelve-subdivided units, tiudomungngoa and jungmori, and sixteen sub-divided units, mualan and beoldalgeori. Compound jangdan are found in ngulien and eotmori, and can phaquynhachay and semachi. In addition, there are similarities and differences in the jangdan of Vietnam and Korea. When both rhythms have the same beat structures, they develop into a repeated variation of similar patterns. On the other hand, Vietnamese music has jangdan that begin with an incomplete bar, but the case of Korean music is different. Also, Korean jangdan begin with start “hap jangdan”(strong downbeat), but many of Vietnamese jangdan do not begin with the “hap jangdan”.; A Comparative Study of Vietnamese and Korean Jangdan (Rhythmic Cycles) LE, HOAI PHUONG Department of Musicology The Graduate School Hanyang University This thesis aims to compare the percussions and jangdan (rhythmic cycles) of Vietnam and South Korea. To this end, this study examine the main techniques and features of Vietnam’s percussion instruments, and the patterns and characteristics of Vietnam’s jangdan. Then, it compare these with the jangdan of Korea. This research is significant in that, by providing a systematic classification of the patterns and characteristics of Vietnamese jangdan, it can help to understand the percussions and jangdan of Vietnam, these being not yet adequately discussed in existing studies, and in that it can promote a mutual understanding for music of Vietnam and Korea. First, this study compares eight similar instruments of Vietnam and South Korea. Regarding the drum, the instruments available for comparison are trongdai and jingo, trongtangsanh and janggu, and trongcai and pungmulbuk. trongdai and jingo are used for court music. There are many similarities between trongtangsanh and janggu in the origin, appearance, and playing posture. On the other hand, there are differences regarding size, playing posture, and playing techniques between trongcai and pungmulbuk. The brass available for comparison are thanhla and ggaengwari, chieng and jing, chapchoa and jabara, and chuongbat and jeongju. On the surface, these instruments are similar in terms of size, playing techniques, and music for which they are played. On closer examination, however, chieng and jing are different in size. Especially, whereas chieng is expected to be played along with several instruments, jing can accompany or play independently. SenhTien and pak are similar in terms of appearance and both instruments are used for court music. But their playing techniques display a significant difference. Second, this research examines the characteristics of the twenty-four basic forms jangdan that are used in folk music from Kinh, Cham, and CaoLan ethnic groups in Vietnam. Two- sub-divided units consists, mostly, of four beats. The rhythms are mainly improvised, and are not steady in respect to length. Vietnamese music mostly begins with a free rhythm, and develops as a full-scale form, often using a syncopated rhythm. In addition, it begins with an incomplete bar, and the closing jangdan features one additional beat to finish. Third, this study compares ten paired similar jangdan of Vietnam and South Korea. Four sub-divided units are common to nhipdoi and gyeonggi dangak, and potangkho and hwimori, five sub-divided units, chimgau and samojang1jang, eight sub-divided units, patrapo and bujeonnori, phungvu and oniseopche, and chaza and dongsalpuri, and twelve-subdivided units, tiudomungngoa and jungmori, and sixteen sub-divided units, mualan and beoldalgeori. Compound jangdan are found in ngulien and eotmori, and can phaquynhachay and semachi. In addition, there are similarities and differences in the jangdan of Vietnam and Korea. When both rhythms have the same beat structures, they develop into a repeated variation of similar patterns. On the other hand, Vietnamese music has jangdan that begin with an incomplete bar, but the case of Korean music is different. Also, Korean jangdan begin with start “hap jangdan”(strong downbeat), but many of Vietnamese jangdan do not begin with the “hap jangdan”.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/126980http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000428467
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > KOREAN TRADITIONAL MUSIC(국악학과) > Theses (Ph.D.)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE