408 0

Program Annotation: 졸업연주 프로그램을 중심으로 한 G. Rossini, F. Liszt, E. Grieg의 성악작품 해설

Title
Program Annotation: 졸업연주 프로그램을 중심으로 한 G. Rossini, F. Liszt, E. Grieg의 성악작품 해설
Other Titles
Program Annotation: A study of Vocal Music of G. Rossini, F. Liszt, E. Grieg
Author
차근영
Alternative Author(s)
Cha, Keun-young
Advisor(s)
김우경
Issue Date
2020-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 글은 필자의 석사과정 이수를 위한 졸업연주 프로그램 중 19세기 작곡가들인 조아키노 안토니오 로시니(Gioacchino Antonio Rossini, 1792-1868), 프란츠 리스트(Franz Liszt, 1811-1886), 에드바르드 하게루프 그리그(Edvard Hagerup Grieg, 1843-1907)의 작품에 관한 연구이며 작품들이 작곡된 19세기의 시대적 배경과 음악적 특징을 개관하고 각 작곡가의 생애 및 음악적 특징, 가사 해석과 곡의 구조 및 특징을 분석하고 연구함으로써 곡에 대한 정확하고 깊은 이해를 통해 효과적인 연주를 할 수 있도록 돕는 데에 연구목적이 있다. 19세기는 정치, 경제, 사회면에서 많은 사건과 변화가 있었으며 그 결과, 사람들은 집단과 이성보다 개인 본연의 감정을 더 중요시하는 경향을 보이게 되었다. 이러한 사회적 배경 속에서 19세기 음악은 새로운 것과 자유로움을 추구하며 조성체계와 형식 등 기존 고전주의 시대의 규율에서 벗어나려는 움직임을 보였다. 음악이 표현하는 소재가 변화 및 확장되었고 형식보다는 내면의 감정이나 내용을 표현하는 것이 더 중요해지면서 표제음악(Program music)이 나타났다. 이탈리아의 대표적 오페라 작곡가인 로시니의《글로리아 미사》(Messa di Gloria)는 ‘주여, 불쌍히 여기소서’(Kyrie), ‘영광의 찬가’(Gloria), ‘사도신경’(Credo), ‘거룩하시다’(Sanctus), ‘하나님의 어린양’(Agnus Dei) 중 ‘주여, 불쌍히 여기소서’와 ‘영광의 찬가’의 가사만을 취하여 작곡되었고, 합창과 다섯 명의 독창자들, 대규모 오케스트라를 통해 오페라 이상의 화려함을 구축한 작품이다. ‘주를 찬양합니다’(Laudamus te)는 이 작품에 수록된 소프라노 독창곡으로, 화려한 멜리스마가 특징이며 아리아를 능가하는 화려함을 보인다. 리스트의 ‘만일 매력적인 잔디밭이 있다면’(S´il est un charmant gazon), ‘나의 사랑아, 내가 만일 왕이라면’(Enfant, si j´étais Roi), ‘오! 내가 잠이 들 때’(Oh! Quand je dors), ‘그들이 말합니다, 어떻게 하면’(Comment, disaient-ils)은 빅토르 위고(Victor Marie Hugo, 1802-1885)의 시에 의해 작곡된 가곡들이며 연가곡은 아니지만, 모두 ‘사랑’이라는 하나의 주제를 갖는다. 노르웨이의 대표적 민족주의 작곡가인 그리그의 가곡집《6개의 독일 가곡》(Sechs Lieder) Op.48은 ‘인사’(Gruß), ‘언젠가, 내 상념 속에서’(Dereinst, Gedanke mein), ‘세상의 순리’(Lauf der Welt), ‘비밀을 지키는 밤꾀꼬리’(Die verschwiegene Nachtigall), ‘장미의 시절’(Zur Rosenzeit), ‘한 꿈’(Ein Traum)으로 구성되었으며 ‘사랑’을 주제로 하는 6명의 각기 다른 독일 시인의 시를 소재로 작곡되었다. 그리그의 민족적 특징이 각 곡에 어떻게 드러났는지 살펴보았다. 연구의 결과, 위의 19세기 작곡가들의 작품들은 잦은 전조와 새로운 화성을 통해 기존의 조성체계를 확장하려는 움직임을 보인다는 공통적인 면을 발견할 수 있었고, 같은 시기의 작곡가들이지만, 작곡가의 사회적·문화적·언어적 다양성에 따라 각 곡이 다른 특성을 나타내는 것을 볼 수 있었다.| This thesis is a study of repertoire performed on a graduation recital for the fulfillment of the master’s degree. It examines the works of the nineteenth century composers Gioacchino Antonio Rossini(1792-1868), Franz Liszt(1811-1886), and Edvard Hagerup Grieg(1843-1907). This study provides an overview of the nineteenth century background and musical characteristics of the works, then analyzes special features of each composer including the interpretation of lyrics, structure and characteristics of these songs. The goal of this study is to provide a deep understanding of their music in order to perform it effectively. The nineteenth century saw many events and changes in politics, economy and society. As a result, people tended to focus on individual feelings rather than on societal groups. In this social background, nineteenth century music pursued something new and free, and moved away from the tonality of Classicism. As it became more important to express inner emotions or extra-musical content than classical form, the genre of program music emerged. Rossini, Italy's leading opera composer, wrote 《Messa di Gloria》 by selecting only the lyrics of the ‘Kyrie’ and ‘Gloria’ from the ordinary of the Mass. The work has choruses, five soloists and a large orchestra. 'Laudamus te' is a soprano solo song in this work, characterized by brilliant melismatic vocal writing, like an opera aria. Franz Liszt’s four Mélodies, ‘S´il est un charmant gazon’, ‘Enfant, si j´étais Roi’, ‘Oh! Quand je dors’ and ‘Comment, disaient-ils’, are composed on poems by Victor Hugo. They are not a song cycle, but all share one theme, ‘Love’. Grieg, one of the leading composers from Norway writing in a nationalist style, wrote a collection of songs 《Sechs Lieder》(Op.48) which includes ‘Gruß’, ‘Dereinst, Gedanke mein’, ‘Lauf der Welt’, ‘Die verschwiegene Nachtigall’, ‘Zur Rosenzeit’, and ‘Ein Traum’. It is composed on the theme of love poems by six different German poets and it shows Grieg’s folkloric stylistic features. As a result of this study, I observed the romantic movement to expand the existing harmonic system, using frequent key changes and new chords. Although all songs share this expanded musical language, each song is different depending on the characteristics of each composer.; This thesis is a study of repertoire performed on a graduation recital for the fulfillment of the master’s degree. It examines the works of the nineteenth century composers Gioacchino Antonio Rossini(1792-1868), Franz Liszt(1811-1886), and Edvard Hagerup Grieg(1843-1907). This study provides an overview of the nineteenth century background and musical characteristics of the works, then analyzes special features of each composer including the interpretation of lyrics, structure and characteristics of these songs. The goal of this study is to provide a deep understanding of their music in order to perform it effectively. The nineteenth century saw many events and changes in politics, economy and society. As a result, people tended to focus on individual feelings rather than on societal groups. In this social background, nineteenth century music pursued something new and free, and moved away from the tonality of Classicism. As it became more important to express inner emotions or extra-musical content than classical form, the genre of program music emerged. Rossini, Italy's leading opera composer, wrote 《Messa di Gloria》 by selecting only the lyrics of the ‘Kyrie’ and ‘Gloria’ from the ordinary of the Mass. The work has choruses, five soloists and a large orchestra. 'Laudamus te' is a soprano solo song in this work, characterized by brilliant melismatic vocal writing, like an opera aria. Franz Liszt’s four Mélodies, ‘S´il est un charmant gazon’, ‘Enfant, si j´étais Roi’, ‘Oh! Quand je dors’ and ‘Comment, disaient-ils’, are composed on poems by Victor Hugo. They are not a song cycle, but all share one theme, ‘Love’. Grieg, one of the leading composers from Norway writing in a nationalist style, wrote a collection of songs 《Sechs Lieder》(Op.48) which includes ‘Gruß’, ‘Dereinst, Gedanke mein’, ‘Lauf der Welt’, ‘Die verschwiegene Nachtigall’, ‘Zur Rosenzeit’, and ‘Ein Traum’. It is composed on the theme of love poems by six different German poets and it shows Grieg’s folkloric stylistic features. As a result of this study, I observed the romantic movement to expand the existing harmonic system, using frequent key changes and new chords. Although all songs share this expanded musical language, each song is different depending on the characteristics of each composer.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/123610http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000437025
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > MUSIC(음악학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE