305 0

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author오철-
dc.date.accessioned2020-01-16T06:55:21Z-
dc.date.available2020-01-16T06:55:21Z-
dc.date.issued2019-06-
dc.identifier.citation대한교통학회지, v. 37, No. 3, Page. 219-231en_US
dc.identifier.issn1229-1366-
dc.identifier.urihttp://scholar.dkyobobook.co.kr/searchDetail.laf?barcode=4050027282192-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/121928-
dc.description.abstract교통안전 측면에서 차량 간 상호작용을 분석하는 것은 교통특성을 고려하여 다양한 교통안전 개선책을 마련할 수 있다는 점에서 매우 중요하다. 본 연구는 강제적 차로변경 상황에서 선행차량을 추종하는 차종에 따른 운전자의 교통안전 특성을 평가하였다. 주체차량 운전자의 교통안전 특성을 평가하기 위해 실제 운전자로 실험이 가능한 주행시뮬레이션을 활용하여 분석을 수행하였다. 이를 위하여, 가상 주행환경에서 2대의 차량이 동시에 주행하며 차량 간 상호작용 분석이 가능한 Multi-Agent 주행 시뮬레이션을 활용하였다. 분석결과, 강제적 차로변경 수행 시 선행차량이 화물차량일 경우 일반차량보다 교통사고 위험도가 약 21.7% 높게 나타났다. 본 연구결과는 강제적 차로변경이 요구되는 상황에서 안전성 증진을 위한 다양한 교통운영관리 전략의 설계 및 평가에 효과적으로 활용될 수 있을 것으로 기대된다. Analyzing vehicle interactions in terms of the traffic safety is very important for it to develop various traffic safety improvement countermeasures considering traffic conditions. This study evaluated driver’s traffic safety characteristics according to the vehicle type following the preceding car in case of mandatory lane changes. To evaluated driver’s traffic safety characteristics of the subject car, the study analyzed it by using the driving simulation which is able to conduct tests with real drivers. For conducting the analysis, a novel feature of this study was to use a multi-agent driving simulation method in which two vehicles travel in the same virtual driving environment. As a result, when the preceding vehicle is a large freight truck, the crash risk is approximately 21.7% higher than that of the passenger car. The outcome of this study is expected to be useful for the design and evaluation of various traffic management strategies for safety enhancement in a situation where a mandatory lane change is required.en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher대한교통학회en_US
dc.subject차량추종행태en_US
dc.subject위험노출도en_US
dc.subjectmulti-agent simulationsen_US
dc.subject주행 안전특성en_US
dc.subjectcar-following behavioren_US
dc.subjectcrash potentialen_US
dc.subjectmulti-agent simulationsen_US
dc.subjectsafety property analysisen_US
dc.titleMulti-Agent 주행시뮬레이션을 이용한 선행차량 차종에 따른 강제적 차로변경 이벤트의 안전특성분석en_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.page219-231-
dc.relation.journal대한교통학회지-
dc.contributor.googleauthor손나영-
dc.contributor.googleauthor최새로나-
dc.contributor.googleauthor장지용-
dc.contributor.googleauthor오철-
dc.relation.code2019035019-
dc.sector.campusE-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF ENGINEERING SCIENCES[E]-
dc.sector.departmentDEPARTMENT OF TRANSPORTATION AND LOGISTICS ENGINEERING-
dc.identifier.pidcheolo-
Appears in Collections:
COLLEGE OF ENGINEERING SCIENCES[E](공학대학) > TRANSPORTATION AND LOGISTICS ENGINEERING(교통·물류공학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE