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객실승무원의 회사에 대한 자부심을 형성하는 요인과 이직의도에 관한 연구

Title
객실승무원의 회사에 대한 자부심을 형성하는 요인과 이직의도에 관한 연구
Other Titles
A study on cabin crew member's pride in organization and turnover intention
Author
현성협
Keywords
조직에 대한 자부심; 직무적합성; 인적자원수준; 복지수준; 기업의 명성; 기내식서비스; 유니폼; 이직의도; Organizational pride; Job suitability; Human property level; welfare level; company reputation; Catering service; Uniform; Turnover intention
Issue Date
2018-06
Publisher
한국호텔외식관광경영학회
Citation
호텔경영학연구, v. 27, no. 4, page. 71-86
Abstract
본 연구는 항공사 객실승무원들의 회사에 대해 자부심을 형성시키는 요인과 이직률이 높은 객실승무원들의 이직의도에 영향을 주는 요인을 분석함으로써 자부심과 이직의도 간 영향 관계를 연구하고자 한다. 가설검정을 위해 실시된 설문조사는 국내 대형 항공사 객실승무원을 대상으로 약 3개월간 총 300개의 온라인 설문지를 배포하였다. 불성실한 응답지 66개를 제외 한 후 234개의 유효한설문지를 분석하였다. SPSS Win20.0와 AMOS20.0를 이용하여 빈도분석 및 신뢰도 분석, 탐색적 요인분석, 확인적 요인분석을 실시하고 가설 검정을 위해 구조방정식 모형을 적용하였다. 가설검정 결과, 객실승무원의 직무적합성, 인적자원 수준, 유니폼, 기내식서비스, 회사의 명성, 복지수준 등 총 6 개 변수 중 회사에 자부심을 갖는 요인으로 3개의 변수가 채택되었다. 즉, 회사의 명성, 복지수준 및유니폼에 대한 자부심은 회사에 대한 긍정적 인식을 갖게 한다는 가설이 지지되어 조직구성원들의이직의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 반면에 직무적합성, 인적자원수준, 기내식 서비스는 회사에 대한 자부심을 미치는 요인으로 가설이 채택되지 못했다. 본 연구는 대형항공사 객실승무원을 대상으로 직무 만족에 영향을 주는 자부심 요인을 분석함으로써 미시적 관점에서 사회적 행위자인 객실승무원에 대한 심리학적 접근이며 아울러 조직의 인적자원 관리 측면에서 객실승무원들의 이직의도를 감소시켜 인력 이탈을 최소화함으로써 기업의 이익을 도모하고자 한다.The purpose of this study is to investigate the relationship between airline cabin crews’ organizational pride and turnover intention by analyzing the factors that influence their pride and turnover intention.According to the data analysis and hypothesis testing, the hypothesis test was analyzed using six variables.To test the hypothesis of this study, an online questionnaire was distributed to 300 cabin crew members for a duration of three months. A total of 234 valid questionnaires were used for the analysis after excluding sixty-six unreliable respondents. Frequency analysis, reliability analysis, exploratory factor analysis, and confirmatory factor analysis were performed using SPSS Win20.0, AMOS20.0 and the structural equation model was analyzed for hypothesis testing. As a result, three factors including, the company's reputation, the level of welfare, and the uniform had a positive effect on cabin crews’ organizational pride. However, the job suitability, human property level and catering service did not show significant results as a pride factor. The implication of this study is to analyze the factors affecting turnover intention and organizational pride of the cabin crew of large airlines. This study is a psychological approach, analyzing the organizational pride factors affecting job satisfaction of large airline cabin crew. From an organizational or human resource management point of view, this study seeks to contribute to reducing cabin crew turnover intentions, minimizing staff turnover, and eventually enhancing corporate profit.
URI
http://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE07470897&language=ko_KRhttp://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/118942
ISSN
1226-8747
DOI
10.24992/KJHT.2018.06.27.04.71.
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COLLEGE OF SOCIAL SCIENCES[S](사회과학대학) > TOURISM(관광학부) > Articles
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